KPMG
Banken investeren steeds meer in witwasbestrijding
20 september 2004
Banken zijn steeds meer geld kwijt aan het voorkomen van het witwassen
van geld. Vooral systemen om financiële transacties te monitoren
kosten de banken veel geld.
Daarnaast geven de bedrijjven steeds meer geld uit aan het scholen van
werknemers om verdachte transacties op te sporen. Uit internationaal
onderzoek van KPMG naar de maategelen die banken nemen om witwassen
tegen te gaan, blijkt dat de bedrijven de afgelopen drie jaar
gemiddeld 60% meer hebben uitgegeven aan witwasbestrrijding. Vooral
banken in de Verenigde Staten blijken aanzienlijke bedragen uit te
geven.
Witwasbestrijding blijkt bovendein op topniveai binnen de banken
inmiddels een belangrijk aandachtsgebied. Naast de steeds verdergaande
wet- en regelgeving is de toegenomen aandacht vooral een gevolg van de
risicos die de banken zowel in eigen land als internationaal lopen met
hun reputatie. Uit het onderzoek blijkt dat de extra kosten die de
banken maken ertoe hebben geleid dat tweederde van de bedrijven de
laatste drie jaar een groter aantal verdachte transacties heeft
geregistreerd.
Wetgeving en de dreiging van terroristische aanslagen zijn zonder meer
de redenen voor de toename van de investeringen in witwasbestrijding,
constateert Rens Rozekrans, partner bij KPMGs Integrity &
Investigation Services. Veel banken hebben echter nog een lange weg te
gaan. Vooral het volgen van geldstromen door landen heen moet
aanzienlijk worden verbeterd. Niettemin is het duidelijk dat de banken
wereldwijd voor zichzelf een duidelijke rol zien in de strijd tegen
witwassen en internationale terreur. Een ruime meederheid ziet de
toegenomen wet- en regelgeving dan ook niet als een last. Wel vinden
de banken dat de commuincatie met de wetgever verbeterd kan worden en
dat de de regels wereldwijd beter in de pas zouden kunnen lopen.
De banken voeren in toenemende mate bij nieuwe klanten een
risico-analyse op maat uit. Naast het land van herkomst van de nieuwe
klant en de de aard van de onderneming, speelt de politieke status van
de nieuwe klant daarbij een belangrijke rol. Vooral banken in
Latijns-Amerika laten de politieke status van de nieuwe klant zwaar
wegen. Driekwant van de bedrijven beschikt bovendien over een
programma om hiaten in de informatievoorziening over de klant op te
sporen. Met name banken in Rusland en het Midden-Oosten hanteren
dergelijke systemen. Westeuropese bedrijven maken beperkt gebruik van
de mogelijkheid klanten volledig transparant te maken. Volgens de
banken in deze landen komen serieuze ontsporingen met klanten
onvoldoende voor om een dergelijk systeem te rechtvaardigen.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are
members. KPMG International provides no professional services to
clients. Each member firm is a separate and independent legal entity
and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch
member firm of KPMG International.').
© 2004 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a
Swiss cooperative. All Rights Reserved.
KPMG Online Privacy Statement and Disclaimer