20-9-2004
Meer vermogen en nieuwe details voor Cayenne
In het komende najaar breidt Porsche het individualiseringsprogramma
voor de sportieve terreinauto Cayenne verder uit.
Het programma omvat voortaan onder meer een vermogenstoename voor de
Cayenne Turbo en een automatisch uitschuivende achteruitrijcamera voor
alle drie de modelvarianten. Ook wordt voor alle Cayenne-modellen een
nieuw panoramadaksysteem aangeboden. In verhouding tot het bekende
schuif-/kanteldak heeft dit een circa viermaal zo groot oppervlak.
Via het Exclusive- en Tequipmentprogramma biedt Porsche een
vermogenstoename voor de Cayenne Turbo aan, die vanaf december 2004
wereldwijd beschikbaar is. Deze optie omvat een toename van het
motorvermogen van 331 kW (450 pk) naar 368 kW (500 pk), een versterkt
remsysteem en een aangepast onderstel. Hiermee realiseert de Cayenne
Turbo een topsnelheid van 270 km/h (standaard: 266 km/h). Voor de
acceleratie van 0 naar 100 km/h heeft hij slechts 5,3 seconden nodig
(Cayenne Turbo met 450 pk: 5,6 seconden). Het brandstofverbruik blijft
met 15,7 liter per 100 kilometer gelijk aan dat van de 450 pk-variant.
De vermogenstoename met 50 pk wordt gerealiseerd door een qua stroming
nogmaals verder geoptimaliseerde interkoeler in combinatie met een
verder ontwikkeld motormanagement. Samen met een gewijzigde
referentielijn voor het gaspedaal is een geoptimaliseerde koppelopbouw
en een nog sportievere motorkarakteristiek gecreëerd. Het maximum
koppel neemt toe van 620 naar 700 Nm en is tussen de 2.250 en 4.750
toeren beschikbaar.
De remmen aan de voorwielen beschikken over een nieuwe, aluminium
zeszuiger-remklauwen in de bekende monobloc-bouwwijze in combinatie
met een grotere remschijf met een diameter van 380 millimeter
(standaard: 350 millimeter) en een dikte van 38 mm (standaard: 34
millimeter). Bovendien hebben de Porsche-technici de ventilatie
geoptimaliseerd. Ook de remmen aan de achterwielen zijn aangepast.
Hier worden nu remschijven met een diameter van 358 millimeter ingezet
(standaard: 330 millimeter).
De Cayenne Turbo met extra vermogen kost in Nederland inclusief
BTW/BPM 167.543,- (standaard: 144.950,-).
Variabel panorama-daksysteem voor alle Cayenne-modellen
Vanaf december 2004 zijn de sportieve SUVs Cayenne, Cayenne S en
Cayenne Turbo als optie ook verkrijgbaar met een elektrisch bediend
panorama-daksysteem uit gelamineerd veiligheidsglas. Dit is met een
oppervlak van 1,4 vierkante meter bijna viermaal zo groot als het
optionele schuif-/kanteldak. Het veelvuldig verstelbare, glazen dak
kan per direct worden besteld en heeft een meerprijs van 4.817,-
(inclusief BTW/BPM).
Het panorama-daksysteem onderscheidt zich door zijn bijzondere
variabiliteit. Het bestaat uit drie beweegbare segmenten en één vast
segment. Het voorste segment kantelt bij het openen naar boven en
dient als windgeleider, die met behulp van zogenoemde flaps zelfs bij
hoge snelheden windgeruis en turbulentie minimaliseert. De beide
middelste, glazen delen boven voorstoelen en achterbank kunnen apart
worden geopend ten behoeve van een individueel doseerbare ventilatie
voor de voor- en achterpassagiers. Hiervoor worden de beide segmenten
over of onder elkaar geschoven. Voor een bijzonder royaal
open-air-gevoel kunnen ze allebei zelfs compleet naar achteren
bewegen. Daarnaast is er de mogelijkheid om het daksegment boven de
voorstoelen te kantelen. In totaal kan uit 15 verschillende
dakinstellingen worden gekozen.
Een elektrisch rolgordijn beschermt de inzittenden tegen overmatig
zonlicht. De bediening van het totale daksysteem, dat uiteraard is
uitgerust met een inklembeveiliging, is eenvoudig en gaat via een
verlichte draaischakelaar in de dakconsole.
Achteruitrijcamera voor exact manoeuvreren
Eveneens voor alle Cayenne-modellen wordt vanaf december 2004
wereldwijd een automatisch uitschuivende achteruitrijcamera
aangeboden. De prijs voor deze optie op de Cayenne en Cayenne S
bedraagt 3.625,- (inclusief parkassistent en inclusief BTW/BPM). Voor
de Cayenne Turbo bedraagt de prijs voor deze optie 2.432,- (inclusief
parkassistent en inclusief BTW/BPM).
De met een groothoeklens uitgeruste achteruitrijcamera klapt bij het
inschakelen van de achteruit automatisch uit vanonder de achterruit en
geeft de bestuurder via het 6,5-inch grote kleurendisplay van het
Porsche Communication Management (PCM) een goed beeld van wat er
achter de auto gebeurt. Deze optische hulp maakt nauwkeuriger
achteruit inparkeren en het bijtijds herkennen van eventuele
gevaarlijke hindernissen op de weg of in het terrein mogelijk. Maar
ook voor het gecontroleerd aankoppelen van een aanhanger, zonder
uitstappen of hulp van anderen, is het een uitkomst.
De achteruitrijcamera is slechts enkele centimeters groot en verdwijnt
na het inleggen van een vooruitversnelling en vanaf een snelheid van
meer dan 15 km/h onder een onopvallende en in carrosseriekleur
uitgevoerde afdekking. Zo kan hij tijdens het rijden niet beschadigen
en is hij tegelijkertijd beschermt tegen vuil worden.
AutoRai