Gemeente Ambt Montfort


Huishoudelijk afval: het kost wat om het kwijt te raken

Afval is een populair discussieonderwerp. En met name over de kosten kunnen de gesprekken hoog oplaaien. In een serie artikelen willen we u laten kennismaken met de vele partners die samenwerken om uw afval te verwerken.
We hopen u zodoende meer inzicht te geven in de opbouw van uw afvalnota en voor welke diensten u betaalt. Vorige week kon u in het eerste deel lezen hoe wordt omgegaan met het probleem zwerfvuil. In de komende delen staat het huishoudelijk afval centraal.

In onze gemeente rijdt de firma van Gansewinkel wekelijks door de straten om de duobakken met huishoudelijk afval leeg te maken. Ambt Montfort heeft ervoor gekozen om in 2000 te starten met het gedifferentieerd tarief, kortweg DIFTAR-systeem. Diftar komt erop neer dat de vervuiler betaalt. Elk huishouden betaalt, naast de vaste kosten, alleen voor die kilo´s afval die hij via de duobak aanbiedt. Een deel van de kosten op uw afvalnota bepaalt u dus zelf en verschilt per huishouden. Het vaste deel wordt door de gemeente bepaald. In dit vaste deel van uw afvalnota, het deel dat dus ieder huishouden moet betalen, ongeacht het aantal kilo´s huisvuil dat hij aanbiedt, zitten onder andere de kosten verwerkt die de gemeente moet betalen om het huishoudelijk afval door Van Gansewinkel te laten ophalen.

Dit jaar moet de gemeente circa 247.118,00 (incl. btw) betalen aan de firma van Gansewinkel om ons afval te laten ophalen. Met z´n allen hebben we het afgelopen jaar 1.552 ton afval (1.119 ton restafval en 433 gft) via onze duobak laten ophalen. Het is wel mogelijk om de kosten van het ophalen te laten dalen door minder vaak de duobak te laten legen. Indien van Gansewinkel minder dan 70% van de bakken hoeft te legen, dan krijgt de gemeente korting. In het eerste kwartaal van dit jaar werd bijvoorbeeld maar 62% van de duobakken aangeboden. Dit betekent dat de gemeente 5% korting krijgt op de totale ophaalkosten. De korting wordt dus niet per huishouden berekend, maar wordt via de afvalstoffenheffing met alle huishoudens gedeeld. Van Gansewinkel is natuurlijk niet de enige die de gemeente moet betalen om ons huishoudelijk afval af te voeren. Wanneer het is opgehaald moet het ook nog verwerkt worden. Echter, er zitten regels aan het aanbieden van afval. Hierover leest u de volgende keer meer.