Raad voor de Transportveiligheid


PERSBERICHT 20 september 2004

Mr Pieter van Vollenhoven bepleit onafhankelijk onderzoek rampen op zee

Voor de zeescheepvaart moet internationaal - minstens Europees - een werkend stelsel van onafhankelijk onderzoek naar rampen en ongevallen worden opgezet. Een gewoon ongevalsonderzoek, zonder waarborgen voor onafhankelijkheid, is niet voldoende om de vele bij een ongeval betrokken tegenstrijdige belangen te kunnen ontrafelen.

Om deze reden was het mogelijk dat niet alleen nar de ramp met de veerboot Estonia (1994, ruim 800 doden) maar ook na publicatie van het onderzoeksrapport over die ramp, discussies en onzekerheden bleven bestaan. Dat stelde mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Nederlandse Raad voor de Transportveiligheid en emeritus voorzitter van de International Transportation Safety Board op 20 september 2004 in Stockholm tijdens een seminar, georganiseerd door het Zweedse Parlement.

Mr. Van Vollenhoven stelde dat de nog steeds voortdurende discussies en onzekerheden over de Estonia ramp mede hun oorzaak vinden in het feit dat er geen werkelijk onafhankelijk onderzoek heeft plaatsgevonden naar de oorzaken. Het officiële onderzoek is uitgevoerd door een commissie waarin, naast de onafhankelijke onderzoekers uit Zweden en Finland, ook vertegenwoordigers van de Estse regering zitting hadden. In de regels voor de internationale zeescheepvaart, vastgesteld door de IMO, is alleen vastgelegd dat een scheepsramp moet worden onderzocht door de 'vlaggestaat', het land waar het schip is ingeschreven.

Voor de luchtvaart gelden wel internationale afspraken, zeker in de Europese Unie, die onafhankelijk onderzoek naar ongevallen garanderen. In een democratische samenleving, zo zei mr. Van Vollenhoven, hebben de burgers - zeker na een ramp - het recht de waarheid te weten. Na de zeer ernstige rampen die in de Europese wateren hebben plaatsgevonden is er, aldus mr. Van Vollenhoven, alle aanleiding voor de Europese Commissie om de richtlijnen die gelden voor de luchtvaart ook van toepassing te verklaren op de zeescheepvaart (en trouwens ook op buisleidingvervoer, rail- en wegverkeer). Mr. Van Vollenhoven maakt deel uit van een door de Europese Commissie opgezette werkgroep die de mogelijkheden voor verplicht onafhankelijk onderzoek naar ongevallen en rampen op Europees niveau onderzoekt.