Raad voor de Transportveiligheid
PERSBERICHT 20 september 2004
Mr Pieter van Vollenhoven bepleit onafhankelijk onderzoek rampen op zee
Voor de zeescheepvaart moet internationaal - minstens Europees - een
werkend stelsel van onafhankelijk onderzoek naar rampen en ongevallen
worden opgezet. Een gewoon ongevalsonderzoek, zonder waarborgen voor
onafhankelijkheid, is niet voldoende om de vele bij een ongeval betrokken
tegenstrijdige belangen te kunnen ontrafelen.
Om deze reden was het mogelijk dat niet alleen nar de ramp met de veerboot
Estonia (1994, ruim 800 doden) maar ook na publicatie van het
onderzoeksrapport over die ramp, discussies en onzekerheden bleven bestaan.
Dat stelde mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Nederlandse Raad
voor de Transportveiligheid en emeritus voorzitter van de International
Transportation Safety Board op 20 september 2004 in Stockholm tijdens een
seminar, georganiseerd door het Zweedse Parlement.
Mr. Van Vollenhoven stelde dat de nog steeds voortdurende discussies en
onzekerheden over de Estonia ramp mede hun oorzaak vinden in het feit dat
er geen werkelijk onafhankelijk onderzoek heeft plaatsgevonden naar de
oorzaken. Het officiële onderzoek is uitgevoerd door een commissie waarin,
naast de onafhankelijke onderzoekers uit Zweden en Finland, ook
vertegenwoordigers van de Estse regering zitting hadden. In de regels voor
de internationale zeescheepvaart, vastgesteld door de IMO, is alleen
vastgelegd dat een scheepsramp moet worden onderzocht door de
'vlaggestaat', het land waar het schip is ingeschreven.
Voor de luchtvaart gelden wel internationale afspraken, zeker in de
Europese Unie, die onafhankelijk onderzoek naar ongevallen garanderen. In
een democratische samenleving, zo zei mr. Van Vollenhoven, hebben de
burgers - zeker na een ramp - het recht de waarheid te weten. Na de zeer
ernstige rampen die in de Europese wateren hebben plaatsgevonden is er,
aldus mr. Van Vollenhoven, alle aanleiding voor de Europese Commissie om de
richtlijnen die gelden voor de luchtvaart ook van toepassing te verklaren
op de zeescheepvaart (en trouwens ook op buisleidingvervoer, rail- en
wegverkeer). Mr. Van Vollenhoven maakt deel uit van een door de Europese
Commissie opgezette werkgroep die de mogelijkheden voor verplicht
onafhankelijk onderzoek naar ongevallen en rampen op Europees niveau
onderzoekt.