20-9-2004
Wilks en Suzuki winnen in Groot-Brittannië
Guy Wilks heeft zijn tweede overwinning in het Junior World Rally
Championship voor Suzuki in de wacht gesleept, waardoor hij nu voor
het eerst dit seizoen op kop staat in de rangschikking
Kosti Katajamaki stond dankzij zijn derde plaats voor de derde
achtereenvolgende maal op het erepodium, terwijl Jari-Matti Latvala de
eindstreep op de vijfde plaats passeerde.
In totaal bestond de loodzware Engelse WK-rally uit 19
klassementsproeven, waarvan er maar liefst 11 door Suzuki werden
gewonnen. Helaas moest Mirco Baldacci, op kop liggend, op de laatste
dag de strijd door een ongeluk staken. Ook P-G Andersson moest tijdens
de twee omloop vroegtijdig naar de kant toen een opspringende steen de
remleiding van zijn Suzuki lek stootte. De rally was vanwege de
slechte weersomstandigheden loodzwaar en dat ondervond ook Urmo Aava
toen hij zijn 2003-spec Ignis op de eerste dag in het struweel
parkeerde.
De Rally Great Britain, de vijfde ronde uit het Junior
Wereldkampioenschap Rally, werd gekenmerkt door snelle, onverharde
paden in de bossen van Zuid-Wales. Het beroemde evenement ontwikkelde
zich vervolgens, mede door het regenachtige weer, tot een veeleisende
competitie voor zowel mens als machine, met een zinderend slot.
De wedstrijd
Met startnummer 31 op de flanken van hun Suzuki Ignis werden Mirco
Baldacci en Giovanni Bernacchini uit Italië vooraf gerekend tot de
favorieten. Maar helaas konden de Italianen vroeger dan gepland naar
huis, toen zij op de eerste klassementsproef van de derde omloop hun
Ignis op het dak legden. Mirco eindigde vorig jaar als tweede en was
goed op weg om dat resultaat dit jaar zelfs te verbeteren, maar een
snelle linkerbocht werd hem noodlottig. Baldacci: Het ging best goed,
tot de laatste dag. Ik kwam iets te snel op een linker-bocht af en de
auto brak uit. Op zich niet zo erg, maar ik raakte een brok steen en
kwam in een greppel terecht. Heel telerstellend, want het ging gewoon
heel erg goed.
Twee startnummers lager waren Suzuki-rijders Guy Wilks en Phil Pugh
uit Engeland van start gegaan. Guy was aan de start van zijn
thuiswedstrijd verschenen met maar één gedachte: winnen. En daar zag
het in eerste instantie niet naar uit, want een spin en een lekke band
zetten hem op een halve minuut achterstand. Maar dankzij het uitvallen
van Mirco kon hij zich toch aan de kop van het klassement nestelen en
stond deze niet meer af. Zijn leidende positie in het klassement voor
het WK was daarmee een feit.
Wilks: De rally in Engeland is altijd onvoorspelbaar en daarnaast heel
erg uitdagend. Het zijn drie zware dagen geweest, ook dit jaar weer.
Er lag een enorme druk op mijn schouders en de start was niet
veelbelovend met die lekke band. Maar het ging steeds beter en we
hebben zeker Mirco onder druk kunnen zetten.
De derde Ignis werd bestuurd door Kost Katamajaki, die de protégé is
van twee-voudig wereldkampioen Marcus Gronholm. Hij is, zoals het een
Fin betaamt, een liefhebber van het onverharde werk en vloog dan ook
door de bossen van Wales naar de finish van de Rally Great Britain.
Met zijn derde plaats kwam hij voor de derde achtereenvolgende maal op
het ereschavot terecht met zijn Ignis. De Fin kende geen echte
problemen en zijn Suzuki toonde zich uiterst betrouwbaar, hoewel ook
Kosti in het begin werd gep laagddooreenlekkeband.KostiHetwas
een zware rally. Ik ben constant voluit gegaan en de auto deed het
prima. We wilden winnen, maar de anderen waren net een tikje sneller.
Bovendien wilde ik aan de finish komen dus vermeed ik onnodige
risicos. In Sardinië zullen we er weer voor gaan!
Monster Sport Europe team manager Risto Laine toonde zich content aan
de finish: Het heeft ons bijna drie jaar gekost om een Suzuki-rijder
aan de leiding te krijgen van het Junior World Rally Championship. We
zijn dus heel blij dit nu te hebben kunnen realiseren. De Suzuki Ignis
rallywagens hebben probleemloos gepresteerd en de betrouwbaarheid was
optimaal, dus we kijken uit naar de volgende rally op Sardinië.
De vierde plek was ook voor een Suzuki Ignis-rijder, Jari-Matti
Latvala uit Finland. De Rally Great Britain was pas het tweede
evenement voor Jari-Matti, nadat hij eerder op een ander merk had
vertrouwd. Ondanks het feit dat hij de rally begon met het idee de
auto te leren kennen, was de vierde plek een prestatie van formaat.
Jari-Matti: Ik heb enorm genoten. De Ignis is enorm sterk en ik was
vooral onder de indruk van de motor en de betrouwbaarheid.
Het Junior World Rally Championship gaat over twee weken weer verder
met de Rallye dItalia-Sardinia, van 1 tot en met 3 oktober. Dit
evenement is nieuw in het kampioenschap en vervangt de San Remo rally.
1 Guy Wilks (Suzuki Ignis) 4 uur 16 m 25.6 s
2 Kris Meeke (Opel Corsa) +2 m 00.6 s
3 Kosti Katajamaki (Suzuki Ignis) +2 m 39.5 s
4 Jari-Matti Latvala (Suzuki Ignis) +9 m 47.8 s
5 Xavier Pons (Fiat Punto) +12 m 59.0 s
6 Luca Betti (Fiat Punto) +16 m 28.0 s
7 Alan Scorcioni (Fiat Punto) +28 m 22.5 s
8 Luca Tabaton (Fiat Punto) +29 m 35.7 s
AutoRai