Spreekpunten staatssecretaris Van Geel bij de Opening van de Autovrije
Dag (onderdeel van de Week van de Vooruitgang), zondag 19 september in
Eindhoven.
Dames en heren,
Wat zouden wij Nederlanders er toch strak en afgetraind uitzien, als
wij vaker een klein stukje zouden lopen of fietsen in plaats van ons
weer gewoontegetrouw in de autostoel te laten zakken. Nu is dat een
voorrecht voor slechts enkelen, bijvoorbeeld voor de
fietstaxichauffeur die mij net hiernaartoe heeft gebracht. Maar dat
plezier zou iedereen zichzelf eigenlijk wat vaker moeten doen.
Deze Autovrije Dag, georganiseerd door Milieudefensie, vind ik dan ook
een goed initiatief. VROM heeft hieraan daarom graag een steentje
willen bijdragen.
Een dag zonder de herrie van auto's geeft gelijk ook de benodigde rust
om eens even goed over ons autogebruik na te denken. Autorijden zorgt
namelijk voor een aantal fikse milieuproblemen; luchtverontreiniging,
geluidhinder, broeikaseffect (CO2-uitstoot). Dat komt bijvoorbeeld
door de uitstoot zware dieselvoertuigen, maar ook door de wensen van
veel autobezitters zelf. Steeds vaker willen wij een zwaardere auto
met meer vermogen en één die, zoals dat in autojargon heet, nóg betere
prestaties levert. Maar van 'sportief rijgedrag' is nog nooit iemand
één gram lichter geworden. Maar de opgepepte motor verbruikt wel veel
meer.
Wij willen de burger niet voorschrijven welk vervoermiddel hij moet
kiezen. Wel kunnen wij wat doen om de (milieu)schade te beperken. Door
overtredingen van de maximumsnelheid aan te pakken bijvoorbeeld. Hard
rijden veroorzaakt, behalve meer ongelukken, namelijk ook meer
geluidhinder en meer uitstoot van vervuilende stoffen, dan rijden met
een lagere snelheid. Controleren van de snelheid heeft dus ook een
duidelijk milieubelang. Goede voorbeelden zijn de
trajectcontrolesystemen bij Overschie en Schiphol.
En met Het Nieuwe Rijden (thema van donderdag) - voor ieder hier
bekend - kan iedereen zelf iets doen om zuiniger te zijn met brandstof
en minder vervuilende stoffen uit te stoten. Zonder in te leveren op
comfort, reistijd of plezier overigens.
Een symbolische dag als deze doet misschien ook inzien dat de auto
zeker niet altijd de beste, verstandigste of gezondste manier van
verplaatsen is. Zeker niet voor de befaamde korte ritjes in de stad.
Ikzelf als fervent sportfietser denk al gauw aan de fiets als
alternatief; een perfect en volstrekt milieuvriendelijk vervoermiddel
voor dagelijkse ritjes onder de tien kilometer. Goed ook voor de
gezondheid van alle stedelingen, zo'n halfuurtje lichaamsbeweging.
Maar er is ook een iets luiere en tóch verstandige manier van vervoer.
Hier in Eindhoven wordt dat bijvoorbeeld het zogeheten HOV
(Hoogwaardig Openbaar Vervoer). Een systeem van snelle, hightech
bussen die je in een mum van tijd van a naar b kunnen brengen. In
andere steden is dat bijvoorbeeld de tram. Hoe dan ook, ik blijf bij
mijn fietstaxi en bij mijn eigen sportfiets. Rest mij nog u allen veel
succes toe te wensen voor de komende week.
Dank
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer