Ingezonden persbericht


Go-Tan gaat keukens bouwen voor SOS-kinderdorp in Chiang Rai

Nieuw SOS-kinderdorp in Thailand is bittere noodzaak

Amsterdam 17 september 2004 - Armoede, drugs, prostitutie en steeds meer HIV/Aids besmettingen eisen hun tol in noordelijk Thailand. Ondanks grote anti-Aids campagnes wijzen schattingen uit dat er inmiddels zo'n 300.000 Aids wezen zijn in Thailand. SOS-Kinderdorpen doet er dan ook alles aan om extra geld in te zamelen voor het dorp in Chiang Rai. Go-Tan, producent van Aziatische levensmiddelen die dit jaar 50 jaar bestaat, schenkt de opbrengst van hun familiefeest op 18 september in Den Helder aan het dorp in Chiang Rai.

Chiang Rai ligt in het hart van de zogenoemde Gouden Driehoek, het noordelijk gebied van Thailand dat haar grenzen deelt met Laos en Birma. In het verleden was het de doorvoerroute voor de smokkel van opium. Nog steeds, ondanks strenge maatregelen van de Thaise politie, is Thailand het doorvoerland voor drugs, nu vooral amfetamine tabletten en heroïne, en seksslaven. Vooral de bergstammen worden hier het slachtoffer van. Zij worden beschouwd als derderangs mensen en behoren tot de allerarmste bevolkingsgroepen. Daarom is een SOS-kinderdorp in Chiang Rai bittere noodzaak.

Bij de bouw van het dorp - dat uiterlijk in 2006 klaar zal zijn - krijgt SOS-Kinderdorpen financiële steun van Go-Tan. De leverancier van Aziatische producten besloot in het kader van haar 50-jarig jubileum de opbrengst van haar familiefeest te doneren aan de bouw van het dorp. "Wij zijn een hecht familiebedrijf en werden gegrepen door de doelstellingen van SOS-Kinderdorpen", aldus adjunct directeur Han Go. "Zij geven kinderen die er helemaal alleen voor staan immers opnieuw een familie. Het leek ons daarom een goed idee om samen met degenen die ons 50-jarig familiefeest meevieren de opbrengst van ons familiefeest op 18 september te geven aan de bouw van het dorp."

Voor algemeen directeur van SOS-Kinderdorpen Albert Jaap van Santbrink illustreert het gebaar van Go-Tan zowel steun als bittere noodzaak. Van Santbrink: "Overal in Nederland vinden initiatieven plaats om te komen tot de bouw van dit zo belangrijke SOS-kinderdorp. Uiteraard zijn we daar heel blij mee. Maar omdat de situatie in Thailand zo zorgwekkend is, komt de steun van Go-Tan als geroepen."

Door Go-Tan´s link met de voedselindustrie, heeft de leverancier in Aziatische producten ervoor gekozen om specifiek de bouw van de keukens in de dorpen te financieren.

Het jubileumfeest is niet de eerste actie die Go-Tan voor SOS-Kinderdorpen opzet. Middels een sms actie en een beurs acties startte Go-Tan vorig jaar met de steun aan SOS-Kinderdorpen.

In het nieuwe dorp zullen uiteindelijk twaalf familiehuizen komen, waarin 120 kinderen zullen worden opgevangen. Nieuw voor Thailand is daarbij een sociaal centrum waar kinderen met hun moeders worden opgevangen om te voorkomen dat de kinderen er alleen voor komen te staan.

Over SOS-Kinderdorpen
SOS-Kinderdorpen is een niet-overheidsgebonden particuliere kinderhulporganisatie, die zich al 55 jaar wereldwijd inzet voor de opvang van kinderen die er helemaal alleen voor staan, ongeacht hun nationaliteit, geloof of huidskleur. SOS-Kinderdorpen geeft deze kinderen een blijvend, liefdevol thuis en een nieuwe toekomst in hun eigen land en geeft ze een moeder, broertjes en zusjes, een huis en een dorp. De organisatie is met ruim 430 SOS-Kinderdorpen actief in 132 landen, verspreid over alle werelddelen.



Ingezonden persbericht