Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
18-9-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Japan, circuit Motegi
REGEN EN AFSTELLING WEERHOUDEN RAYMOND SCHOUTEN (36E) VAN OPMARS
JAKUB SMRZ KLIMT VOL VECHTLUST 5 PLAATSEN OP NAAR 21E STARTPLAATS
Raymond Schouten kwam tijdens de 2e trainingsdag van de GP van Japan niet aan zijn rondetijden van vrijdag, en zakte een startrij terug op de grid. Maat de Powerfuse-coureur had een klinkklare verklaring voor de terugval. "Gisteren ging het erg goed. Maar ik vandaag eigenlijk die opgaande lijn niet door kunnen zetten. Het ging gewoon niet lekker. Ik zat iets te geforceerd te rijden en ik maakte daardoor te veel foutjes. En in de laatste 5 ronden begon het een beetje te druppelen. De grip was toen nog wel redelijk goed, maar de regen zit toch in je achterhoofd als verraderlijk. In die laatste paar rondjes wilde ik nog wel aanzetten, maar toen begon het echt door te regenen en kwam ik niet meer aan mijn tijd. Nogmaals, gisteren ging het goed en die lijn hopen we weer op te kunnen pakken morgen in de warm up-training. We hebben vandaag namelijk in de vrije training de vering iets aangepast ten opzichte van vrijdag. Dat was vanmorgen al niet veel beter. En voor vanmiddag kreeg ik van Dunlop een speciale band ter beschikking. Die voldeed perfect tijdens de Dutch TT, maar hier kregen we de afstelling qua vering voor dit type band niet 100%. Ik kon simpelweg niet op het gas. Bij het insturen van de bochten dribbelde mijn machine al en dat ging maar niet over. Bij het uitaccelereren werd het zelfs nog erger. En dat kost te veel tijd. Normaal gesproken maak je in zo'n 2e dag altijd vooruitgang, maar nu niet. Voor zondag zetten we de afstellingen dus weer net zoals die van vrijdag en dan moet het vertrouwen er weer komen", aldus Schouten, die wel baalde dat hij een paar plaatsen op de grid verloren zag gaan.
Jakub Smrz voelde zich tijdens de 2e trainingsdag een stuk beter en was fel en geconcentreerd. Hij knabbelde in de vrije training al 0,8 seconde van zijn 'vrijdag-tijd' af en deed dat in de 2e tijdtraining nog eens dunnetjes over met een extra tijdwinst van 0,4 seconde. Al met al klom hij met een verbetering van 1,2 seconden ten opzichte van vrijdag 5 plaatsen op op de startgrid, terwijl er vier Japanse wildcard-rijders op fabrieksmotoren voor hem staan. "Eigenlijk had ik op de 5e startrij moeten kunnen staan. Maar mijn plan lukte niet helemaal. Ik reed eigenlijk één ronde te lang door om in de slotfase nog aan een bandenwissel toe te kunnen komen, zodat ik in de laatste rondjes met 'verse' Dunlop's een snellere tijd kon zetten. Jammer, maar het zit weer goed tussen de oren", glimlachte de 21-jarige Tsjech weer, na een moeizame eerste trainingsdag.
In de MotoGP-klasse verraste de Japanner Makato Tamada wederom door zijn 2e Pole Position van het seizoen voor zich op te eisen, voor John Hopkins en Valentino Rossi, die in de 2e tijdtraining niet verder kwam dan de 13e plaats, maar aan de hand van zijn snelle tijd van vrijdagmiddag alsnog vanaf de eerste rij van start mag gaan.
Maar één kwalificatie training voor MotoGP-klasse in 2005
De startopstelling voor de MotoGP races zal vanaf het komende jaar in een sessie worden beslist dat in tegenstelling tot het huidige principe van twee tellende trainingen verdeeld over twee dagen. Het aantal trainingen zal wel gelijk blijven maar er zal nog maar een sessie tellen voor de startopstelling. Het 'regerend' orgaan van de MotoGP's, het Grand Prix Permanent Bureau, heeft eveneens de recentelijk genomen beslissing bekrachtigd, waardoor de races niet meer onderbroken kunnen worden door de regen. (Bron:
MotoGP regenrace niet meer onderbroken
De nieuwe regel die vanaf 2005 in zal gaan houdt in dat een race niet meer onderbroken kan worden als gevolg van weersomstandigheden Andere omstandigheden kunnen nog wel een redden van onderbreking zijn. Het nieuwe concept wordt betiteld als flag-to-flag, waarbij het besluit om bijvoorbeeld de pits in te gaan door een rijder zelf genomen kan worden er moet nog een besluit vallen over het feit of er alleen van banden gewisseld mag worden, of dat er een andere motor in regenafstelling gebruikt mag worden. De FIM heeft eveneens toegestemd in het voorstel dat de MotoGP teams een testverbod krijgen tussen 1 december en 20 januari. (Bron:
Daijiro's droom tot leven op Motegi
Daijiro Kato's droom om het motorsport virus bij de jongeren over te brengen is weer een stap dichterbij gekomen met de onthulling van de minibike named 74, de minibike zal in Japan vanaf december te koop zijn. Kato zelf heeft vlak voor zijn dood een minibike wedstrijd cyclus opgezet, waarin 60 kinderen starten in de leeftijd van 5 tot 12 jaar de "74 Series' bestaan uit vijf wedstrijden op het Akigase circuit, waar Kato ook begon met racen. Het kampioenschap zal vanaf komend seizoen meetellen voor het 'super pocket bike' races op de Haruna racetrack. Twee 74 Dream motoren werden vandaag door Takashi Kato (de vader van Daijiro) aangeboden aan Carmelo Ezpeleta, directeur van Dorna, en aan Fausto Gresini, manager van het Telefonica Movistar Honda waarmee Kato in 2001 wereldkampioen 250cc werd. (Bron:
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
A.DOVIZIOSO
ITA
Kopron Team Scot HONDA
1'58.385
2
R.LOCATELLI
ITA
Safilo Carrera - LCR APRILIA
1'58.427
3
C.STONER
AUS
Red Bull KTM KTM
1'58.576
4
H.BARBERA
SPA
Seedorf Racing APRILIA
1'58.678
5
M.KALLIO
FIN
Red Bull KTM KTM
1'58.750
6
J.LORENZO
SPA
Caja Madrid Derbi Racing DERBI
1'58.964
7
G.TALMACSI
HUN
Semprucci Malaguti MALAGUTI
1'58.997
8
L.PESEK
CZE
Ajo Motorsport HONDA
1'59.174
9
P.NIETO
SPA
Master - Repsol Team 125cc APRILIA
1'59.243
10
S.CORSI
ITA
Kopron Team Scot HONDA
1'59.622
11
M.SIMONCELLI
ITA
Rauch Bravo APRILIA
1'59.627
12
F.LAI
ITA
Metis Gilera Racing Team GILERA
1'59.694
13
G.BORSOI
ITA
Globet.com Racing APRILIA
1'59.735
14
S.JENKNER
GER
Rauch Bravo APRILIA
1'59.827
15
M.GIANSANTI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'59.905
16
A.BALLERINI
ITA
Abruzzo Racing Team APRILIA
1'59.919
17
T.KOYAMA
JPN
SP Tadao Racing Team YAMAHA
1'59.944
18
A.BAUTISTA
SPA
Seedorf Racing APRILIA
2'00.271
19
T.LUTHI
SWI
Elit Grand Prix HONDA
2'00.296
20
M.PASINI
ITA
Safilo Carrera - LCR APRILIA
2'00.324
21
M.DI MEGLIO
FRA
Globet.com Racing APRILIA
2'00.477
22
A.RODRIGUEZ
SPA
Caja Madrid Derbi Racing DERBI
2'00.589
23
S.PERUGINI
ITA
Metis Gilera Racing Team GILERA
2'00.687
24
T.KUZUHARA
JPN
Angaia Racing HONDA
2'00.773
25
S.GADEA
SPA
Master - Repsol Team 125cc APRILIA
2'01.281
26
R.HARMS
DAN
Ajo Motorsport HONDA
2'01.322
27
D.GIUSEPPETTI
GER
Elit Grand Prix HONDA
2'01.330
28
I.TOTH
HUN
Team Hungary APRILIA
2'01.607
29
S.NORIKANE
JPN
Team Tec. 2 & Feel YAMAHA
2'01.941
30
V.KALLIO
FIN
Team Hungary APRILIA
2'01.942
31
J.CARCHANO
SPA
Matteoni Racing APRILIA
2'02.092
32
S.CHAEMSAP
THA
Thai Honda Castrol/ERP HONDA
2'02.128
33
M.HERNANDEZ
SPA
Angaia Racing APRILIA
2'02.129
34
L.ZANETTI
ITA
Sterilgarda Racing APRILIA
2'02.151
35
Y.HATANO
JPN
Garage Racing Team HONDA
2'02.286
36
R.SCHOUTEN
NED
Molenaar Racing POWERFUSE HONDA
2'02.857
37
M.MANNA
ITA
Semprucci Malaguti MALAGUTI
2'02.972
38
G.PELLINO
ITA
Abruzzo Racing Team APRILIA
2'02.990
39
M.JANAKOVA
CZE
Angaia Racing HONDA
2'04.002
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
D.PEDROSA
SPA
Telefonica Movistar Honda 250cc HONDA
1'52.137
2
H.AOYAMA
JPN
Telefonica Movistar Honda 250cc HONDA
1'52.366
3
R.DE PUNIET
FRA
Safilo Carrera - LCR APRILIA
1'52.453
4
T.ELIAS
SPA
Fortuna Honda HONDA
1'52.534
5
S.PORTO
ARG
Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA
1'52.550
6
Y.TAKAHASHI
JPN
Dydo Miu Racing HONDA
1'52.638
7
A.DE ANGELIS
RSM
Aprilia Racing APRILIA
1'52.809
8
A.WEST
AUS
Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA
1'53.642
9
F.BATTAINI
ITA
Campetella Racing APRILIA
1'53.694
10
M.POGGIALI
RSM
MS ApriliaTeam APRILIA
1'53.786
11
F.NIETO
SPA
Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA
1'53.798
12
R.ROLFO
ITA
Fortuna Honda HONDA
1'53.835
13
S.AOYAMA
JPN
Team Harc-Pro HONDA
1'53.893
14
A.DEBON
SPA
Wurth Honda BQR HONDA
1'54.027
15
Y.FUJIOKA
JPN
Endurance HONDA
1'54.242
16
N.MATSUDO
JPN
Team UGT Kurz YAMAHA
1'54.423
17
C.KAMEYA
JPN
Burning Blood RT HONDA
1'54.571
18
H.FAUBEL
SPA
Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA
1'54.655
19
C.DAVIES
GBR
Aprilia Germany APRILIA
1'54.670
20
E.NIGON
FRA
Equipe GP de France - Scrab APRILIA
1'54.784
21
J.SMRZ
CZE
Molenaar Racing POWERFUSE HONDA
1'54.811
22
E.BATAILLE
FRA
Wurth Honda BQR HONDA
1'54.867
23
D.HEIDOLF
GER
Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA
1'55.135
24
S.GUINTOLI
FRA
Campetella Racing APRILIA
1'55.143
25
H.MARCHAND
FRA
Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA
1'55.286
26
J.OLIVE
SPA
Campetella Racing APRILIA
1'55.606
27
A.VINCENT
FRA
Equipe GP de France - Scrab APRILIA
1'55.678
28
K.NAKASUGA
JPN
SP Tadao Racing Team YAMAHA
1'55.721
29
J.STIGEFELT
SWE
Aprilia Germany APRILIA
1'55.795
30
T.SEKIGUCHI
JPN
NC World Trade YAMAHA
1'55.813
31
A.BALDOLINI
ITA
Matteoni Racing APRILIA
1'56.020
32
R.ROUS
CZE
Team UGT Kurz YAMAHA
1'56.949
33
K.NÖHLES
GER
Castrol-Honda Kiefer Racing HONDA
1'57.256
Not
(Out of 107%)
Not Qualified
1'59.986
G.TALMACSI
HUN
NC World Trade YAMAHA
2'02.836
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
M.TAMADA
JPN
Camel Honda
1'46.673
2
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'47.927
3
V.ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'48.326
4
M.BIAGGI
ITA
Camel Honda
1'47.401
5
C.EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda MotoG
1'47.821
6
M.MELANDRI
ITA
Fortuna Gauloises Tech 3
1'47.845
7
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'48.223
8
Ke.ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'48.380
9
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'47.940
10
A.BARROS
BRA
Repsol Honda Team
1'48.424
11
C.CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'47.982
12
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'48.042
13
S.GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda MotoG
1'48.107
14
T.UKAWA
JPN
HRC
1'48.154
15
N.ABE
JPN
Fortuna Gauloises Tech 3
1'48.154
16
T.BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
1'48.532
17
N.HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
1'48.656
18
R.XAUS
SPA
D'Antin MotoGP
1'48.859
19
A.HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'49.180
20
J.McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
1'49.139
21
O.JACQUE
FRA
Moriwaki WCM
1'50.509
22
N.AOKI
JPN
Proton Team KR
1'51.388
23
S.BYRNE
GBR
MS Aprilia Racing
1'51.466
Not
Qualified
(Out of 107%)
1'54.140
Y.UI
JPN
Harris WCM
1'54.743
************