Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

18-9-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Japan, circuit Motegi

REGEN EN AFSTELLING WEERHOUDEN RAYMOND SCHOUTEN (36E) VAN OPMARS

JAKUB SMRZ KLIMT VOL VECHTLUST 5 PLAATSEN OP NAAR 21E STARTPLAATS

Raymond Schouten kwam tijdens de 2e trainingsdag van de GP van Japan niet aan zijn rondetijden van vrijdag, en zakte een startrij terug op de grid. Maat de Powerfuse-coureur had een klinkklare verklaring voor de terugval. "Gisteren ging het erg goed. Maar ik vandaag eigenlijk die opgaande lijn niet door kunnen zetten. Het ging gewoon niet lekker. Ik zat iets te geforceerd te rijden en ik maakte daardoor te veel foutjes. En in de laatste 5 ronden begon het een beetje te druppelen. De grip was toen nog wel redelijk goed, maar de regen zit toch in je achterhoofd als verraderlijk. In die laatste paar rondjes wilde ik nog wel aanzetten, maar toen begon het echt door te regenen en kwam ik niet meer aan mijn tijd. Nogmaals, gisteren ging het goed en die lijn hopen we weer op te kunnen pakken morgen in de warm up-training. We hebben vandaag namelijk in de vrije training de vering iets aangepast ten opzichte van vrijdag. Dat was vanmorgen al niet veel beter. En voor vanmiddag kreeg ik van Dunlop een speciale band ter beschikking. Die voldeed perfect tijdens de Dutch TT, maar hier kregen we de afstelling qua vering voor dit type band niet 100%. Ik kon simpelweg niet op het gas. Bij het insturen van de bochten dribbelde mijn machine al en dat ging maar niet over. Bij het uitaccelereren werd het zelfs nog erger. En dat kost te veel tijd. Normaal gesproken maak je in zo'n 2e dag altijd vooruitgang, maar nu niet. Voor zondag zetten we de afstellingen dus weer net zoals die van vrijdag en dan moet het vertrouwen er weer komen", aldus Schouten, die wel baalde dat hij een paar plaatsen op de grid verloren zag gaan.

Jakub Smrz voelde zich tijdens de 2e trainingsdag een stuk beter en was fel en geconcentreerd. Hij knabbelde in de vrije training al 0,8 seconde van zijn 'vrijdag-tijd' af en deed dat in de 2e tijdtraining nog eens dunnetjes over met een extra tijdwinst van 0,4 seconde. Al met al klom hij met een verbetering van 1,2 seconden ten opzichte van vrijdag 5 plaatsen op op de startgrid, terwijl er vier Japanse wildcard-rijders op fabrieksmotoren voor hem staan. "Eigenlijk had ik op de 5e startrij moeten kunnen staan. Maar mijn plan lukte niet helemaal. Ik reed eigenlijk één ronde te lang door om in de slotfase nog aan een bandenwissel toe te kunnen komen, zodat ik in de laatste rondjes met 'verse' Dunlop's een snellere tijd kon zetten. Jammer, maar het zit weer goed tussen de oren", glimlachte de 21-jarige Tsjech weer, na een moeizame eerste trainingsdag.

In de MotoGP-klasse verraste de Japanner Makato Tamada wederom door zijn 2e Pole Position van het seizoen voor zich op te eisen, voor John Hopkins en Valentino Rossi, die in de 2e tijdtraining niet verder kwam dan de 13e plaats, maar aan de hand van zijn snelle tijd van vrijdagmiddag alsnog vanaf de eerste rij van start mag gaan.

Maar één kwalificatie training voor MotoGP-klasse in 2005

De startopstelling voor de MotoGP races zal vanaf het komende jaar in een sessie worden beslist dat in tegenstelling tot het huidige principe van twee tellende trainingen verdeeld over twee dagen. Het aantal trainingen zal wel gelijk blijven maar er zal nog maar een sessie tellen voor de startopstelling. Het 'regerend' orgaan van de MotoGP's, het Grand Prix Permanent Bureau, heeft eveneens de recentelijk genomen beslissing bekrachtigd, waardoor de races niet meer onderbroken kunnen worden door de regen. (Bron: www.racesport.nl / Dorna)

MotoGP regenrace niet meer onderbroken

De nieuwe regel die vanaf 2005 in zal gaan houdt in dat een race niet meer onderbroken kan worden als gevolg van weersomstandigheden Andere omstandigheden kunnen nog wel een redden van onderbreking zijn. Het nieuwe concept wordt betiteld als flag-to-flag, waarbij het besluit om bijvoorbeeld de pits in te gaan door een rijder zelf genomen kan worden er moet nog een besluit vallen over het feit of er alleen van banden gewisseld mag worden, of dat er een andere motor in regenafstelling gebruikt mag worden. De FIM heeft eveneens toegestemd in het voorstel dat de MotoGP teams een testverbod krijgen tussen 1 december en 20 januari. (Bron: www.racesport.nl / Dorna)

Daijiro's droom tot leven op Motegi

Daijiro Kato's droom om het motorsport virus bij de jongeren over te brengen is weer een stap dichterbij gekomen met de onthulling van de minibike named 74, de minibike zal in Japan vanaf december te koop zijn. Kato zelf heeft vlak voor zijn dood een minibike wedstrijd cyclus opgezet, waarin 60 kinderen starten in de leeftijd van 5 tot 12 jaar de "74 Series' bestaan uit vijf wedstrijden op het Akigase circuit, waar Kato ook begon met racen. Het kampioenschap zal vanaf komend seizoen meetellen voor het 'super pocket bike' races op de Haruna racetrack. Twee 74 Dream motoren werden vandaag door Takashi Kato (de vader van Daijiro) aangeboden aan Carmelo Ezpeleta, directeur van Dorna, en aan Fausto Gresini, manager van het Telefonica Movistar Honda waarmee Kato in 2001 wereldkampioen 250cc werd. (Bron: www.racesport.nl / Dorna)

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

A.DOVIZIOSO

ITA

Kopron Team Scot HONDA

1'58.385

2

R.LOCATELLI

ITA

Safilo Carrera - LCR APRILIA

1'58.427

3

C.STONER

AUS

Red Bull KTM KTM

1'58.576

4

H.BARBERA

SPA

Seedorf Racing APRILIA

1'58.678

5

M.KALLIO

FIN

Red Bull KTM KTM

1'58.750

6

J.LORENZO

SPA

Caja Madrid Derbi Racing DERBI

1'58.964

7

G.TALMACSI

HUN

Semprucci Malaguti MALAGUTI

1'58.997

8

L.PESEK

CZE

Ajo Motorsport HONDA

1'59.174

9

P.NIETO

SPA

Master - Repsol Team 125cc APRILIA

1'59.243

10

S.CORSI

ITA

Kopron Team Scot HONDA

1'59.622

11

M.SIMONCELLI

ITA

Rauch Bravo APRILIA

1'59.627

12

F.LAI

ITA

Metis Gilera Racing Team GILERA

1'59.694

13

G.BORSOI

ITA

Globet.com Racing APRILIA

1'59.735

14

S.JENKNER

GER

Rauch Bravo APRILIA

1'59.827

15

M.GIANSANTI

ITA

Matteoni Racing APRILIA

1'59.905

16

A.BALLERINI

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

1'59.919

17

T.KOYAMA

JPN

SP Tadao Racing Team YAMAHA

1'59.944

18

A.BAUTISTA

SPA

Seedorf Racing APRILIA

2'00.271

19

T.LUTHI

SWI

Elit Grand Prix HONDA

2'00.296

20

M.PASINI

ITA

Safilo Carrera - LCR APRILIA

2'00.324

21

M.DI MEGLIO

FRA

Globet.com Racing APRILIA

2'00.477

22

A.RODRIGUEZ

SPA

Caja Madrid Derbi Racing DERBI

2'00.589

23

S.PERUGINI

ITA

Metis Gilera Racing Team GILERA

2'00.687

24

T.KUZUHARA

JPN

Angaia Racing HONDA

2'00.773

25

S.GADEA

SPA

Master - Repsol Team 125cc APRILIA

2'01.281

26

R.HARMS

DAN

Ajo Motorsport HONDA

2'01.322

27

D.GIUSEPPETTI

GER

Elit Grand Prix HONDA

2'01.330

28

I.TOTH

HUN

Team Hungary APRILIA

2'01.607

29

S.NORIKANE

JPN

Team Tec. 2 & Feel YAMAHA

2'01.941

30

V.KALLIO

FIN

Team Hungary APRILIA

2'01.942

31

J.CARCHANO

SPA

Matteoni Racing APRILIA

2'02.092

32

S.CHAEMSAP

THA

Thai Honda Castrol/ERP HONDA

2'02.128

33

M.HERNANDEZ

SPA

Angaia Racing APRILIA

2'02.129

34

L.ZANETTI

ITA

Sterilgarda Racing APRILIA

2'02.151

35

Y.HATANO

JPN

Garage Racing Team HONDA

2'02.286

36

R.SCHOUTEN

NED

Molenaar Racing POWERFUSE HONDA

2'02.857

37

M.MANNA

ITA

Semprucci Malaguti MALAGUTI

2'02.972

38

G.PELLINO

ITA

Abruzzo Racing Team APRILIA

2'02.990

39

M.JANAKOVA

CZE

Angaia Racing HONDA

2'04.002

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar Honda 250cc HONDA

1'52.137

2

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar Honda 250cc HONDA

1'52.366

3

R.DE PUNIET

FRA

Safilo Carrera - LCR APRILIA

1'52.453

4

T.ELIAS

SPA

Fortuna Honda HONDA

1'52.534

5

S.PORTO

ARG

Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA

1'52.550

6

Y.TAKAHASHI

JPN

Dydo Miu Racing HONDA

1'52.638

7

A.DE ANGELIS

RSM

Aprilia Racing APRILIA

1'52.809

8

A.WEST

AUS

Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA

1'53.642

9

F.BATTAINI

ITA

Campetella Racing APRILIA

1'53.694

10

M.POGGIALI

RSM

MS ApriliaTeam APRILIA

1'53.786

11

F.NIETO

SPA

Repsol - Aspar Team 250cc APRILIA

1'53.798

12

R.ROLFO

ITA

Fortuna Honda HONDA

1'53.835

13

S.AOYAMA

JPN

Team Harc-Pro HONDA

1'53.893

14

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR HONDA

1'54.027

15

Y.FUJIOKA

JPN

Endurance HONDA

1'54.242

16

N.MATSUDO

JPN

Team UGT Kurz YAMAHA

1'54.423

17

C.KAMEYA

JPN

Burning Blood RT HONDA

1'54.571

18

H.FAUBEL

SPA

Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA

1'54.655

19

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany APRILIA

1'54.670

20

E.NIGON

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

1'54.784

21

J.SMRZ

CZE

Molenaar Racing POWERFUSE HONDA

1'54.811

22

E.BATAILLE

FRA

Wurth Honda BQR HONDA

1'54.867

23

D.HEIDOLF

GER

Grefusa - Aspar Team 250cc APRILIA

1'55.135

24

S.GUINTOLI

FRA

Campetella Racing APRILIA

1'55.143

25

H.MARCHAND

FRA

Freesoul Abruzzo Racing Team APRILIA

1'55.286

26

J.OLIVE

SPA

Campetella Racing APRILIA

1'55.606

27

A.VINCENT

FRA

Equipe GP de France - Scrab APRILIA

1'55.678

28

K.NAKASUGA

JPN

SP Tadao Racing Team YAMAHA

1'55.721

29

J.STIGEFELT

SWE

Aprilia Germany APRILIA

1'55.795

30

T.SEKIGUCHI

JPN

NC World Trade YAMAHA

1'55.813

31

A.BALDOLINI

ITA

Matteoni Racing APRILIA

1'56.020

32

R.ROUS

CZE

Team UGT Kurz YAMAHA

1'56.949

33

K.NÖHLES

GER

Castrol-Honda Kiefer Racing HONDA

1'57.256

Not

(Out of 107%)

Not Qualified

1'59.986

G.TALMACSI

HUN

NC World Trade YAMAHA

2'02.836

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

1

M.TAMADA

JPN

Camel Honda

1'46.673

2

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'47.927

3

V.ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'48.326

4

M.BIAGGI

ITA

Camel Honda

1'47.401

5

C.EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda MotoG

1'47.821

6

M.MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech 3

1'47.845

7

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

1'48.223

8

Ke.ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'48.380

9

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

1'47.940

10

A.BARROS

BRA

Repsol Honda Team

1'48.424

11

C.CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'47.982

12

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

1'48.042

13

S.GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda MotoG

1'48.107

14

T.UKAWA

JPN

HRC

1'48.154

15

N.ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech 3

1'48.154

16

T.BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team

1'48.532

17

N.HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP

1'48.656

18

R.XAUS

SPA

D'Antin MotoGP

1'48.859

19

A.HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team

1'49.180

20

J.McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing

1'49.139

21

O.JACQUE

FRA

Moriwaki WCM

1'50.509

22

N.AOKI

JPN

Proton Team KR

1'51.388

23

S.BYRNE

GBR

MS Aprilia Racing

1'51.466

Not

Qualified

(Out of 107%)

1'54.140

Y.UI

JPN

Harris WCM

1'54.743

************