Halfjaarresultaten van de NMBS
17/09/2004
Betekenisvolle verbetering, al blijven de uitdagingen groot
De Raad van Bestuur van de NMBS heeft op vrijdag 17 september kennis
genomen van de semestriële resultaten van de onderneming. Deze
vertonen een positieve tendens, al blijven er grote uitdagingen. De
verliezen verminderden aanzienlijk in vergelijking met de eerste zes
maanden van 2003 door een groei van het activiteitenvolume in
combinatie met een strikte controle van de kosten.
Globale resultaten
Het algemeen resultaat (EBT) van de NMBS voor de eerste zes maanden
van 2004 vertoont een verlies van -81,6 miljoen euro, wat een
verbetering van 46% betekent in vergelijking met dezelfde periode in
2003.
De operationele cash flow (EBITDA) gaat ook vooruit met bijna 46% in
vergelijking met het eerste half jaar van 2003 maar blijft toch
negatief: -29,4 miljoen euro.
De omzet van het bedrijf voor de eerste zes maanden beloopt 1098,4
miljoen euro, een verbetering met 1% in vergelijking met dezelfde
periode in 2003.
De operationele kosten bedragen 1.297,5 miljoen euro, wat een
vermindering met 2,3% betekent in vergelijking met het eerste semester
van 2003, hoofdzakelijk dankzij een beter beheer van de kosten voor
bevoorradingen, diensten en diverse goederen. De personeelskosten voor
de eerste zes maanden van 2004 vertonen een lichte stijging ten
opzichte van dezelfde periode in 2003. Dit is hoofdzakelijk een gevolg
van de sociale akkoorden die in 2002 en 2003 werden afgesloten, maar
waarvan de impact wordt gecompenseerd door de natuurlijke en
vrijwillige vertrekken.
Op 1 juli 2004 bedraagt het effectief van de NMBS 39.360 VTE, een
vermindering met 1.451 ten opzichte van 1 juli 2003.
Resultaten per activiteit
Binnenlands verkeer
De omzet uit het binnenlands verkeer steeg tot 209,2 miljoen euro, of
een verbetering met 5,9% ten opzicht van het eerste semester van 2003.
Dit vloeit voort uit een grote groei van het volume van de
activiteiten, de jaarlijkse tariefaanpassingen en de vereenvoudiging
van het productgamma.
Het aantal reizigers stijgt sinds 1998 voortdurend. In de eerste zes
maanden van dit jaar waren er 83,5 miljoen reizigers. Dit is een
stijging met 7% ten opzichte van die periode in 2003. Zo groeit het
marktaandeel van de trein in het geheel van de verplaatsingen. Deze
groei is te verklaren door (a) de maatregelen van de overheid om het
woon-werkverkeer met de trein te stimuleren, (b) de verbetering van de
kwaliteit van de dienstverlening van de NMBS, (c) de inspanningen van
de NMBS om beter te beantwoorden aan de toegenomen noden op
mobiliteitsvlak in België en (d) de specifieke maatregelen die de NMBS
nam om een oplossing aan te reiken voor de verkeersproblemen op de
weg, zoals bij de werken aan de Ring van Antwerpen.
Internationaal verkeer
De omzet voor de eerste zes maanden uit het internationaal verkeer
bedraagt 102,1 miljoen euro, of 4% minder dan in dezelfde periode
verleden jaar. Dit wordt vooral verklaard door het stopzetten van het
klassieke internationaal verkeer. De resultaten voor het
hogesnelheidsverkeer, zoals Thalys of Eurostar, gaan er op hun beurt
op vooruit, hoewel deze activiteiten verlieslatend blijven.
Goederenverkeer
Voor de eerste zes maanden boekte de goederentak een omzetcijfer van
163,1 miljoen euro, wat een stijging met 1,3% betekent vergeleken met
de eerste zes maanden van 2003. Dit komt door een groei van het volume
van het internationaal en het gecombineerd goederenvervoer. De omzet
ondervindt ook gunstige invloed van een beter beheer van de klanten-
en contractenportefeuille.
In de loop van de eerste zes maanden van 2004 vervoerde de NMBS 27,4
miljoen ton, wat 3,7% meer is dan in diezelfde periode verleden jaar.
Vooruitzichten
Hoewel de semestriële resultaten een positieve tendens aantonen, mag
dit niet doen vergeten voor welke uitdagingen de NMBS staat. De
doelstelling blijft om een veilige, efficiënte en kwaliteitsvolle
dienst aan te bieden binnen een budgettair evenwicht. Dit kan enkel
wanneer de talrijke inspanningen worden verdergezet. Het voor het
voortbestaan van het bedrijf onontbeerlijke budgettaire evenwicht kan
slechts binnen 4 jaar. Dit moet een hoofddoelstelling blijven voor de
Groep NMBS, in haar nieuwe configuratie van 3 ondernemingen.
De grote complexiteit van deze uitdaging vraagt de medewerking van
alle betrokken partijen, de overheid, de werknemers en de directie. Op
korte termijn blijft de overname van de historische schuld van het
bedrijf (7,4 miljard euro) door de staat een van de voornaamste
facetten. Gebeurt dat niet, is een duurzame gezondmaking van het
bedrijf niet mogelijk.
NMBS