NMBS

Halfjaarresultaten van de NMBS

17/09/2004

Betekenisvolle verbetering, al blijven de uitdagingen groot

De Raad van Bestuur van de NMBS heeft op vrijdag 17 september kennis genomen van de semestriële resultaten van de onderneming. Deze vertonen een positieve tendens, al blijven er grote uitdagingen. De verliezen verminderden aanzienlijk in vergelijking met de eerste zes maanden van 2003 door een groei van het activiteitenvolume in combinatie met een strikte controle van de kosten.

Globale resultaten

Het algemeen resultaat (EBT) van de NMBS voor de eerste zes maanden van 2004 vertoont een verlies van -81,6 miljoen euro, wat een verbetering van 46% betekent in vergelijking met dezelfde periode in 2003.

De operationele cash flow (EBITDA) gaat ook vooruit met bijna 46% in vergelijking met het eerste half jaar van 2003 maar blijft toch negatief: -29,4 miljoen euro.

De omzet van het bedrijf voor de eerste zes maanden beloopt 1098,4 miljoen euro, een verbetering met 1% in vergelijking met dezelfde periode in 2003.

De operationele kosten bedragen 1.297,5 miljoen euro, wat een vermindering met 2,3% betekent in vergelijking met het eerste semester van 2003, hoofdzakelijk dankzij een beter beheer van de kosten voor bevoorradingen, diensten en diverse goederen. De personeelskosten voor de eerste zes maanden van 2004 vertonen een lichte stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Dit is hoofdzakelijk een gevolg van de sociale akkoorden die in 2002 en 2003 werden afgesloten, maar waarvan de impact wordt gecompenseerd door de natuurlijke en vrijwillige vertrekken.

Op 1 juli 2004 bedraagt het effectief van de NMBS 39.360 VTE, een vermindering met 1.451 ten opzichte van 1 juli 2003.

Resultaten per activiteit

Binnenlands verkeer

De omzet uit het binnenlands verkeer steeg tot 209,2 miljoen euro, of een verbetering met 5,9% ten opzicht van het eerste semester van 2003. Dit vloeit voort uit een grote groei van het volume van de activiteiten, de jaarlijkse tariefaanpassingen en de vereenvoudiging van het productgamma.

Het aantal reizigers stijgt sinds 1998 voortdurend. In de eerste zes maanden van dit jaar waren er 83,5 miljoen reizigers. Dit is een stijging met 7% ten opzichte van die periode in 2003. Zo groeit het marktaandeel van de trein in het geheel van de verplaatsingen. Deze groei is te verklaren door (a) de maatregelen van de overheid om het woon-werkverkeer met de trein te stimuleren, (b) de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening van de NMBS, (c) de inspanningen van de NMBS om beter te beantwoorden aan de toegenomen noden op mobiliteitsvlak in België en (d) de specifieke maatregelen die de NMBS nam om een oplossing aan te reiken voor de verkeersproblemen op de weg, zoals bij de werken aan de Ring van Antwerpen.

Internationaal verkeer

De omzet voor de eerste zes maanden uit het internationaal verkeer bedraagt 102,1 miljoen euro, of 4% minder dan in dezelfde periode verleden jaar. Dit wordt vooral verklaard door het stopzetten van het klassieke internationaal verkeer. De resultaten voor het hogesnelheidsverkeer, zoals Thalys of Eurostar, gaan er op hun beurt op vooruit, hoewel deze activiteiten verlieslatend blijven.

Goederenverkeer

Voor de eerste zes maanden boekte de goederentak een omzetcijfer van 163,1 miljoen euro, wat een stijging met 1,3% betekent vergeleken met de eerste zes maanden van 2003. Dit komt door een groei van het volume van het internationaal en het gecombineerd goederenvervoer. De omzet ondervindt ook gunstige invloed van een beter beheer van de klanten- en contractenportefeuille.

In de loop van de eerste zes maanden van 2004 vervoerde de NMBS 27,4 miljoen ton, wat 3,7% meer is dan in diezelfde periode verleden jaar.

Vooruitzichten

Hoewel de semestriële resultaten een positieve tendens aantonen, mag dit niet doen vergeten voor welke uitdagingen de NMBS staat. De doelstelling blijft om een veilige, efficiënte en kwaliteitsvolle dienst aan te bieden binnen een budgettair evenwicht. Dit kan enkel wanneer de talrijke inspanningen worden verdergezet. Het voor het voortbestaan van het bedrijf onontbeerlijke budgettaire evenwicht kan slechts binnen 4 jaar. Dit moet een hoofddoelstelling blijven voor de Groep NMBS, in haar nieuwe configuratie van 3 ondernemingen.

De grote complexiteit van deze uitdaging vraagt de medewerking van alle betrokken partijen, de overheid, de werknemers en de directie. Op korte termijn blijft de overname van de historische schuld van het bedrijf (7,4 miljard euro) door de staat een van de voornaamste facetten. Gebeurt dat niet, is een duurzame gezondmaking van het bedrijf niet mogelijk.