Persbericht Begroting 2005
Begroting 2005: Consequent kiezen
Sociaal beleid en veiligheid versterkt, geen stijging OZB
Datum 17/09/2004
Het college van Burgemeester en Wethouders van Maastricht heeft
vandaag de begroting 2005 aan de gemeenteraad gepresenteerd. In die
begroting houdt zij consequent vast aan uitvoering van de prioriteiten
uit de Voorjaarsnota van 2004: creëren en behouden van werk,
verbeteren van de sociale participatie en de veiligheid. Dit ondanks
de bezuinigingsoperatie van 16,3 miljoen én de aangekondigde extra
rijksbezuinigingen van 2,7 miljoen in 2006 oplopend naar 3,3 miljoen
structureel vanaf 2008. En ook dit jaar voert het college wederom geen
verhoging van de OZB-tarieven boven de inflatie door, waarmee
Maastricht tot ver onder het gemiddelde op de lokale lastenladder van
de grote Nederlandse gemeenten is gezakt.
Om de rijksbezuinigingen in 2005 op te vangen en tegelijkertijd een
sluitende begroting te kunnen presenteren zet het college volgend jaar
het positieve resultaat uit de jaarrekening 2003 in. Daarnaast wordt
een nieuwe bezuinigingsronde aangekondigd voor 2006 en verder. Het
college stelt 21 onderzoeksthema's voor waarvan zij gaat onderzoeken
of ze bezuinigingen kunnen opleveren door taken te verminderen of af
te stoten en efficiënter te werken. Deze onderzoeken moeten leiden tot
nieuwe bezuinigingsvoorstellen en een meerjarige sluitende begroting
vanaf 2006.
"We maken af wat we hebben afgesproken en in gang gezet", dus: "geen
stapeling van nieuw beleid maar uitvoeren, handhaven en bestendigen",
aldus het college in haar presentatie van de begroting 2005 aan de
raad. Om uitvoering van de prioriteiten kracht bij te zetten, wil het
college in 2005 onder andere de volgende extra inspanningen leveren:
Werk
* Voorbereiding van grote projecten als A2, Belvédère, Geusselt en
de Campus (bij de Universiteit van Maastricht) gaat in 2005
onverkort door; zo ook de uitvoering van Mosae Forum,
Stationlocatie, Dousberg en sanering Vinkenslag.
* Initiatieven ter bevordering van de werkgelegenheid en de
aansluiting van onderwijs/arbeidsmarkt blijven gesteund door inzet
van het participatiefonds; voor 2005 staan projectbemiddeling en
casemanagement in de buurt Malberg op de agenda. Ook het naar
binnen halen van grootse evenementen , die de stad
(congres)bezoekers brengt, internationale naam en faam oplevert en
dus investeerders binnenhaalt en werk oplevert krijgen steun uit
het participatiefonds.
* Behoud van werkgelegenheid bij de sociale werkvoorziening blijft
voorop staan.
* De komende twee jaar blijft extra ambtelijke capaciteit
beschikbaar voor het toeleiden van bijstandsgerechtigden naar werk
of een leertraject (de zgn "Agenda voor de Toekomst").
* De komende drie jaar worden de mogelijkheden onderzocht om
Maastricht op de Hoge SnelheidsTrein in Luik aan te sluiten.
Sociale participatie
* 2005 is het jaar waarin de komst van de Wet Maatschappelijke
Ondersteuning in 2006 wordt voorbereid; een ingrijpende operatie
waarbij de verantwoordelijkheid voor de zorg geheel op het bordje
van de gemeente komt, zo ook de financiering.
* De formatie van het Algemeen Maatschappelijk Werk blijft, ondanks
dat de gemeente hier geen Rijksgelden meer voor krijgt,
gehandhaafd op het normniveau van 1 formatieplaats per 6.000
inwoners, waardoor ook het schoolmaatschappelijk werk kan blijven
bestaan.
* De sportnota komt in uitvoering:
de service aan de verenigingen blijft geleverd via de
Sportservicedesk
de sportkoepel (adviesraad voor de sport) zal het licht zien in
2005;
het achterstallig onderhoud aan de binnensportaccommodaties wordt
versneld aangepakt, in 2005 is hiervoor 1,6 miljoen extra
vrijgemaakt;
er komt een nieuwe sporthal in Randwyck voor studenten en
daarnaast nog een grote sporthal bij de Geusselt; inzet is om
beide sporthallen aan de NOC/NSF-norm te laten voldoen voor het
organiseren van topsportevenementen.
* Er wordt een plan ontwikkeld voor een jongerenpodium dat als
broedplaats voor jongerencultuur een makelaars- en aanjaagfunctie
gaat vervullen in het ontwikkelen van activiteiten over de gehele
stad op het gebied van vrijetijd, cultuur, kennis en informatie.
De Jongerenraad Maastricht, D'n Hiemel en het Multicultureel
Jongeren Kenniscentrum gaan mee in deze verandering maar blijven
in 2005 nog op hun huidige locatie gehuisvest.
* Het budget voor de bijzondere bijstand en het minimabeleid blijven
op het huidige niveau ondanks de bezuinigingen van het Rijk op dit
budget.
* Er komt extra geld vrij voor het oplossen van de
huisvestingsproblematiek van het speciaal onderwijs.
* Cultuur zorgt voor aantrekkingskracht en borging van de aard van
de stad en heeft daarnaast een motor-functie voor de economie van
de stad. In 2005 moet dit versterkt worden door de plannen voor de
Wiebengahal (o.a. dependance Nederlands Architectuur Instituut),
een nieuw centrum voor beeldende kunst, de huisvesting van de
archeologiecollectie in het Centre Céramique, een nieuw
cultuurcluster met o.a. kunstateliers bij de Enci en de start van
een interactieve website als doel van de culturele biografie van
Maastricht.
Veiligheid
* Handhaven vóór gedogen blijft het motto. Ook op Vinkenslag. Een
versnelde aanpak vraagt meer ambtelijke capaciteit; in het
raadsvoorstel Planexploitatie Vinkenslag zal dit nader onderbouwd
worden.
* Huiselijk geweld wordt structureel aangepakt; er komt extra geld
voor de crisisopvang en een goede doorverwijzing.
* Ook voor de aanpak van veelplegers komt extra geld.
* Veiligheid op scholen blijft een belangrijk thema; het project
Veilige School gaat in uitvoering en de bezuiniging op het
Schooladoptieplan is van de baan.
* De georganiseerde criminaliteit wordt bestuurlijk een halt toe
geroepen. De wet BiBob maakt screening bij vergunningverlening en
aanbestedingen mogelijk. En de Van Traa-aanpak (samenwerking
tussen oa justitie en gemeente bij vergunningverlening) gaat ook
in Maastricht van start.
En naast deze extra inspanningen gaat in 2005 het reeds in gang
gezette beleid onverminderd voort. De begroting geeft een overzicht
hiervan in de afzonderlijke programma's.
Een paar wapenfeiten:
* De Maastrichtpas houdt per 1 januari 2005 op te bestaan.
Nutsbedrijven Maastricht werkt een projectvoorstel uit voor een
nieuwe stadspas. De gemeente en woningcorporaties Sint Servatius
en Woonpunt werken mee. Woningstichting Maasvallei is
geïnteresseerd.
* 130 nieuwkomers en 225 oudkomers worden toegeleid naar een
inburgeringstraject.
* De bestuurlijke boete wordt naar verwachting ingevoerd. Dit maakt
het mogelijk bestuurlijke boetes op te leggen bij overtreding van
de Algemene Politie Verordening.
* Met de politie worden afspraken gemaakt over vergroting van de
pakkans van harde kernjeugd.
* Bijstandsgerechtigden gaan zo snel mogelijk weer aan het werk.
Streven in 2005: 1.000 activeringstrajecten en tenminste 400
personen uit de bijstand aan het werk.
* De 24-uurs opvang voor zwerfjongeren blijft gehandhaafd.
* Er komen nieuwe locaties voor woningbouw in 2005 in uitvoering:
Abtstraat-Oost, Ambyerveld, Amby-Hagerhof, Malberg en afbouw
Ceramique; in voorbereiding zijn de woningbouwprojecten:
Poelveld-Eijsden, Erfprinsbastion, Lanakerveld en Nazareth-Rijdam.
* De Parkeergarages Boschstraat II en De Griend worden (verder)
verbeterd.
* In Heugemerveld, Brusselsepoort Oost, omgeving Cannerplein en
Randwyck wordt het parkeren gereguleerd om de parkeeroverlast
zoveel mogelijk te beperken.
* De buurtplannen voor Heugemerveld, Witte Vrouwenveld, Boschpoort
en Malberg zijn in uitvoering. In voorbereiding zijn:
Caberg-Malpertuis, Limmel-Nazareth en Wyckerpoort.
* Er komen in 2005 40 nieuwe extra ondergrondse milieuperrons.
Ontwikkeling lokale lasten
Geen verhoging van de OZB-tarieven boven de boventrendmatige algemene
lastenverhogingen: dat is het gemeentelijk beleid sinds de begroting
2000, en dus ook in 2005. Andere gemeenten hebben de afgelopen jaren
wel gekozen voor lastenverhoging. En sinds 2002 zamelt de gemeente
Maastricht afval in volgens het diftar-systeem en ook dat levert de
Maastrichtse burger structureel voordeel op. Dit alles heeft ertoe
geleid dat Maastricht inmiddels op de lokale lastenladder van de 34
grootste Nederlandse gemeenten is gedaald tot de 22e plaats (de eerste
plaats is voor de duurste gemeente). Van de vier grote gemeenten in
Limburg heeft Maastricht de laagste lokale lasten. Het rijk is
overigens voornemens boventrendmatige stijgingen van de OZB vanaf 2005
te verbieden. Maar dit heeft in 2005 geen effect voor Maastricht omdat
de OZB-tarieven in 2005 zullen dalen als gevolg van de hogere
WOZ-waardes van woningen en niet-woningen.
Afval
De Maastrichtse burger deponeert meer afval in de restzak dan het
gewicht waarop de prijs van de zak én het tarief van de heffing zijn
berekend. De inkomsten uit de verkoop van de restzak blijven dus
achter. Om dit te corrigeren wordt het tarief van de
afvalstoffenheffing met 3,8% verhoogd. Daardoor stijgt het vastrecht
per 1 januari 2005 met EUR 6,74 naar EUR 184,08 per huishouden. Hier
moet bij vermeld worden dat in 2004 de afvalstoffenheffing op 2,5 %
geïndexeerd is, terwijl dit landelijk met 5% gestegen is.
Parkeren
Bij de begroting 2004 heeft de raad reeds besloten dat de
parkeertarieven voor het parkeren op straat in 2005 zullen stijgen.
Voor de duurste parkeerplaatsen in het centrum betekent dit dat vanaf
2005 het parkeren op straat duurder wordt dan parkeren in de
parkeergarage.
Onderzoeksthema's tweede ronde bezuinigingen
Onder de titel "Bezuinigen=Kiezen 2" draagt het college in de
begroting 2005 een aantal thema's aan waar mogelijk vanaf 2006 op
bezuinigd kan worden om de extra tekorten van rijkswege op te kunnen
vangen. Uitgangspunt is verbetering van de doelmatigheid en keuzes
voor taakvermindering en geen "ordinaire kaasschaaf-methode". De
komende maanden wil het college deze voorstellen onderzoeken. De
uitkomsten worden begin volgend jaar bij de Voorjaarsnota aan de raad
bekendgemaakt. Bij taakvermindering denkt het college onder andere aan
het doorlichten van (noodzaak en omvang van) subsidies, het
onderzoeken van mogelijkheden om de effecten van de activiteiten van
het Natuur Historisch Museum op een goedkopere wijze vorm te geven,
het tegen het licht houden van het voorzieningenniveau bij de
afvalinzameling (onderzocht worden o.a. het effect van vermindering
openingstijd milieuparken en het anders organiseren van
papierinzameling) en het afwegen van de effecten van het afschaffen
van het 24-uurs cameratoezicht in de Maasboulevard-tunnel. Bij
efficiencyverbetering gaat het om onderzoek in de eigen organisatie
naar de mogelijkheden die leiden tot een eenvoudiger aansturing en
vermindering van de bureaucratie, onderzoek naar de mogelijkheden van
regionalisering van de Brandweer en de Sociale Dienst en de
afvalinzameling, en naar de effecten van een vermindering van het
aantal buurthuizen en de verbetering van de intensiteit van het
gebruik van sportaccommodaties. Ook wil het college de mogelijkheden
en effecten onderzoeken van het verder op afstand zetten van zwembad
Heer en de privatisering van de exploitatie van kermissen. Dit laatste
na vaststelling van de beleidsvisie over de kermissen door de raad.
Grenzen bereikt
Minder geld, beknotting van de autonomie, maar wel meer
verantwoordelijkheden en risico's. Dat kenmerkt het beleid dat het
rijk ten aan zien van de gemeenten voert. Ook in 2005. Het college is
van mening dat de grenzen van wat gemeenten aan kunnen bereikt zijn.
In VNG, provinciaal, en regionaal verband en via rechtstreekse
contacten oefent zij druk uit op politiek Den Haag om dit beleid te
wijzigen. Samen met Heerlen en Sittard-Geleen heeft het college een
brief geschreven aan de minister van Financiën waarin zij heeft
aangegeven dat een ingreep in de investeringen in grote projecten
leidt tot extra hoge maatschappelijke kosten en onaanvaardbare
vertraging van deze projecten.
Besluitvormingsroute
De raad bespreekt de begroting in eerste instantie op 19 oktober
tijdens de algemene beschouwingen. Daarna vindt behandeling in de
diverse commissies plaats. Op 9 november debatteert de gemeenteraad in
tweede instantie en stelt dan de begroting vast.
Begroting 2005.pdf
Voor meer inhoudelijke informatie en voor de inzage van stukken en plannen: GemeenteLoket Zie het origineel