Bestuursdienst
Communicatie
Bezoekadres: Stadhuis
Coolsingel 40 Rotterdam
Postadres: Postbus 70012
3000 KP Rotterdam
Nr. 116
17 september 2004 .
Aantal gesubsidieerde banen blijft gelijk, meer nadruk op doorstroom
Vandaag is meer duidelijkheid gekomen over de toekomst van de 6000 Rotterdammers met een gesubsidieerde baan. De gesubsidieerde arbeid wordt in Rotterdam niet afgeschaft, zoals eerder werd gevreesd. Wel wordt het stelsel van de gesubsidieerde arbeid herzien. De huidige 6000 In- en Doorstroombanen worden in de periode 2005 tot 2010, omgezet in 3000 banen met een permanente subsidie en 3000 reïntegratiebanen met een tijdelijke subsidie van maximaal twee jaar. Het totaal aantal gesubsidieerde banen blijft dus intact.
De nu genomen beslissing komt voort uit wetswijzigingen en rijksbezuinigingen waardoor ruim eenderde van het Rotterdamse budget voor werkgelegenheidsmaatregelen vervalt. Was het werkgelegenheidbudget in 2002 nog 280 miljoen, in 2010 zal het zijn afgenomen tot 180 miljoen. Wordt het huidige stelsel van gesubsidieerde arbeid niet herzien, dan gaat dit totale budget in 2010 naar de loonkosten van de 6000 ID-ers en blijft er geen geld over voor reïntegratie, scholing en speciale projecten om mensen aan het werk te helpen. 44.000 Rotterdammers die nu van de bijstand leven kunnen dan niet worden begeleid naar regulier betaald werk.
Op lange termijn; 3000 ID-banen en 3000 reïntegratieplaatsen
Het College heeft nu besloten bij elke ID-er te bepalen wat zijn kansen zijn op de reguliere arbeidsmarkt. Bij ID-ers die kunnen doorstromen naar regulier betaald werk, wordt de subsidie voor die plek afgebouwd. Het is dan aan de huidige werkgever hem in reguliere dienst te nemen of er wordt met hulp van de gemeente gezocht naar een andere baan. Waar nodig betaalt de gemeente bij- of omscholing. Werkgevers die een ID-er regulier in dienst nemen, komen in aanmerking voor een eenmalige stimuleringspremie. Heeft de ID-er geen zicht op een regulier betaalde baan, bijvoorbeeld vanwege zijn leeftijd, dan wordt de ID-subsidie voortgezet. Het aantal ID-banen loopt hierdoor, en door natuurlijk verloop, geleidelijk af van 6000 nu naar 3000 in 2010. Tot 2010 zullen er geleidelijk 3000 nieuwe reïntegratieplaatsen bij komen die bestemd zijn voor instroom van werklozen vanuit de bijstand.
Komende twee jaar; 4700 ID-banen en 1000 reïntegratieplaatsen
De geleidelijke herziening van het stelsel van gesubsidieerde arbeid zal in de komende twee jaar al zijn effect hebben. In 2005 en 2006 zal het aantal ID-banen met 1300 afnemen. In plaats hiervan komen er 1000 reïntegratieplaatsen beschikbaar waarvan 500 in de markt en 500 in de publieke sector. De 500 banen in de publieke sector worden ingezet bij de ROTEB, de speeltuinen en Duimdrops en bij de projecten 'Thuis op Straat' en 'Buurtmoeders'. Hierdoor blijft het totaal aantal werknemers met een gesubsidieerde baan bij deze belangrijke projecten in stand. Verder worden reïntegratieplaatsen toegekend aan organisaties die de komende twee jaar 25 procent van hun ID-ers laten doorstromen naar een regulier betaalde baan.
300 gemeentelijke ID-banen 'gewit'
De huidige werkgelegenheidsbudgetten zijn primair bedoeld voor doorstroming naar regulier betaald werk. Daarom heeft het College besloten in de komende twee jaar 300 gemeentelijke ID-banen om te zetten naar regulier betaalde banen. In 2002 zette het College ook al 250 ID-banen om.
Aanpak knelpunten
Voor organisaties en projecten die in hun exploitatie worden bedreigd omdat zij voor meer dan 75 procent afhankelijk zijn van ID-subsidies, is een knelpuntenbudget ingesteld van 5 miljoen. Vanuit dit budget wordt onder meer de problematiek bij de speeltuinen opgevangen. Wel wordt verwacht dat de organisaties en projecten een plan indienen met structurele oplossingen.
Achtergrond
De ID-banen komen voort uit de voormalige Melkert-banen. Deze waren bedoeld om nieuw werk te creëren voor langdurig werklozen zonder uitzicht op een regulier betaalde baan, en het creëren van nieuwe, maatschappelijk zinvolle arbeidsplaatsen in de collectieve sector. Met de invoering van de Wet Werk en Bijstand is die dubbele doelstelling losgelaten. Het Rijk ziet gesubsidieerde arbeid als een arbeidsmarktinstrument, gericht op de doorstroom naar regulier betaald werk, en verwacht dat de gemeenten daarnaar handelen.
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam