ADECCO
http://www.adecco.nl
Adecco lanceert garantieregeling
PERSBERICHT
UTRECHT, 17 SEPTEMBER 2004
Trendbreuk in personele dienstverlening
Niet geleverd volgens afspraak? Dan is de eerstvolgende overeenkomst
ten dele voor rekening van Adecco. Met deze ondubbelzinnige
garantieregeling verzet Adecco de bakens op de markt voor flexwerk. De
personele dienstverlener (wereldwijd de grootste) geeft hiermee een
niet mis te verstaan signaal af: moderne dienstverlening vraagt om
onvoorwaardelijke verplichtingen.
Die verplichtingen heeft Adecco internationaal vastgelegd in het
Adecco Commitment Programma. Voor het eerst in de geschiedenis worden
aldus de selectie, beschikbaarstelling en inzet van flexwerkers
omkleed met garanties. Zowel opdrachtgevers als flexwerkers (actief op
uitzend- of contractbasis) kunnen de onderneming voortaan aanspreken
op elementaire prestatieverplichtingen. Opdrachtgevers kunnen zelfs
recht doen gelden op een compensatieregeling. Het programma gaat per
18 september aanstaande officieel van kracht.
De nieuwe kwaliteitsnorm
De oorsprong van de nieuwe marktbenadering ligt in Frankrijk. Daar is
het Adecco Commitment Programma al twee jaar van kracht. Klanten van
Adecco Frankrijk zijn vol lof, reden voor het internationale bestuur
om het programma in alle vestigingslanden (in ruim 70 landen
organiseert Adecco flexwerk voor ruim 2.300.000 mensen!) te
bestempelen tot de nieuwe kwaliteitsnorm. Om relevante garanties te
formuleren, hebben alle landen eigen marktonderzoek gepleegd. Dat
heeft in Nederland geresulteerd in 6 commitments voor klanten, die
betrekking hebben op bedrijvenkennis, communicatie, geschiktheid en
beschikbaarheid van flexwerkers, veiligheid en deskundigheid. Op een
aantal punten gaat Adecco uitzonderlijk ver. Komt de personele
dienstverlener haar toezeggingen niet na, dan heeft de klant recht op
compensatie. Die kan bij een eerstvolgende opdracht in de vorm van
werkuren worden verzilverd. De directie van Adecco Nederland over deze
opmerkelijke stap: 'De factor personeel is te belangrijk voor
vrijblijvendheid. Dienstverlening in dit boeiende maar ook kwetsbare
speelveld vereist durf, betrokkenheid en permanente vernieuwing. We
gaan met onze klanten en flexwerkers een verbintenis aan die geen
enkele twijfel meer openlaat over onze prestatieplicht.' aldus Emil
Broekman CEO Adecco Nederland.
Inzet: 100% tevredenheid
Ook de flexwerkers die voor Adecco actief zijn, kunnen de personele
dienstverlener voortaan aanspreken op 6 commitments. Deze hebben
betrekking op passend werk, informatie over de status van opdrachten,
persoonlijke ontwikkeling, veiligheid op de werkplek, objectiviteit in
selectiecriteria en werknemersvoordeel. De directie van Adecco wijst
erop dat het uiteindelijk de flexwerker is, die de sleutel in handen
heeft om klanten voor 100% tevreden te stellen. 'Als een flexwerker
berekend is op uit te voeren taken en prettig in zijn of haar vel zit,
zijn wij in onze missie geslaagd. Daarom leggen wij ook op onze
plichten jegens flexwerkers veel nadruk.'
Alle vestigingen van Adecco Nederland (170 op dit moment) hebben zich
de commitments en de bijbehorende handelswijze inmiddels eigen
gemaakt. Met een brede communicatiecampagne met als thema: Adecco Ik
teken ervoor! worden de nieuwe levering- en omgangsnormen aan zowel
klanten als flexwerkers kenbaar gemaakt. Voor het Adecco Commitment
Programma is zelfs een speciaal informatienummer in het leven
geroepen. Het programma heeft in Frankrijk gezorgd voor een beduidend
betere vertrouwensrelatie met opdrachtgevers en voor een uitstekende
uitgangspositie bij het verwerven van nieuwe opdrachten. Adecco
Nederland verwacht dat de exceptionele zekerheden die het programma
biedt zeker zullen bijdragen aan de groeiambities van de specialist in
human resource solutions.