ADECCO
http://www.adecco.nl

Adecco lanceert garantieregeling

PERSBERICHT

UTRECHT, 17 SEPTEMBER 2004

Trendbreuk in personele dienstverlening


Niet geleverd volgens afspraak? Dan is de eerstvolgende overeenkomst ten dele voor rekening van Adecco. Met deze ondubbelzinnige garantieregeling verzet Adecco de bakens op de markt voor flexwerk. De personele dienstverlener (wereldwijd de grootste) geeft hiermee een niet mis te verstaan signaal af: moderne dienstverlening vraagt om onvoorwaardelijke verplichtingen.

Die verplichtingen heeft Adecco internationaal vastgelegd in het Adecco Commitment Programma. Voor het eerst in de geschiedenis worden aldus de selectie, beschikbaarstelling en inzet van flexwerkers omkleed met garanties. Zowel opdrachtgevers als flexwerkers (actief op uitzend- of contractbasis) kunnen de onderneming voortaan aanspreken op elementaire prestatieverplichtingen. Opdrachtgevers kunnen zelfs recht doen gelden op een compensatieregeling. Het programma gaat per 18 september aanstaande officieel van kracht.

De nieuwe kwaliteitsnorm
De oorsprong van de nieuwe marktbenadering ligt in Frankrijk. Daar is het Adecco Commitment Programma al twee jaar van kracht. Klanten van Adecco Frankrijk zijn vol lof, reden voor het internationale bestuur om het programma in alle vestigingslanden (in ruim 70 landen organiseert Adecco flexwerk voor ruim 2.300.000 mensen!) te bestempelen tot de nieuwe kwaliteitsnorm. Om relevante garanties te formuleren, hebben alle landen eigen marktonderzoek gepleegd. Dat heeft in Nederland geresulteerd in 6 commitments voor klanten, die betrekking hebben op bedrijvenkennis, communicatie, geschiktheid en beschikbaarheid van flexwerkers, veiligheid en deskundigheid. Op een aantal punten gaat Adecco uitzonderlijk ver. Komt de personele dienstverlener haar toezeggingen niet na, dan heeft de klant recht op compensatie. Die kan bij een eerstvolgende opdracht in de vorm van werkuren worden verzilverd. De directie van Adecco Nederland over deze opmerkelijke stap: 'De factor personeel is te belangrijk voor vrijblijvendheid. Dienstverlening in dit boeiende maar ook kwetsbare speelveld vereist durf, betrokkenheid en permanente vernieuwing. We gaan met onze klanten en flexwerkers een verbintenis aan die geen enkele twijfel meer openlaat over onze prestatieplicht.' aldus Emil Broekman CEO Adecco Nederland.

Inzet: 100% tevredenheid
Ook de flexwerkers die voor Adecco actief zijn, kunnen de personele dienstverlener voortaan aanspreken op 6 commitments. Deze hebben betrekking op passend werk, informatie over de status van opdrachten, persoonlijke ontwikkeling, veiligheid op de werkplek, objectiviteit in selectiecriteria en werknemersvoordeel. De directie van Adecco wijst erop dat het uiteindelijk de flexwerker is, die de sleutel in handen heeft om klanten voor 100% tevreden te stellen. 'Als een flexwerker berekend is op uit te voeren taken en prettig in zijn of haar vel zit, zijn wij in onze missie geslaagd. Daarom leggen wij ook op onze plichten jegens flexwerkers veel nadruk.'

Alle vestigingen van Adecco Nederland (170 op dit moment) hebben zich de commitments en de bijbehorende handelswijze inmiddels eigen gemaakt. Met een brede communicatiecampagne met als thema: Adecco Ik teken ervoor! worden de nieuwe levering- en omgangsnormen aan zowel klanten als flexwerkers kenbaar gemaakt. Voor het Adecco Commitment Programma is zelfs een speciaal informatienummer in het leven geroepen. Het programma heeft in Frankrijk gezorgd voor een beduidend betere vertrouwensrelatie met opdrachtgevers en voor een uitstekende uitgangspositie bij het verwerven van nieuwe opdrachten. Adecco Nederland verwacht dat de exceptionele zekerheden die het programma biedt zeker zullen bijdragen aan de groeiambities van de specialist in human resource solutions.