Openbare Les HvA-lector dr. Karim Benammar 'Bewust handelen door
bewust denken'
(15 sept 2004)
In het onderwijs worden reflectiemiddelen gebruikt om de student te
leren reflecteren op zijn leerproces, de gebruikte methode en de
maatschappelijke consequenties van zijn handelen. Maar wat is
reflecteren precies? Hoe kan reflectie geprovoceerd en gestimuleerd
worden bij studenten? En hoe kan reflectie een vast onderdeel worden
van ervaringsleren? Daarover gaat de Openbare Les 'Bewust handelen
door bewust denken' van dr. Karim Benammar die hij vrijdag 17
september a.s. uitspreekt.
Volgens dr. Karim Benammar, lector Reflectie op het Handelen bij de
stafafdeling Onderwijsresearch & Ontwikkeling van de Hogeschool van
Amsterdam (HvA), kunnen we alleen van ervaring leren als we op deze
ervaring reflecteren. We moeten weten waarom we handelen, ons bewust
worden van onze vooronderstellingen, van de gebruikte methode en van
de gevolgen van ons handelen. Zonder reflectie is er geen bewust
handelen, geen leermoment en geen innovatie mogelijk.
Reflectie is een vorm van denken: reflectie is denken over denken, het
is na-denken, het is bewust denken. Het lectoraat Reflectie op het
Handelen heeft tot doelstelling reflectie op het handelen een
wezenlijk onderdeel te maken van het curriculum van studenten aan de
HvA. Het uiteindelijke doel van reflectieoefeningen in de opleiding is
dat afgestudeerden bewust bekwaam zullen handelen in hun beroep. Ze
weten hoe ze kunnen blijven leren, ze hebben zelfvertrouwen in het
toepassen van nieuwe methodes, en ze zijn zich bewust van de
maatschappelijke consequenties van hun professionele handelen.
Op vrijdag 17 september 2004 om 15.00 uur zal dr. Karim Benammar zijn
Openbare Les uitspreken in het Auditorium van Gebouw Leeuwenburg van
de HvA, Weesperzijde 190 (naast het Amstelstation) te Amsterdam. U
kunt zich aanmelden voor deze Openbare Les bij dhr. Wouter Bouw via
e-mail (w.bouw@cb.hva.nl).
Hogeschool van Amsterdam