16-09-2004
Burgerjaarverslag : een verantwoording aan u!
2003: In alle helderheid: Den Helder veiliger
Er gebeurt nogal wat in Den Helder: er worden huizen gebouwd en soms
ook gesloopt, straten opnieuw ingericht en de gemeente maakt plannen
over allerlei onderwerpen. Zo wordt er beleid gemaakt dat zich richt
op sport, zorg, groen, onderwijs, de herinrichting van de binnenstad,
noem maar op. Over allerlei zaken kunt u meepraten als u dat wilt,
tenminste.
Dat is belangrijk, want alles wat de gemeente doet of bedenkt heeft
gevolgen voor bewoners, organisaties of bedrijven. Wij vinden het dan
ook zinvol dat alles mede te kunnen baseren op de ideeën van onze
inwoners. De gemeente geeft u hiervoor dan ook ruimschoots de
gelegenheid, op verschillende momenten en op diverse manieren.
Verantwoording
De burgemeester moet jaarlijks verantwoording afleggen over hoe de
gemeente burgers betrekt bij het beleid van de gemeente. Maar ook hoe
de gemeente klachten afhandelt en hoe het is gesteld met de kwaliteit
van de gemeentelijke dienstverlening. Die verantwoording gebeurt sinds
vorig jaar in de vorm van een burgerjaarverslag. Het is vooral bedoeld
voor u, maar ook voor andere partijen in de Helderse samenleving,
zoals bedrijven, verenigingen en gemeenteraad.
Vorige week presenteerde burgemeester Staatsen zijn tweede
burgerjaarverslag, dat over het jaar 2003. Het verslag kreeg dit jaar
een thema mee: Den Helder veiliger. Op het gebied van veiligheid heeft
de gemeente vorig jaar namelijk veel stappen in de goede richting
gezet. Net als u vinden wij ook dat veilig wonen in een prettige
omgeving belangrijk is. In het burgerjaarverslag over 2003 kunt u
lezen over een aantal voorbeelden waarin de veiligheid van bewoners
centraal staat en voorbeelden van hoe we met elkaar proberen deze
veiligheid te verbeteren.
Suggesties?
Het burgerjaarverslag is een nog vrij nieuw fenomeen en daarom nog
ieder jaar voor verbetering vatbaar. Het lezen en het praten erover
zal eraan bijdragen dat het verslag steeds beter wordt. De
burgemeester staat dan ook open voor suggesties en is benieuwd naar uw
reactie. U kunt een burgerjaarverslag opvragen bij bureau
Communicatie, telefoon 678194 of ophalen bij het Centraal
Informatiepunt in de hal van het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20.
Het ligt onder meer ter inzage bij alle filialen van de openbare
bibliotheek.
Op deze pagina leest u in een korte samenvatting meer over de
dienstverlening van de gemeente, de klachtenafhandeling en de
burgerparticipatie in 2003.
Voorbeelden van burgerparticipatie 2003
Of het nu gaat om inspraak- of informatiebijeenkomsten, platforms,
taakgroepen of wijkbezoeken, er was in 2003 veel ruimte voor
burgerparticipatie. De gemeente is er van overtuigd dat dat het
uiteindelijke beleid ten goede komt. In dit artikel geven we een
aantal voorbeelden van zulke bijeenkomsten. Daarbij kozen we ervoor
het accent te leggen op die gelegenheden waarbij het onderwerp
veiligheid een belangrijke rol speelde.
Horecaconvenant
De gemeente hecht veel waarde aan een veiliger, plezieriger
uitgaanscentrum, met een kwalitatief goed en gevarieerd horeca-aanbod.
Om dat te bereiken ondertekenden de gemeente, de horeca, de politie en
het Openbaar Ministerie in november 2003 het horecaconvenant. Hiermee
sloten deze partijen een jaar van intensieve samenwerking en nauw
overleg af. Omdat er sprake was van verschillende belangen stonden de
standpunten soms haaks op elkaar, maar uiteindelijk is er toch een
convenant gekomen waarin iedere partij zich kon vinden. Met het
ondertekenen van een convenant houdt het overleg en de samenwerking
natuurlijk niet ineens op. Ook in 2004 is er regelmatig overleg over
de afspraken die zijn gemaakt. De gemeente heeft onlangs de nieuwe
sluitingstijden geëvalueerd. De overige effecten van het
horecaconvenant staan na december 2004 op de agenda.
Stadshart
De ontwikkeling van het Stadshart is in 2003/2004 in een nieuw stadium
beland, de structuurplanfase. In een dergelijk project op het gebied
van stedelijke vernieuwing is goed overleg tussen verschillende
partijen pure noodzaak. Het betekent immers veel voor ondernemers,
bewoners, mogelijke investeerders en zorgverleners. Daarom wilden we
in een vroeg stadium allerlei partijen betrekken bij de plannen. De
gemeente startte snel met het bekend maken van de plannen, onder meer
via de 'Stadshartpagina' in het Helders Weekblad en via de site
www.stadshartdenhelder.nl. We zijn verrast door de vele reacties. Als
gevolg van al die publicaties weten nu vele inwoners van de plannen,
wordt er veel over gesproken en blijkt het draagvlak groot.
Platforms
Bij de totstandkoming van het voorontwerp structuurplan Stadshart
heeft de gemeente gewerkt met een overleg via platforms. In totaal
zijn drie verschillende platforms opgezet: een bewonersplatform, een
maatschappelijk cultureel platform en een economisch platform. Zo
waren zoveel mogelijk partijen met verschillende invalshoeken in een
vroeg stadium betrokken bij de plannen voor het Stadshart. Doel was
uiteindelijk de (ruimtelijke) plannen een kwaliteitsimpuls te geven,
begrip te kweken voor de problematiek in het Stadshart en de
verschillende oplossingsmogelijkheden. Door te werken met platforms
hoopte we ook draagvlak te krijgen voor de gekozen ingrepen en
veranderingen.
Nieuw Den Helder
Nieuw Den Helder is toe aan een grondige opknapbeurt en daarom flink
in beweging. Ook op het gebied van sociale veiligheid is er heel wat
werk aan de winkel. De gemeente koos voor een grondige aanpak en zette
in op de samenwerking met de wijkbewoners. Dat is een bewuste keuze
omdat we geen oplossingen willen bedenken die niet kunnen rekenen op
steun van de bewoners. Om dat proces samen met hen vorm te geven zijn
in 2003 zestien verschillende taakgroepen ingesteld. Die hielden zich
bezig met onderwerpen als woonprogramma's, de winkelcentra, beheer van
het openbaar gebied en tuinen, spelen, sport en recreatie en het
migrantengezin in de wijk .
wijkveiligheid
Een van die taakgroepen hield zich specifiek bezig met de veiligheid
in de wijk. Voorafgaand aan de activiteiten van deze taakgroep is er
een wijkveiligheidsanalyse verricht. In het kader hiervan onderzocht
de gemeente waardoor burgers zich vooral onveilig voelen.
Geluidsoverlast, drugsoverlast, groepen (hang)jongeren, gebruik van
alcohol op straat, scheldpartijen en bedreigingen, agressief
verkeersgedrag, gebruik van kelders voor criminele activiteiten en
woekeraars bleken gevoelens van onveiligheid te veroorzaken. Verder
versterken volgens het onderzoek bijvoorbeeld grote leegstand van de
flats, vernielingen, vervuiling van de omgeving (zwerfvuil) en
gebrekkige verlichting gevoelens van onveiligheid. Het was duidelijk
waarmee de taakgroep aan de slag kon.
projectwinkel
Eind maart 2003 gingen de deuren open van de Projectwinkel Nieuw Den
Helder aan de Marsdiepstraat. Bewoners en andere geïnteresseerden
kunnen hier binnenlopen om de ideeën te bekijken die er zijn voor de
wijk en vooral om te vertellen wat zij daarvan vinden.
Van Galenbuurt
In 2000 is de gemeente begonnen met de verbetering van de Van
Galenbuurt. Door allerlei oorzaken is de leefbaarheid hier achteruit
gegaan. Bewoners, woningcorporaties en gemeente trekken samen op om de
Van Galenbuurt te veranderen in een beter leefbare buurt. Het gaat
hierbij bijvoorbeeld om het aanpakken van de parkeerproblematiek, de
woningverbetering en de woonomgeving. Maar ook de veiligheid en de
zelfredzaamheid van de buurt zijn onderwerpen in het Plan van Aanpak
dat inmiddels voor de buurt is gemaakt
Bewonersplatform
Het is zeer belangrijk bewoners betrokken te krijgen en te houden bij
hun buurt. Destijds is een werkgroep in het leven geroepen om dit te
begeleiden. Eén van de manieren om de bewoners te informeren is het
'Van Galenbulletin', een nieuwsbrief die speciaal voor deze buurt
wordt gemaakt en regelmatig verschijnt. De werkgroep zocht via dit
bulletin naar mensen die actief willen meepraten over en meewerken aan
de verdere ontwikkeling van de leefbaarheid van hun buurt. Het
resultaat is het 'bewonersplatform Van Galenbuurt' met zes actieve
leden en de gemeentelijke projectleider als voorzitter. Dit platform
is een erg belangrijk klankbord voor de gemeente. Via de website
http://vangalenbuurt.tk kunnen de inwoners van Den Helder - en vooral
die van de Van Galenbuurt - alle ontwikkelingen bijhouden.
Betaald parkeren
De gemeente heeft naar aanleiding van klachten uit de buurt over
parkeeroverlast een bewonersonderzoek gehouden. De resultaten van dit
onderzoek zijn tijdens een bijeenkomst met de bewoners besproken. De
onderzoekers en de bewoners waren het er over eens dat er
(parkeer)maatregelen nodig waren. Daarom voerde de gemeente in de Van
Galenbuurt betaald parkeren in, met vergunningen voor belanghebbenden.
Keurmerk Veilig Ondernemen
Een optimale samenwerking tussen bewoners, belangengroeperingen,
gemeente, politie en justitie op het gebied van openbare orde en
veiligheid kan tot goede resultaten leiden. Het project Keurmerk
Veilig Ondernemen Kroonpassage bewijst dit. De goede samenwerking
leidde tot een reeks van maatregelen die zijn gericht op het verhogen
van de veiligheid in en rond het winkelcentrum en het tegengaan van
overlast, vandalisme en winkeldiefstal. Een paar voorbeelden van
acties:
beter toezicht op de bezoekers van de Kroonpassage;
een ontzeggingsbeleid voor mensen die zich regelmatig schuldig hebben
gemaakt aan overlast of winkeldiefstal;
trainingen voor het winkelpersoneel: hoe om te gaan met vervelende
klanten.
Het Nationaal Platform voor Preventie vond deze aanpak zo goed dat het
de Kroonpassage als eerste winkelcentrum in Noord-Holland de eerste
ster van het Keurmerk Veilig Ondernemen toekende. Het project zal als
voorbeeld voor andere winkelcentra in onze gemeente dienen.
Openbare orde en veiligheid
Veilig wonen in een prettige omgeving. Dat vinden de burgers van de
gemeente Den Helder én de gemeente zelf een uitermate belangrijk
onderwerp. Daarom besteden we in dit burgerjaarverslag extra aandacht
aan de activiteiten die de gemeente in 2003 op het gebied van openbare
orde en veiligheid heeft ondernomen. Daarbij gaat het vooral om
projecten die de veiligheidsbeleving van burgers vergroten en om
projecten op het gebied van preventie.
Veiligheidsbeleid
Het is belangrijk dat de gemeente een goed beleid (uit)voert op het
gebied van openbare orde en veiligheid. Dat kunnen we echter niet
alleen. Een goede samenwerking met politie, justitie en het Openbaar
Ministerie is daarvoor nodig. In 2003 is een overleg gestart tussen
deze partijen, met als doel de (ontwikkeling van de) verschillende
beleidsplannen beter op elkaar af te stemmen. Ook bespreken de
partijen in dit verband de problematiek van veelplegers en de
veiligheid in Nieuw Den Helder.
Den Helder als Antillengemeente
Den Helder is een gemeente waar veel inwoners van Antilliaanse afkomst
wonen: 1436 stonden er in het bevolkingsregister ingeschreven.
Daarnaast zijn er zon tweehonderd Antillianen die hier wel wonen, maar
die niet zijn ingeschreven. Zij bewegen zich makkelijk tussen de
verschillende Antillengemeenten. Veel Antillianen gaan weg van de
Antillen, omdat daar weinig perspectief is. Gelukkig gaat het met veel
Antillianen prima in Nederland. Maar sommigen van hen komen naar ons
land met taalproblemen, een tekort aan opleiding en vaak onderschatten
ze de cultuurverschillen. Een klein deel van de Antilliaanse
gemeenschap zorgt voor grote problemen op het gebied van de openbare
orde. De gemeente hecht veel waarde aan goede contacten met de
Antilliaanse gemeenschap en ontwikkelt speciale projecten voor deze
bevolkingsgroep. Den Helder is bovendien een van de achttien
Antillengemeenten in Nederland. In dat kader is er regelmatig
bestuurlijk en ambtelijk overleg om een landelijk sluitende en
uniforme aanpak van de Antillianenproblematiek te realiseren. De
coördinatie van de diverse werkvelden speelt daarbij een heel grote
rol. De gemeente heeft op dit gebied de regie, op basis van het
Integraal Veiligheidsbeleid. Om het contact met de Antilliaanse
gemeenschap te verbeteren trof de gemeente in 2003 voorbereidingen
voor het opzetten van een Antilliaans Beraad. We hopen hiermee een
goede gesprekspartner in de Antilliaanse gemeenschap te hebben. Na
enkele ernstige incidenten in 2003 overlegden we ook intensiever met
de politie en de reclassering.
Uitgaan en veiligheidsrisicogebieden
Veilig en aantrekkelijk uitgaan is belangrijk voor burgers van Den
Helder. Om dat te realiseren stelde de gemeente in 2003 samen met
Koninklijk Horeca Nederland en de politie een Horecaconvenant op. In
november ondertekenden alle partijen dat convenant. Een belangrijk
onderdeel daarvan is de nieuwe regeling voor sluitingstijden van de
horeca. Deze regeling trad op 2 januari 2004 in werking. Daarnaast is
het uitgaansgebied voor een langere periode aangewezen als een
veiligheidsrisicogebied waar de politie preventief mag fouilleren. In
2003 nam de gemeente ook de centrumpleinen in het
veiligheidsrisicogebied op, omdat er een verschuiving van de
gewelddelicten plaatsvond. Daarnaast is ook de Falgabuurt in Nieuw Den
Helder aangewezen als veiligheidsrisicogebied.
dienstverlening: burgers centraal
De gemeente streeft er naar dat haar dienstverlening klantgericht,
effectief en efficiënt is. De vraag van de burgers staat daarbij
centraal. In 2003 heeft de gemeente hard gewerkt aan een nieuw
dienstverleningsconcept waarin deze visie is uitgewerkt. Daarnaast
leidde de ambtelijke reorganisatie in 2003 tot de inrichting van een
centrale ruimte voor publiekszaken. De gemeente ontvangt haar klanten
nu in de Plaza, waar inmiddels alle publieksdiensten (burgerzaken,
belastingen, huursubsidie en vergunningen) zijn samengebracht. Alle
lokethandelingen vinden daar centraal plaats, zodat u niet meer het
gebouw door hoeft op zoek naar het juiste loket.
Digitale dienstverlening
Voor een goede toegankelijkheid van de diensten van de gemeente, is
het nodig dat de gemeente haar klanten ook digitaal goed bedient. U
heeft dan ook diverse websites tot uw beschikking. De algemene website
van de gemeente kent sinds 2003 interactieve mogelijkheden als een
poll (Geef uw mening) en een forum. Voor de activiteiten rondom het
Stadshart opende we een speciale website (www.stadshartdenhelder.nl).
Hier kunt u plannen en studies (zoals de voorstudie of de
bestuursopdracht) downloaden of aanvragen. Verder is het mogelijk via
het forum mee te praten of te denken. Op eigen initiatief van de buurt
is er een website voor de Van Galenbuurt gekomen
(http://vangalenbuurt.tk).
Doelstellingen voor 2004
We hebben de doelstellingen voor 2004 op het gebied van
dienstverlening heel concreet geformuleerd:
* 90% van de klanten is tevreden of neutraal over de dienstverlening
aan het loket;
* Aan het snelloket is de maximale afhandeltijd 5 minuten;
* Aan het snelloket is de gemiddelde afhandeltijd 2 minuut 30.
De worsteling met dualisme
Het woord duaal klinkt u vast niet meer nieuw in de oren: de
gemeenteraad, het college en de burgemeester hebben sinds de invoering
van de Wet Dualisering Gemeentebestuur andere taken en
verantwoordelijkheden gekregen. De bedoeling van al die veranderingen
is dat de gemeentelijke politiek en de besluitvorming interessanter
voor u wordt.
De raad, als volksvertegenwoordigend orgaan, stelt de kaders (ook
financieel) voor burgemeester en wethouders en controleert of binnen
deze kaders met de beschikbare middelen de gewenste doelen zijn
bereikt. Het college voert de wettelijke regels of de regels die de
raad heeft gesteld uit en vormt daarmee het dagelijkse bestuur van de
stad.
Worsteling?
Ook in 2003 worstelde de gemeente met deze nieuwe manier van werken.
Dit leidde soms tot pittige discussies in de gemeenteraad.
Om de raad en de raadscommissies te helpen bij het uitoefenen van hun
taken is begin 2003 de g riffieaandeslaggegaan.Degriffiervervult
ook de functie van secretaris tijdens de raadsvergaderingen. Verder
stelde de gemeente een informatieprotocol op waarin staat wanneer en
hoe het college de raad informeert. Het afgelopen jaar heeft het
college de commissieleden al eerder bij de besluitvorming betrokken.
Ook zijn we begonnen met het versturen van zogenaamde
raadsinformatiebrieven.
Net als in 2002 maar gelukkig al wel minder - herhaalden in zich 2003
in de raad regelmatig discussies die zich eerder in raadscommissies
afspeelden, waardoor de raadsvergaderingen langer duurden dan was
afgesproken. Dit jaar hebben we overigens een spreektijdenregeling
ingevoerd.
insprekers
De gemeenteraad vergaderde vorig jaar 14 keer, in 22 bijeenkomsten. 13
Burgers (soms als vertegenwoordiger van een belangenorganisatie)
maakten gebruik van hun recht om in te spreken, zes meer dan het jaar
ervoor. Bij commissievergaderingen spraken 34 mensen in. Burgers
kunnen ook gebruik maken van het middel burgerinitiatief: dat geeft
hen het recht zelf onderwerpen op de agenda van de raad of commissie
te plaatsen. Daarnaast is er de mogelijkheid een referendum aan te
vragen over een besluit van de gemeente. In 2003 is geen gebruik
gemaakt van het burgerinitiatief of van het referendum.
Klachten en bezwaren
Op allerlei momenten heeft u in uw dagelijks leven contact met de
gemeente. Daarin gaat ook wel eens een keer wat fout. Immers, overal
waar mensen werken, worden fouten gemaakt. De medewerkers van de
gemeente Den Helder streven er vanzelfsprekend naar geen fouten te
maken en burgers correct te behandelen. Als dat niet gebeurt, is er de
mogelijkheid kritiek te leveren via een klachtenregeling. Daarbij mag
u uitgaan van een zorgvuldige afhandeling. De afgelopen jaren zijn we
er als gemeente in geslaagd het aantal klachten te verminderen, maar
we moeten alert blijven. We beschouwen een klacht als een kans om het
nog beter te doen. Een kans om te werken aan een goede relatie met de
burgers en andere partijen. Dat betekent dat we sneller willen
reageren, eerder met een 'tussenbericht' willen komen en de kwaliteit
van onze reactie willen verbeteren.
Klachtafhandeling
Bij de gemeente kennen we een 'Klachtenman'. Dat is een persoon die
klachten behandelt over het gedrag of de handelswijze van onze
medewerkers. Het zijn bijvoorbeeld klachten over te late beantwoording
van brieven of incorrecte behandeling. Hij behandelt geen klachten die
te maken hebben met een juridisch geschil of klachten die bij de
politie thuis horen. Binnen zes weken na ontvangst van een klacht moet
er een antwoord zijn. Lukt het niet binnen die termijn, dan volgt
hierop zo spoedig mogelijk bericht. De Klachtenman behandelt klachten
anoniem.
Als burgers het niet eens zijn met het antwoord op een klacht, kunnen
ze terecht bij de Klachtencommissie. Die zal in zo'n geval het een en
ander nog eens helemaal napluizen. Wanneer burgers het niet eens zijn
met de klachtenprocedure bij de Klachtenman, of met de uitkomst van
het advies van de Klachtencommissie, dan is er nog de Nationale
Ombudsman. Die is speciaal in het leven geroepen om problemen tussen
burgers en de overheid te behandelen. De Ombudsman bekijkt of de
gemeente de klacht juist behandelde.
Minder officiële klachten
In 2003 registreerde de gemeente in totaal 25 officiële, schriftelijke
klachten, 17 minder dan het jaar ervoor. Zeventien klachten richtten
zich tegen de dienstverlening van de Sociale Dienst en bejegeningen
door de consulenten. Eén klacht was gericht tegen de afdeling
Financiën (sectie Belastingen) en handelde over een naheffingsaanslag
naar aanleiding van een parkeerboete. Eén klacht betrof de afdeling
Personeel, Informatie en Organisatie in verband met problemen rondom
een uitkeringssituatie en de overige twee klachten waren gericht tegen
de Bestuursdienst (afdeling Burgerzaken) en handelden over de
bejegening. De vier klachten gericht aan de dienst Stadsontwikkeling
en Beheer gingen over het onaangekondigd openbreken van een straat, de
uitvoeringsvoorschriften van een IPP kaart, de aanleg van een
verkeersdrempel en de onveilige spoorwegovergang aan de Kortevliet.
Brieven
Het aantal zogenaamde klachtgevoelige brieven (dat zijn brieven met
kritische opmerkingen, maar zonder formele opmerkingen) daalde met
120. Van de nog resterende 272 brieven verloopt de vervaldatum van 38
daarvan na 1 januari 2004. Van 234 brieven is echter de
afhandelingstermijn van zes weken verlopen, zonder dat een
tussenbericht is verzonden. De gemeente is verplicht binnen zes weken
te reageren, maar haalt dit niet altijd. We hebben ons voorgenomen
vaker tussenberichten te versturen over het verloop van de afhandeling
van de klachten.
Goede klachtenafhandeling
Het afgelopen jaar kwamen in totaal 386 telefonische klachtmeldingen
bij de Klachtenman binnen binnen en 93 personen hadden een persoonlijk
gesprek met de burgemeester. De ambtenaar die de klacht aanneemt aan
de telefoon, handelt normaal gesproken meldingen rechtstreeks af. Het
gaat namelijk vaak om uitvoerende zaken. De meeste klachtmeldingen
(279) hadden betrekking op het functioneren van de Sociale Dienst. De
afhandeling van deze meldingen gebeurt in een zeer acceptabele tijd.
De resterende meldingen betroffen de openbare ruimte, zoals het
openbaar groen, het niet leeghalen van de afvalemmers/cocons,
grofvuil, straatverlichting en dergelijke.
Bezwaren
De gemeente neemt elk jaar tal van besluiten met gevolgen voor burgers
en/of bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn bouwvergunningen,
kapvergunningen, verkeersbesluiten of vrijstellingen van
bestemmingsplannen. Tegen de meeste besluiten kunnen belanghebbenden
een bezwaarschrift indienen. Burgers kunnen ook bezwaar indienen tegen
bijvoorbeeld besluiten op grond van de Algemene Bijstandswet en de Wet
Voorziening Gehandicapten. Wie het niet eens is met de beslissing op
een bezwaar, kan beroep aantekenen bij de rechter.
Zicht op 2004: aanbevelingen
In het burgerjaarverslag stonden we stil bij de feitelijke situatie in
2003. Daarbij zit er in alle hoofdstukken een duidelijke intentie om
verder te verbeteren en te intensiveren in 2004. Hieronder vindt u
onze voornemens op een rijtje.
Op het gebied van participatie vinden we het vooral in 2004 belangrijk
meer eenduidigheid en duidelijkheid te bereiken over de spelregels die
gelden voor burgerparticipatie. Ook de kwaliteit kan nog beter.
Daarmee moet voor iedereen duidelijk worden wat de gemeente op dit
gebied te bieden heeft en wat er van de gemeente mag worden verwacht.
Op het gebied van dienstverlening hebben we de doelstellingen voor
2004 heel concreet geformuleerd. Daar kunnen we dus in ons volgende
burgerjaarverslag ook feitelijk op terug komen. We willen graag dat:
* 90% van de klanten tevreden of neutraal is over de dienstverlening
aan het loket
* de maximale afhandeltijd aan het snelloket 5 minuten is
* de gemiddelde afhandeltijd aan het snelloket 2 minuut 30 is
* we voldoen volledig aan de GBA-kwalificaties.
Waar het gaat om afhandeling van klachten en bezwaren valt er nog wel
wat te verbeteren. De procedures zijn helder en worden goed
gecommuniceerd, maar de reactietijd op klachten en bezwaren moet
korter. De kwaliteit van de reacties moet ook omhoog.
Tenslotte is ook veiligheid is een blijvend aandachtspunt voor onze
gemeente. Ook in 2004 zullen we in al onze plannen en op al onze
beleidsterreinen speciale aandacht voor dit onderwerp behouden.
Gemeente Den Helder