Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ClubMessage dient klacht in bij Opta tegen KPN Mobile

Amsterdam, 16 september 2004 ---- ClubMessage, zakelijke SMS provider op het gebied van bulk SMS, maakt bekend dat het een klacht indient tegen KPN Mobile bij de Opta, de toezichthouder van de telecombranche in Nederland. Doel is mobiele operators te dwingen hun SMS-prijzen voor grootafnemers te verlagen, in navolging van recente prijsverlagingen voor consumenten.

"Het is onbegrijpelijk dat KPN Mobile en andere operators de prijzen voor afnemers van bulk SMS niet willen verlagen. Op deze manier wordt ClubMessage onmogelijk gemaakt dit deel van onze diensten rendabel aan te bieden. Dit komt de concurrentie in de telecombranche niet ten goede, iets waarvan de Nederlandse consument en het bedrijfsleven uiteraard wel voordeel zouden hebben", zegt Jeroen van Glabbeek, directeur van ClubMessage.

Recentelijk verlaagden operators als KPN Mobile en Telfort de retailtarieven voor SMS-berichten. Begin dit jaar was de prijs per SMS-bericht rond de 20 cent, het hoogste in Europa. Sinds de zomer is dit gedaald tot ongeveer 6 cent, een van de laagste in Europa. Hiermee is het retailtarief dicht in de buurt gekomen van het wholesale tarief. Van Glabbeek: "Dit betekent dat de marge tussen beide tarieven zo klein is, dat wij onze SMS-diensten niet meer rendabel aan kunnen bieden aan eindgebruikers, hoe efficiënt we ook werken." Klanten moeten voor een SMS-bericht via ClubMessage inmiddels bijna evenveel betalen als voor een privé SMS-bericht.

ClubMessage is een van de grootste SMS-inkopers van Nederland en is van mening dat zij veel goedkoper SMS moet kunnen inkopen dan een consument, juist omdat ClubMessage veel meer berichten verstuurt en ze bovendien direct aanlevert. Tot nu toe is ClubMessage echter nog niet tot een redelijke overeenkomst gekomen met KPN Mobile of met andere operators. Dit betekent dat de operators handelen wellicht in strijd met zowel de oude als de nieuwe Telecommunicatiewet. Voor het indienen van de klacht heeft ClubMessage de hulp ingeroepen van Christiaan Alberdingk Thijm, die eerder KaZaA vertegenwoordigde tegen Buma/Stemra.

Het wholesale tarief is het tarief dat grote SMS-inkopers zoals ClubMessage betalen per bericht als zij het SMS-verkeer bundelen en rechtstreeks afleveren op de centrale van de operators. Dit tarief is al jaren hetzelfde en is ook niet veranderd tijdens de recente SMS-oorlog. De belangrijkste operators op de Nederlandse markt hebben aangegeven dit niet op korte termijn te willen verlagen.

ClubMessage levert haar klanten diverse SMS-diensten, bijvoorbeeld om de vaste klantenkring van een horecaonderneming te attenderen op een speciale actie, om chauffeurs van pakketdiensten een opdracht door te geven of om consumenten aan bijvoorbeeld ringtone-acties te laten deelnemen.

Over ClubMessage:
ClubMessage is de grootste zakelijke SMS provider op het gebied van bulk SMS. Klanten van ClubMessage bevinden zich in branches als horeca, transport, techniek, marketing, zorg en onderwijs. ClubMessage verkoopt producten en diensten op basis van haar eigen SMS-netwerk aan bedrijven actief op het gebied van techniek, marketing en planning. Tot de klantenkring behoren onder meer Heineken, Unilever, Philips, Radio538 en de FNV. Vanuit de twee hoofdvestigingen in Nederland en Polen worden naast deze landen producten en diensten geleverd in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. ClubMessage bereikt wekelijks honderdduizenden mensen per SMS. Meer informatie over ClubMessage is te vinden op www.clubmessage.nl.

Voor meer informatie voor de pers:

Lubbers & De Jong BV
Bert Lubbers of
Cindy Curré
T: (020) 421 05 65
E: bert@l-dj.nl
cindy@l-dj.nl

ClubMessage BV
Jeroen van Glabbeek
T: (076) 521 24 80
E: jeroen@clubmessage.net