CDA
16-09-04
Koedijk: Leerrechten kunnen bijdragen aan meer flexibiliteit en
maatwerk in onderwijs
Donderdag 16 september presenteerde een commissie van het
Wetenschappelijk Instituut voor het CDA het rapport De ontbrekende
schakel. Leerrechten als verbinding tussen arbeidsmarkt en onderwijs.
Commissievoorzitter Kees Koedijk lichtte het rapport toe. Vraag en
aanbod in het onderwijs matchen onvoldoende. De uitval in het
onderwijs neemt bijna epidemische vormen aan.
Volgens Koedijk is er sprake van institutionele verkokering. Er is
meer flexibiliteit en maatwerk nodig. Het rapport werkt uit hoe
leerrechten daaraan kunnen bijdragen. Volgens Koedijk moeten de
veranderingen in goed overleg met bestaande instellingen tot stand
komen. Hij wees tevens op het belang van een goede accreditatie.
Gelijkmatige invoering
Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven nam het rapport als eerste
in ontvangst. Ze benadrukte het belang van een hoger scholingsniveau
voor de kenniseconomie. Bij kenniseconomie moet niet alleen worden
gedacht aan de bovenkant, maar ook aan diegenen die minder scholing
hebben genoten. Ze onderschreef de gedachte in het rapport dat
leerrechten meer maatwerk kunnen leveren in het onderwijs. Een
gelijkmatige en gespreide invoering van leerrechten acht ze van
belang. Met Staatssecretaris Rutte heeft ze afgesproken een reactie te
zullen geven op het rapport.
Geen 30-jaarsgrens
Gerda Verburg, vice-voorzitter van de CDA-Tweede Kamerfractie, sprak
van een leerrecht als voorrecht. Bij leerrechten is de student geen
consument, maar regisseur. Ze hoopte dat de ontbrekende schakels
elastische schakels zouden zijn die maatwerk leveren. Van beide zijden
moet worden bekeken hoe dat het beste kan. Onaangenaam verrast is ze
over het voorstel van staatssecretaris Rutte om studenten boven de
dertig niet langer te bekostigen. Het past niet bij levenslang leren
om mensen niet-ingezette leerrechten te ontnemen.
Positieve jaloezie
MKB-voorzitter Loek Hermans sprak van positieve jaloezie ten aanzien
van het rapport. Tien jaar geleden publiceerde het MKB zelf een
voorstel om tot leerrechten te komen. Maar toen viel het zaadje op de
rots. Met het CDA-rapport wordt een geweldige stap gezet, constateerde
hij. Volgens Hermans biedt het rapport mogelijkheden om de discussie
snel af te ronden. Over de rol van het MKB merkte hij op dat terecht
een beroep wordt gedaan op het bedrijfsleven. Flexibiliteit in
arbeidsverhoudingen is nodig om te kunnen leren.
CDA