TASKFORCE JEUGDWERKLOOSHEID
Samenwerking biedt werkloze jongeren nieuwe kansen
Samenwerking drie gemeenten en drie O&O fondsen biedt werkloze
jongeren nieuwe kansen
O&O Jeugdmodel voor werkgevers aantrekkelijk in aanbieden leerbanen
voor werkloze jongeren
Den Haag, 16 september 2004 - Drie gemeenten, Eindhoven, Hengelo en
Rotterdam en drie O&O Fondsen, in de metaalbewerking (OOM), het
technisch installatiebedrijf (OTIB) en de Metalektro (A&O Metalektro)
en Kenteq, het kenniscentrum voor technisch vakmanschap, zijn akkoord
te gaan werken met het O&O Jeugdmodel. Dit jeugdmodel, een initiatief
van de Taskforce Jeugdwerkloosheid, moet het voor werkgevers
aantrekkelijker maken voldoende leerbanen aan te bieden om werkloze
jongeren op te leiden met een startkwalificatie als eindresultaat.
Het O&O Jeugdmodel is gebaseerd op een goede samenwerking en een
gedeelde financiering tussen gemeenten en O&O fondsen enerzijds en
werkgevers anderzijds. Het model bestaat uit twee fasen: een
voorbereidende fase en de BBL-opleiding (beroepsbegeleidende leerweg,
waarbij praktijk en school worden gecombineerd). In de voorbereidende
fase wordt vastgesteld of een loopbaan in een bepaalde sector een
optie is voor een jongere. Er wordt gekeken of er een 'match' is
tussen jongere, werkgever en het vak. Vervolgens wordt de jongere
voorbereid op een BBL-opleiding. Nadat deze fase is afgerond,
evalueren gemeente en jongere of het traject wordt voortgezet. Is dit
het geval, dan wordt gestart met de BBL-opleiding. Kenteq, het
kenniscentrum voor technisch vakmanschap, ondersteunt de gemeenten bij
de selectie en toeleiding van de jongeren. In de tweede fase, waarbij
uitgegaan wordt van een arbeidscontract voor bepaalde tijd, wordt
gestreefd naar het succesvol afronden van de BBL-opleiding, waarna de
jongere een volwaardig arbeidscontract krijgt.
Financiering
De gemeenten financieren een deel van de loonkostensubsidie en de O&O
fondsen een deel van de opleidingskosten. Werkgevers financieren de
overige opleidings- en loonkosten. Gedurende de BBL-opleiding
financieren de O&O fondsen de opleidingskosten tot 50%. Als wordt
bereikt dat O&O fondsen hun algemeen verbindend verklaarde middelen
mogen inzetten als cofinanciering voor een ESF-aanvraag, dan kunnen de
O&O fondsen de gehele cofinanciering van een ESF-aanvraag voor hun
rekening nemen
Voordelen
Werkgevers kunnen kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben, jongeren
hebben een arbeidscontract en een praktische opleiding tot
startkwalificatie-niveau. Voor O&O fondsen helpt het model aan hun
doelstelling te voldoen, namelijk het leveren van voldoen en goed
gekwalificeerd personeel voor hun branche. Voor gemeenten betekent het
een afname van het aantal werkloze jongeren (zonder
startkwalificatie). Daarnaast wordt geprobeerd te voorkomen dat alle
O&O fondsen en iedere gemeente afzonderlijk afspraken moeten maken.
Oproep
De partijen die het O&O Jeugdmodel gaan uitwerken tot raamconvenant
(uiterlijk 1 november 2004 moet het model concreet uitgewerkt zijn),
roepen overige O&O fondsen en gemeenten op dit voorbeeld te volgen en
zich aan te sluiten. De verwachting is dat op deze manier een massief
scholingsoffensief in Nederland mogelijk gemaakt kan worden. De
Taskforce Jeugdwerkloosheid zal hierbij een stimulerende rol vervullen
en op zoek gaan naar andere partijen die ook een dergelijke rol kunnen
vervullen.
Over de Taskforce Jeugdwerkloosheid
De Taskforce Jeugdwerkloosheid (TJ) is ingesteld door de
staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van
Sociale zaken en Werkgelegenheid. Doelstelling van de TJ is om in vier
jaar tijd 40.000 jeugdbanen te realiseren. Om dit te bereiken
stimuleert en faciliteert de Taskforce werkgevers, intermediairs,
opleiders en gemeenten om optimaal samen te werken.