Productschap Margarine
16.09.2004
Consumentenbond wil keuze voor goede voeding vergemakkelijken
Zeven eisen voor gezonde voeding
De keuze voor gezonde voeding moet gemakkelijker worden voor de
consument. Dat is de kern van de nieuwe campagne van de
Consumentenbond. Steeds meer mensen lijden aan voedingsgerelateerde
ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en darmkanker. 40% Van de
Nederlanders kampt met overgewicht en een op de acht kinderen is te
zwaar. De houding van de overheid en de voedingsindustrie wordt te
vrijblijvend gevonden om deze problematiek te bestrijden. Als reactie
hierop komt de Consumentenbond nu met zeven consumenteneisen.
Onder de campagneslogan Bond Kiest Gezond gaf de Consumentenbond op
donderdag 8 september het startschot voor zijn nieuwe campagne om
gezonde voeding toegankelijker te maken. De bond heeft minister
Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de woordvoerders
volksgezondheid uit de Tweede Kamer op deze dag tevens zeven
consumenteneisen aangeboden.
Dit zijn:
1. Iedereen moet toegang hebben tot gezonde producten. Prijs en
aanbod mogen geen belemmering vormen.
2. Duidelijke etiketten, waarop de consument in een oogopslag kan
zien of een product een gezonde keuze is.
3. Eerlijke reclame. Een verbod op reclame voor ongezonde producten
gericht op kinderen.
4. Een verantwoord aanbod in supermarkten, kantines en
horecagelegenheden
5. Eerlijke keuze, waarbij gezondheidsclaims op ongezonde producten
moeten worden verboden.
6. Gezonder aanbod. Bedrijven moeten de productsamenstelling
verbeteren, bijvoorbeeld door gezondere vetten te gebruiken.
7. Heldere informatie. De keuze voor gezonde voeding moet een
gemakkelijke keuze worden.
Minister Hoogervorst is volgens zijn woordvoerder blij met de aandacht
die de Consumentenbond vraagt voor gezondere voeding. Hij voegt hier
echter wel aan toe dat het huidige kabinet geen voorstander is van
nieuwe regelgeving, maar dat in overleg met zorgverzekeraars en de
industrie gekeken wordt hoe het probleem aan te pakken via preventieve
maatregelen. Want, zegt hij, "het is niet alleen verkeerde voeding.
Het gaat ook om de levensstijl van mensen en hangt ook samen met te
weinig beweging."
Ook de VAI (Nederlandse Voedingsmiddelen Industrie) en de SMA
(Stichting Merk Artikel) hebben inmiddels gereageerd op de eisen van
de Consumentenbond, en geven aan dat er al enige tijd intensief wordt
geïnvesteerd in genoemde eisen, waaronder het geven van voorlichting
en het optimaliseren van de productsamenstelling. Bovendien is er
reeds een reclamecode ontwikkeld die beperkingen oplegt ten aanzien
van reclame gericht op kinderen.
Nadere informatie wordt verstrekt door Bianca Leemkuil, tel.
070-3195145, e-mail leemkuil@mvo.nl.