16-9-2004
Roemenië krijgt verkoopprimeur Renault Logan
Renault is gestart met de verkoop van de Logan. Roemenië is het eerste
land waar hij verkrijgbaar is. Met de Logan speelt Renault in op de
groeiende behoefte aan betaalbare, betrouwbare autos in Oost-Europa,
Rusland en Zuid-Amerika.
Voor de Logan maakte Renault gebruik van beproefde technieken uit
andere modellen van de Renault-Nissan Alliantie. Hierdoor zijn de
aanschaf- en onderhoudskosten laag gebleven.
Bij de ontwikkeling van de Logan heeft Renault specifiek gekeken naar
de omstandigheden van de zeer diverse markten waar deze auto wordt
verkocht. Die omstandigheden zijn beduidend anders dan in West-Europa.
De doelgroep van de Logan kiest een auto voornamelijk om zijn
doelmatigheid en daarom is vooral gelet op praktisch gebruiksgemak.
Dat blijkt voornamelijk al uit zijn forse maten. Met zijn lengte van
4.250 mm en breedte van 1.735 mm is de Logan een van de grootste autos
uit zijn klasse. Vanzelfsprekend zijn de binnenmaten hierdoor ook
ruim. De in- en uitstap is eenvoudig vanwege de grote, wijdopenslaande
deuren. De doelmatigheid van de Logan blijkt ook uit zijn royale
kofferbak. Deze heeft een inhoud van 510 liter, de grootste in zijn
klasse.
Robuust en betrouwbaar
Onderzoek leerde dat de potentiële kopers van de Logan hun auto
gemiddeld zes jaar rijden en er jaarlijks circa 20.000 kilometer mee
afleggen. Betrouwbaarheid en robuustheid van de auto zijn dus van
groot belang. Zeker gezien de vaak slechte wegen en extreme
klimatologische omstandigheden in de markten waar de Logan verkocht
zal worden. Het is ook daarom dat de ingenieurs bij de ontwikkeling
van de techniek in de Logan gebruik hebben gemaakt van bestaande
componenten. Deze onderdelen hebben immers hun betrouwbaarheid in
andere modellen van Renault-Nissan ruimschoots bewezen.
Zo is het onderstel van de Logan gelijk aan dat van de Renault Modus
en de Nissan Micra. De voorwielophanging is onafhankelijk uitgevoerd
met McPherson-veerpoten. De achtervering is semi-onafhankelijk met
schroefveren. Om, ondanks de matige kwaliteit van de wegen, in de
beoogde markten toch voldoende comfort te kunnen bieden, zijn de
veerwegen van de Logan lang en zijn de schroefveren bovendien extra
stijf. Op de topversies is voor extra comfort de voorwielophanging
uitgerust met een stabilisatorstang.
Ook de motoren in de Logan zijn bekend uit andere
Renault-Nissan-producten. Er is keuze uit twee benzinemotoren met
1.4-liter en 1.6-liter inhoud. De vermogens zijn respectievelijk 55
kW/75 pk en 66 kW/90 pk. Volgend jaar wordt er een 48 kW/65 pk sterke
1.5 dCi-dieselmotor aan het leveringsprogramma toegevoegd en een
1.6-liter zestienkleppen benzinemotor met een vermogen van 79 kW/107
pk.
Optimale veiligheid
De Logan beschikt over veel voorzieningen om de inzittenden met alle
veiligheid te omringen. Standaard is de auto uitgerust met
schijfremmen vóór in combinatie met ABS. De trommelremmen achter
worden door de elektronische remkrachtverdeling (EBD) optimaal benut.
Uiteraard bevat de Logan een stevige kooiconstructie, die bij een
eventuele aanrijding de vrijkomende botskrachten voor een belangrijk
deel absorbeert.
Renault heeft ook bij het ontwerp van het interieur gedacht aan
maximale veiligheid. Het dashboard bijvoorbeeld is opgebouwd uit een
speciale honingraatstructuur die botskrachten absorbeert. Alle vijf
inzittenden hebben een driepuntsrolgordel en een hoofdsteun tot hun
beschikkling. De gordels van de voorstoelen zijn in hoogte
verstelbaar. Optioneel is de Logan leverbaar met airbags voor de
bestuurder en de voorpassagier.
Wereldwijde productie en verkoop
De verkoopstart van de Logan in Roemenië is het begin van de
wereldwijd eintroductievanhetmodel.Inlandenwaarhetmerkgoed
vertegenwoordigd is, breidt de Logan als Dacia het leveringsprogramma
van Renault aan de onderzijde uit. In andere landen echter, waar
Renault een (relatief) onbekend merk is, draagt de Logan de
Renault-badge.
De productie en assemblage van de Logan vindt plaats in verschillende
landen, verdeeld over meerdere continenten. Voor de verschillende
markten maakt Renault gebruik van onderdelen die door lokale
producenten worden aangeleverd. De Logans die vanaf deze maand op de
markt worden gebracht, komen uit de onlangs geheel gemoderniseerde
Dacia-fabriek in Roemenië. In 2005 lopen er ook Logans in Rusland,
Marokko en Colombia van de band. In 2006 gaat in Iran de productie van
start.
In een later stadium breidt Renault het leveringsprogramma uit met
meerdere carrosserievarianten. De wereldwijde productie van de Logan
zal in 2010 jaarlijks 700.000 eenheden bedragen.
AutoRai