AutoRai

16-9-2004

Roemenië krijgt verkoopprimeur Renault Logan

Renault is gestart met de verkoop van de Logan. Roemenië is het eerste land waar hij verkrijgbaar is. Met de Logan speelt Renault in op de groeiende behoefte aan betaalbare, betrouwbare autos in Oost-Europa, Rusland en Zuid-Amerika.

Voor de Logan maakte Renault gebruik van beproefde technieken uit andere modellen van de Renault-Nissan Alliantie. Hierdoor zijn de aanschaf- en onderhoudskosten laag gebleven.

Bij de ontwikkeling van de Logan heeft Renault specifiek gekeken naar de omstandigheden van de zeer diverse markten waar deze auto wordt verkocht. Die omstandigheden zijn beduidend anders dan in West-Europa. De doelgroep van de Logan kiest een auto voornamelijk om zijn doelmatigheid en daarom is vooral gelet op praktisch gebruiksgemak. Dat blijkt voornamelijk al uit zijn forse maten. Met zijn lengte van 4.250 mm en breedte van 1.735 mm is de Logan een van de grootste autos uit zijn klasse. Vanzelfsprekend zijn de binnenmaten hierdoor ook ruim. De in- en uitstap is eenvoudig vanwege de grote, wijdopenslaande deuren. De doelmatigheid van de Logan blijkt ook uit zijn royale kofferbak. Deze heeft een inhoud van 510 liter, de grootste in zijn klasse.

Robuust en betrouwbaar
Onderzoek leerde dat de potentiële kopers van de Logan hun auto gemiddeld zes jaar rijden en er jaarlijks circa 20.000 kilometer mee afleggen. Betrouwbaarheid en robuustheid van de auto zijn dus van groot belang. Zeker gezien de vaak slechte wegen en extreme klimatologische omstandigheden in de markten waar de Logan verkocht zal worden. Het is ook daarom dat de ingenieurs bij de ontwikkeling van de techniek in de Logan gebruik hebben gemaakt van bestaande componenten. Deze onderdelen hebben immers hun betrouwbaarheid in andere modellen van Renault-Nissan ruimschoots bewezen.

Zo is het onderstel van de Logan gelijk aan dat van de Renault Modus en de Nissan Micra. De voorwielophanging is onafhankelijk uitgevoerd met McPherson-veerpoten. De achtervering is semi-onafhankelijk met schroefveren. Om, ondanks de matige kwaliteit van de wegen, in de beoogde markten toch voldoende comfort te kunnen bieden, zijn de veerwegen van de Logan lang en zijn de schroefveren bovendien extra stijf. Op de topversies is voor extra comfort de voorwielophanging uitgerust met een stabilisatorstang.

Ook de motoren in de Logan zijn bekend uit andere Renault-Nissan-producten. Er is keuze uit twee benzinemotoren met
1.4-liter en 1.6-liter inhoud. De vermogens zijn respectievelijk 55 kW/75 pk en 66 kW/90 pk. Volgend jaar wordt er een 48 kW/65 pk sterke
1.5 dCi-dieselmotor aan het leveringsprogramma toegevoegd en een
1.6-liter zestienkleppen benzinemotor met een vermogen van 79 kW/107 pk.

Optimale veiligheid
De Logan beschikt over veel voorzieningen om de inzittenden met alle veiligheid te omringen. Standaard is de auto uitgerust met schijfremmen vóór in combinatie met ABS. De trommelremmen achter worden door de elektronische remkrachtverdeling (EBD) optimaal benut. Uiteraard bevat de Logan een stevige kooiconstructie, die bij een eventuele aanrijding de vrijkomende botskrachten voor een belangrijk deel absorbeert.
Renault heeft ook bij het ontwerp van het interieur gedacht aan maximale veiligheid. Het dashboard bijvoorbeeld is opgebouwd uit een speciale honingraatstructuur die botskrachten absorbeert. Alle vijf inzittenden hebben een driepuntsrolgordel en een hoofdsteun tot hun beschikkling. De gordels van de voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar. Optioneel is de Logan leverbaar met airbags voor de bestuurder en de voorpassagier.

Wereldwijde productie en verkoop
De verkoopstart van de Logan in Roemenië is het begin van de wereldwijd eintroductievanhetmodel.Inlandenwaarhetmerkgoed vertegenwoordigd is, breidt de Logan als Dacia het leveringsprogramma van Renault aan de onderzijde uit. In andere landen echter, waar Renault een (relatief) onbekend merk is, draagt de Logan de Renault-badge.

De productie en assemblage van de Logan vindt plaats in verschillende landen, verdeeld over meerdere continenten. Voor de verschillende markten maakt Renault gebruik van onderdelen die door lokale producenten worden aangeleverd. De Logans die vanaf deze maand op de markt worden gebracht, komen uit de onlangs geheel gemoderniseerde Dacia-fabriek in Roemenië. In 2005 lopen er ook Logans in Rusland, Marokko en Colombia van de band. In 2006 gaat in Iran de productie van start.

In een later stadium breidt Renault het leveringsprogramma uit met meerdere carrosserievarianten. De wereldwijde productie van de Logan zal in 2010 jaarlijks 700.000 eenheden bedragen.