woensdag 15 september:
Gemeente Groningen moet bezuinigen op minimabeleid
De gemeente Groningen moet volgend jaar 3,3 miljoen euro bezuinigen op
het minimabeleid. Evenals in 2004 krijgt de gemeente in 2005 minder
geld van de rijksoverheid. In 2004 is het tekort eenmalig opgevangen
door gemeentelijk geld in te zetten. Voor de komende jaren moet er
echter een structurele oplossing komen. Het college van B&W stelt voor
de noodzakelijke bezuinigingen deels op te vangen met gemeentelijk
geld, omdat een besparing van 3,3 miljoen euro de minima in de stad
onverantwoord hard zou treffen. Door het inzetten van 500.000 euro
reïntegratiegelden blijft er een te bezuinigen bedrag over van 2, 8
miljoen euro. In afwachting van meer duidelijkheid over de financiële
positie van de gemeente in de komende jaren wil het college van B&W
een deel van de bezuiniging afdekken met incidentele middelen. Hiermee
komt het te bezuinigingen bedrag voor 2005 uit op 1,5 miljoen euro.
Deze bezuiniging realiseert de gemeente voor een deel door
efficiencyverbetering. Het is echter onvermijdelijk om daarnaast op de
voorzieningen voor de minima te bezuinigen.
Het minimabeleid van de gemeente Groningen bestaat uit: individuele
bijzondere bijstand, schuldhulpverlening, de Stadjerspas en specifieke
projecten als de maaltijdvoorziening. Op al deze terreinen zal worden
bezuinigd, maar door de inzet van gemeentelijk geld kunnen bijna alle
voorzieningen in meer of mindere mate overeind worden gehouden. Zo
blijft de Toeslag Ouderbijdrage Schoolfonds (TOS) gehandhaafd. Uit de
niet-verplichte ouderbijdrage betalen scholen bijvoorbeeld
schoolreizen. Door de TOS te handhaven kunnen kinderen van minima aan
dergelijke schoolactiviteiten blijven deelnemen. Ook kan door de inzet
van gemeentelijk geld de Stadjerspas blijven bestaan.
Individuele bijzondere bijstand
De begrote uitgaven in 2005 voor individuele bijzondere bijstand
bedragen 4,3 miljoen euro. Hierop wil de gemeente Groningen 810.000
euro bezuinigen. Bijna de helft van deze besparing realiseert de
gemeente door de aanvullende bijstand voor jongeren van 18 tot 21 jaar
te verlagen, een maatregel waartoe de gemeenteraad in mei dit jaar al
heeft besloten. Met het verlagen van de vergoeding voor
woninginrichting en duurzame gebruiksgoederen bespaart de gemeente
200.000 euro. Een van de overige maatregelen is het invoeren van een
drempelbedrag van 111 euro voor bepaalde kosten waarvoor bijzondere
bijstand kan worden aangevraagd. Dat betekent dat mensen hun bonnetjes
opsparen tot ze boven dit bedrag uitkomen. Hierdoor voorkomt de
gemeente dat de uitvoeringskosten die zij zelf maakt hoger zijn dan de
kosten die de cliënt heeft gemaakt.
Ook op de maaltijdvoorziening moet bezuinigd worden. Uitgangspunt is
dat de kwaliteit van de maaltijden gewaarborgd blijft.
Schuldhulpverlening
De kosten voor schuldhulpverlening (2,7 miljoen euro) moeten met
700.000 euro omlaag. Net als bij de individuele bijzondere bijstand
wil de gemeente strenger zijn bij de beoordeling of
schuldhulpverlening echt nodig is. In opdracht van de gemeenteraad
werkt de dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) nu al aan strengere
voorwaarden voor toelating tot schuldhulpverlening.
Besparingen bereikt SOZAWE ook door de tijdsduur van
schuldhulpverlening (besparing: 250.000 euro) en budgetbeheer
(besparing: 200.000 euro) te beperken. Deze diensten worden aangeboden
door respectievelijk Bureau Geldzorg en de Groningse Kredietbank
(GKB), afdelingen van SOZAWE. De op handen zijnde samenvoeging van
deze twee afdelingen bespaart nog eens 100.000 euro.
Stadjerspas
De Stadjerspas ten slotte moet 200.000 euro van de begrote 750.000
euro inleveren. Deze bezuiniging realiseert de gemeente door
bijvoorbeeld extra kortingen op onder andere het lidmaatschap van
sportverenigingen af te schaffen. De 'gewone' kortingen voor deze
activiteiten blijven bestaan. De coupons voor gratis zwemmen en
schaatsen worden uit het pakket gehaald, maar ook hier worden de
'gewone' kortingen gehandhaafd.
De voorgestelde bezuinigingen zijn structureel en gelden dus ook voor
de jaren na 2005. Het college heeft bij deze bezuinigingen een visie
gehanteerd die uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van klanten
en maatwerk. Daarnaast heeft het college rekening gehouden met de
gevolgen van het verstrekken van bijzondere bijstand voor de
reïntegratie van bijstandsklanten. Bijzondere bijstand moet het
aanvaarden van werk niet in de weg staan.
Met de bezuinigingen resteert voor 2005 en 2006 een incidenteel tekort
van 3,4 miljoen euro (1,7 miljoen euro per jaar). Dit tekort betaalt
Groningen uit incidentele middelen, waaronder de reserve minimabeleid.
Voor het tekort in 2007 en verder moet nog een structurele oplossing
worden gevonden.
Verdere behandeling
Wethouder Koen Schuiling bespreekt de voorgestelde bezuinigingen op
het minimabeleid met de leden van de raadscommissie Werk en Inkomen op
woensdag 13 oktober a.s.
Gemeente Groningen