Algemene Rekenkamer
- 16 september 2005 -
Kwaliteit van de financiële informatie schiet tekort
Te weinig aandacht voor kosten Europees beleidrt
Het kabinet heeft te weinig aandacht voor de kosten van nieuw Europees
beleid voor Nederland. Hierdoor is Nederland al verschillende malen voor
financiële verrassingen komen te staan. De invoering van nieuwe regels uit
Brussel is vaak miljoenen euro's duurder dan geraamd. Verder slagen
ministeries er niet in om de Tweede Kamer tijdig en goed te informeren over
de kosten van Europees beleid. Dit blijkt uit het rapport Aandacht voor
financiële gevolgen van Europees beleid, dat de Algemene Rekenkamer op 16
september 2004 publiceert.
Het onderzoek
Het onderzoek bestond uit drie onderdelen. Ten eerste onderzocht de Algemene
Rekenkamer globaal de inhoud van alle 451 zogeheten 'fiches' die
departementen tussen januari 2001 en mei 2003 aan de Tweede Kamer hebben
gestuurd. Fiches zijn beknopte informatiedocumenten over nieuwe
EU-beleidsvoorstellen. Van 60 fiches is de kwaliteit van de financiële
informatie ook in de onderliggende dossiers bekeken. Ten tweede heeft de
Algemene Rekenkamer 131 fiches van na 1 mei 2003 onderzocht. Toen veranderde
de leidraad voor het opstellen van fiches. Ten derde onderzocht de Algemene
Rekenkamer zeven oudere onderwerpen, waaronder de Richtlijn Luchtkwaliteit,
de Richtlijn Water en de Nitraatrichtlijn, die jaren geleden geïmplementeerd
zijn en waarvan nu bekend is dat ze grote financiële gevolgen hebben voor
Nederland.
Financiële gevolgen Richtlijn Luchtkwaliteit
Sinds 1997 heeft de Europese Commissie richtlijnen aangenomen om de
luchtkwaliteit te verbeteren. Lidstaten kunnen dit bereiken door
bijvoorbeeld wegen bij steden aan te passen. Aanvankelijk schatte het
Ministerie van VROM de kosten voor de implementatie van dit beleid op EUR
1,3 tot EUR 3,2 miljoen per jaar. In 1998 sprak men al van EUR 340 miljoen,
en sinds 2001 circuleren er kostenramingen van EUR 21 miljoen tot zelfs EUR
16 miljard. Dit is een van de zeven 'verrassingsdossiers' die de Algemene
Rekenkamer nader heeft bekeken. Voor de andere dossiers geldt hetzelfde: de
financiële gevolgen voor Nederland zijn onderschat.
Kwaliteit financiële informatie is gebrekkig
De kwaliteit van de financiële informatie die ministeries in de fiches voor
de Tweede Kamer opnemen, is gebrekkig. Er staan weinig concrete gegevens in,
en de informatie is vaak heel technisch. In bijna eenderde van de 451 fiches
staat wel dat er financiële gevolgen voor de rijksoverheid kunnen zijn, maar
in minder dan een kwart van deze fiches worden de gevolgen gekwantificeerd.
In totaal bevat derhalve minder dan 6% van de fiches concrete financiële
informatie. Ook de kwaliteit van de dossiervorming bij de departementen over
nieuwe EU-beleidsvoorstellen vertoont gebreken. In 33 van de 60 nader
onderzochte dossiers staat dat er financiële consequenties zouden kunnen
zijn. Deze informatie is dan meestal kwalitatief, zonder goede onderbouwing
en zonder aanduiding van een periode.
Ministeries informeren de Tweede Kamer te traag
Ministeries nemen gemiddeld 83 dagen de tijd om een fiche voor de
Staten-Generaal gereed te maken. Het ene ministerie is sneller dan het
andere. Het Ministerie van VROM is het snelst (gemiddeld 61 dagen), de
Ministeries van Justitie en van EZ zijn gemiddeld veel trager (94 dagen),
terwijl juist van deze twee ministeries relatief veel fiches afkomstig zijn.
Sinds 1 mei 2003 wordt beoogd de fiches binnen zes weken (42 dagen) in te
dienen, maar de gemiddelde indientijd is nog niet afgenomen. De Algemene
Rekenkamer vindt dat de opstelling van de fiches te veel tijd neemt en
constateert dat bij een aantal beleidsonderwerpen de onderhandelingen in
Brussel al waren begonnen voordat het ministerie de Tweede Kamer had
geïnformeerd.
Aanbevelingen Algemene Rekenkamer
De Algemene Rekenkamer vindt dat het kabinet in een vroeg stadium duidelijk
zou moeten maken welke onderwerpen tot ingrijpende budgettaire en financiële
consequenties voor Nederland kunnen leiden en welke niet. Daarvoor zou het
kabinet een centraal, inhoudelijk coördinatiepunt moeten inrichten. Verder
moeten ministeries zich inspannen om de informatie sneller naar de Kamer te
sturen.
Reactie kabinet en voorzitter Tweede Kamer
Het kabinet stemt deels in met de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer
en zegt toe dat er een financiële toets op de informatie in de fiches komt.
Bovendien gaan ministeries de financiële afdelingen bij het opstellen van de
fiches betrekken. De voorzitter van de Tweede Kamer merkt op dat er al
maatregelen zijn genomen om de aandacht voor EU-onderwerpen te versterken.
Zo is per 1 september 2004 een permanent vertegenwoordiger aangesteld bij de
Europese instellingen en is de staf van de Commissie voor Europese Zaken
uitgebreid.
Algemene Rekenkamer