Ingezonden persbericht
WERKGEVERS GOEDERENVERVOER TEGEN KABINETSPLANNEN
Den Haag/Zoetermeer 16 september 2004 De werkgevers in het
beroepsgoederenvervoer over de weg, verenigd in Koninklijk Nederlands
Vervoer (KNV Goederenvervoer) en Transport en Logistiek Nederland (TLN),
wijzen eensgezind de kabinetsplannen voor wijziging in de VUT- en
prepensioenregelingen af. De kabinetsplannen komen er in feite op neer dat
het voor veel werknemers onbetaalbaar wordt om van deze regeling gebruik te
maken.
De VUT-regeling in het beroepsgoederenvervoer is op last van de overheid in
2001 omgezet in een prepensioenregeling. Bij deze recente omzetting is de
richtleeftijd al verhoogd van 59 naar 60 jaar, waarbij er werknemers zijn
die langer zullen doorwerken, omdat zij een te korte opbouw hebben. Deze
omzetting heeft voor zowel werkgevers als werknemers grote kosten met zich
meegebracht. De overheid toont zich geen betrouwbare partner als deze
recent ingevoerde regeling nu al op de helling komt te staan. De
financiering van het prepensioen is een lange termijn kwestie. Er wordt
uitgegaan van 39 jaar opbouw per werknemer.
KNV Goederenvervoer en TLN zijn van mening dat iedere sector zijn eigen
beleid moet kunnen bepalen. De goederenvervoersector is arbeidsintensief,
waarbij voornamelijk lichamelijke arbeid wordt verricht en waarin de
werknemers al jong beginnen. Vaak heeft een werknemer er op zijn zestigste
al veertig jaar zware arbeid opzitten. De werkgevers vrezen dat, als de
kabinetsplannen doorgaan, het aantal oudere arbeidsongeschikten in deze
sector flink zal toenemen.
De goederenvervoerders over de weg pleiten voor een continuering van de
prepensioenregeling, waarbij financiering op collectieve basis geregeld is,
omdat anders het financiële fundament onder het prepensioen wegvalt.
Hierbij geldt als kanttekening dat het huidige kostenniveau van VUT en
prepensioen (totaal 11,58%, waarvan 8,83% voor werkgever en 2,75% voor
werknemer) het absolute maximum is.
KNV Goederenvervoer en TLN zijn van mening dat het kabinet te makkelijk
voorbijgaat aan de uitvoeringsaspecten van zijn plannen. Wijziging in
ouderdomsregelingen zijn op een korte termijn vrijwel niet zorgvuldig te
regelen en zullen zeer arbeidsintensief en tijdrovend en daarmee ook zeer
kostbaar zijn. Daarnaast vrezen KNV Goederenvervoer en TLN dat de
pensioenfondsen ook op langere termijn geen goede uitvoering aan deze
kabinetsplannen kunnen geven.
In het beroepsgoederenvervoer over de weg zijn in Nederland 140.000
personen werkzaam.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Noot voor de redactie (