VNG

VNG: Gemeenten hebben rol in onderwijsachterstandenbeleid

De voorgenomen bezuiniging van 100 miljoen euro op het budget voor gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid en de marginale positie die hierin in de toekomst voor gemeenten is weggelegd, leiden tot een minder effectief en efficiënt beleid. Dit schrijft de VNG in een brief aan de Tweede Kamer.

De VNG onderschrijft het streven naar meer autonomie voor de scholen. Onderwijsinhoudelijke aspecten van het onderwijsachterstandenbeleid behoren tot het exclusieve domein van de school. Onderwijsachterstandenbeleid vraagt echter een bredere, bovenschoolse lokale inzet, vanwege de raakvlakken met aanpalende beleidsterreinen. Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid is daarmee een belangrijke schakel in de lokale keten van het gemeentelijk jeugdbeleid. Om deze reden is de VNG van mening dat gemeenten als medeoverheid een rol moeten en kunnen spelen in het bestrijden van onderwijsachterstanden.

In de beleidsvoornemens voor nieuwe arrangementen op het terrein van onderwijsachterstandenbeleid ontbreken volgens de VNG mogelijkheden voor gemeenten om betrokken partijen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden, evenals de financiële mogelijkheden om deze rol te kunnen vervullen.

De VNG dringt er bij de Tweede Kamer op aan af te zien van de voorgenomen bezuiniging van 100 miljoen euro en een heldere rol en positie voor gemeenten te verankeren in het toekomstig onderwijsachterstandenbeleid.

Den Haag, 16 september 2004