VNG
VNG: Gemeenten hebben rol in onderwijsachterstandenbeleid
De voorgenomen bezuiniging van 100 miljoen euro op het budget voor
gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid en de marginale positie die
hierin in de toekomst voor gemeenten is weggelegd, leiden tot een
minder effectief en efficiënt beleid. Dit schrijft de VNG in een brief
aan de Tweede Kamer.
De VNG onderschrijft het streven naar meer autonomie voor de scholen.
Onderwijsinhoudelijke aspecten van het onderwijsachterstandenbeleid
behoren tot het exclusieve domein van de school.
Onderwijsachterstandenbeleid vraagt echter een bredere, bovenschoolse
lokale inzet, vanwege de raakvlakken met aanpalende beleidsterreinen.
Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid is daarmee een
belangrijke schakel in de lokale keten van het gemeentelijk
jeugdbeleid. Om deze reden is de VNG van mening dat gemeenten als
medeoverheid een rol moeten en kunnen spelen in het bestrijden van
onderwijsachterstanden.
In de beleidsvoornemens voor nieuwe arrangementen op het terrein van
onderwijsachterstandenbeleid ontbreken volgens de VNG mogelijkheden
voor gemeenten om betrokken partijen aan te spreken op hun
verantwoordelijkheden, evenals de financiële mogelijkheden om deze rol
te kunnen vervullen.
De VNG dringt er bij de Tweede Kamer op aan af te zien van de
voorgenomen bezuiniging van 100 miljoen euro en een heldere rol en
positie voor gemeenten te verankeren in het toekomstig
onderwijsachterstandenbeleid.
Den Haag, 16 september 2004