16-9-2004
Chevrolet zet wereldwijde groeistrategie voort
Chevrolet zal haar wereldwijde groeistrategie versterken dankzij de
introductie van een nieuwe reeks van kleine, compacte en middenklasse
autos in geheel Europa, te beginnen injanuari2005.
Vooralsnog zullen die producten voor Europa ontwikkeld worden door GM
Daewoo Auto & Technology Company Ltd. (GM DAT) in Zuid-Korea, maar
over enige tijd zullen meer modellen geïntroduceerd worden die worden
gefabriceerd in andere productiefaciliteiten binnen het wereldwijde
netwerk van General Motors. Dat geeft de strategie weer van GM om
Chevrolet in toenemende mate te positioneren als een betaalbaar
instapmerk voor goedontwikkelde markten, en als volumemerk voor
markten die in ontwikkeling zijn.
Chevrolet autos, die worden gebouwd door GM DAT, worden al verkocht in
diverse landen in Centraal- en Oost-Europa, in Noord- en Zuid-Amerika,
op verschillende Aziatische markten en in Zuid-Afrika. De verkopen van
deze Chevrolets hebben de verwachtingen overtroffen. Momenteel wordt
er 1,5 miljard US dollar geïnvesteerd in de Zuid-Koreaanse fabrieken
en dat onderstreept het vertrouwen van General Motors in de ontwerp-,
engineering- en productiecapaciteiten van GM DAT. Tijdens de Parijse
Autosalon zal de S3X concept auto een vooruitblik gunnen op mogelijke
stijlkenmerken van toekomstige Chevrolet modellen.
De nieuwe Chevrolet Europe organisatie, voortgekomen uit de huidige
Europese GM Daewoo infrastructuur, zal verantwoordelijk voor de
lancering en de daaropvolgende verkoop van Chevrolet autos in Europa.
Chevrolet zal haar klanten een pan-Europees netwerk aanbieden van ruim
1.800 distributiebedrijven.
Bestaande Daewoo klanten zullen kunnen blijven rekenen op dezelfde
garantie-voorwaarden. Hun autos zullen onderhouden worden door de
dezelfde dealer- en servicebedrijven die de nieuwe Chevrolets zullen
verkopen. De nieuwe organisatie zal haar activiteiten in lijn brengen
met de overkoepelende GM Europe Sales, Marketing & Aftersales
organisatie.
Jonathan Browning, GM Europe Vice President Sales, Aftersales &
Marketing verklaart: Chevrolet heeft een wereldwijde aanwezigheid in
meer dan 70 landen, met vorig jaar een totaalverkoop van ruim 3,6
miljoen autos. De nieuwe reeks Chevrolets zal zorgen voor een
betaalbaar instapmerk in GMs nieuwe Europese productstrategie, terwijl
wij ook volop doorgaan met Opel/Vauxhall, ondersteund door Saab,
Corvette en Cadillac.
Erhard L. Spranger, Executive Director van Chevrolet Europe, meent:
Wij hebben nu een productreeks die de potentie heeft om uit te groeien
boven haar eigen voormalige grenzen en wij kunnen de potentiële groei
in Europa veel sneller realiseren als onderdeel van een wereldwijd
merk. Chevrolet voorziet in een enorme groeimogelijkheid.
De huidige modelreeks van in Noord-Amerika geproduceerde Chevrolets
zal in alle EU-landen op de markt blijven, evenals in Noorwegen en
Zwitserland. De distributie van de Chevrolet Trailblazer, Trans Sport
en Tahoe zal de eigen verantwoording blijven van GMs partner, de
Kroymans Corporation, gevestigd in Nederland.
AutoRai