AutoRai

16-9-2004

Chevrolet zet wereldwijde groeistrategie voort

Chevrolet zal haar wereldwijde groeistrategie versterken dankzij de introductie van een nieuwe reeks van kleine, compacte en middenklasse autos in geheel Europa, te beginnen injanuari2005.

Vooralsnog zullen die producten voor Europa ontwikkeld worden door GM Daewoo Auto & Technology Company Ltd. (GM DAT) in Zuid-Korea, maar over enige tijd zullen meer modellen geïntroduceerd worden die worden gefabriceerd in andere productiefaciliteiten binnen het wereldwijde netwerk van General Motors. Dat geeft de strategie weer van GM om Chevrolet in toenemende mate te positioneren als een betaalbaar instapmerk voor goedontwikkelde markten, en als volumemerk voor markten die in ontwikkeling zijn.

Chevrolet autos, die worden gebouwd door GM DAT, worden al verkocht in diverse landen in Centraal- en Oost-Europa, in Noord- en Zuid-Amerika, op verschillende Aziatische markten en in Zuid-Afrika. De verkopen van deze Chevrolets hebben de verwachtingen overtroffen. Momenteel wordt er 1,5 miljard US dollar geïnvesteerd in de Zuid-Koreaanse fabrieken en dat onderstreept het vertrouwen van General Motors in de ontwerp-, engineering- en productiecapaciteiten van GM DAT. Tijdens de Parijse Autosalon zal de S3X concept auto een vooruitblik gunnen op mogelijke stijlkenmerken van toekomstige Chevrolet modellen.

De nieuwe Chevrolet Europe organisatie, voortgekomen uit de huidige Europese GM Daewoo infrastructuur, zal verantwoordelijk voor de lancering en de daaropvolgende verkoop van Chevrolet autos in Europa. Chevrolet zal haar klanten een pan-Europees netwerk aanbieden van ruim
1.800 distributiebedrijven.

Bestaande Daewoo klanten zullen kunnen blijven rekenen op dezelfde garantie-voorwaarden. Hun autos zullen onderhouden worden door de dezelfde dealer- en servicebedrijven die de nieuwe Chevrolets zullen verkopen. De nieuwe organisatie zal haar activiteiten in lijn brengen met de overkoepelende GM Europe Sales, Marketing & Aftersales organisatie.

Jonathan Browning, GM Europe Vice President Sales, Aftersales & Marketing verklaart: Chevrolet heeft een wereldwijde aanwezigheid in meer dan 70 landen, met vorig jaar een totaalverkoop van ruim 3,6 miljoen autos. De nieuwe reeks Chevrolets zal zorgen voor een betaalbaar instapmerk in GMs nieuwe Europese productstrategie, terwijl wij ook volop doorgaan met Opel/Vauxhall, ondersteund door Saab, Corvette en Cadillac.

Erhard L. Spranger, Executive Director van Chevrolet Europe, meent: Wij hebben nu een productreeks die de potentie heeft om uit te groeien boven haar eigen voormalige grenzen en wij kunnen de potentiële groei in Europa veel sneller realiseren als onderdeel van een wereldwijd merk. Chevrolet voorziet in een enorme groeimogelijkheid.

De huidige modelreeks van in Noord-Amerika geproduceerde Chevrolets zal in alle EU-landen op de markt blijven, evenals in Noorwegen en Zwitserland. De distributie van de Chevrolet Trailblazer, Trans Sport en Tahoe zal de eigen verantwoording blijven van GMs partner, de Kroymans Corporation, gevestigd in Nederland.