IP/04/1106
Brussel, 16 september 2004
Commissie geeft joint venture VNU en WPP voor kijkcijfermeting groen licht
De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor een geplande
joint venture van het Nederlandse VNU en het Britse WPP die hun
diensten inzake kijkcijfermeting buiten Noord-Amerika zou combineren.
Deze nieuwe onderneming zou weliswaar tot de drie grootste
meetbedrijven in Europa behoren, maar na onderzoek meende de Commissie
dat er op de markt nog steeds voldoende concurrentie zou zijn.
Op 11 augustus hebben het Nederlandse VNU NV en de Britse WPP Group
Plc bij de Commissie hun plannen aangemeld om hun diensten inzake
kijkcijfermeting buiten Noord-Amerika samen te brengen.
Deze operatie brengt AC Nielsen (dat in 2001 door VNU werd
overgenomen ) en het Italiaanse AGB (dat eerder dit jaar in handen
van WPP kwam ) samen. Zo ontstaat een van de grootste Europese
bedrijven op de markt voor kijkcijfermeting - naast het Duitse GfK AG
en het Britse Taylor Nelson Sofres Plc.
Voor kijkcijfermeting worden op min of meer continue basis voor de
landelijke of lokale televisie het aantal kijkers gemeten. Deze
informatie (de zgn. "ratings") wordt, samen met andere informatie over
kijkgewoonten, gebruikt door programmakers, omroepen, uitgevers,
mediaplanners en inkopers van zendtijd om te bepalen hoe ze
consumenten en kijkers het best kunnen bereiken.
Uit onderzoek van de Commissie is gebleken dat het hier om een markt
gaat waar de afnemers, onder wie vooral tv-stations en adverteerders,
vaak samenwerken om, via veilingen, één aanbieder van
kijkcijfermetingen te selecteren en er zo voor te zorgen dat de
gegevens door allen kunnen worden gebruikt. In alle EER-landen, met
uitzondering van Polen, is er inderdaad telkens maar één aanbieder van
kijkcijfermetingen.
Ook constateerde de Commissie dat deze "winner-take-all"-veilingen op
ongeregelde tijdstippen plaatsvinden en dat de contracten over lange
perioden lopen, zodat er een sterke prikkel is om een contract binnen
te halen. De afnemers kunnen ook aanzienlijke kopersmacht uitoefenen
door gemeenschappelijke tenders te organiseren voor het aanbieden van
diensten op het gebied van kijkcijfermeting.
Gezien deze marktkenmerken concludeerde de Commissie dat de
vermindering van het aantal grote Europese spelers - van vier naar
drie - geen grote hinderpaal zal zijn voor daadwerkelijke mededinging,
vooral omdat alle geloofwaardige bieders sterke technologische
platforms en een goeie marktreputatie bezitten.
Momenteel biedt VNU binnen de Europese Economische Ruimte (EER) haar
AC Nielsen-dienst alleen in Zweden en Ierland aan. Via het recent
overgenomen AGB is WPP actief in Cyprus, Griekenland, Hongarije,
Italië, Polen, Slovenië en het Verenigd Koninkrijk, maar ook buiten
Europa.
Zowel VNU als WPP bieden een aantal andere diensten aan, onder meer op
het gebied van marktonderzoek. Die blijven echter buiten deze
operatie.
---
Zie de beschikking in zaak M.2291 - VNU / AC Nielsen op de website
van de Commissie, of persbericht IP/01/192
De operatie werd uitsluitend door de Griekse
mededingingsautoriteiten onderzocht. De zaak kwam namelijk niet voor
EU-onderzoek in aanmerking.
European Commission