Nedsom ontvangt subsidie
15-sep-04
Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een subsidie van ¤ 47.520,-
beschikbaar te stellen aan de stichting Nedsom voor het gelijknamige
internet-informatieproduct.
Nedsom is volgens de aanvrager het enige portal dat zich richt op de
Somalisch-Nederlandse gemeenschap. Het is o.a bedoeld om de zelfbewustzijn van de
Somalische gemeenschap te versterken. Daarnaast is het portal bedoeld om Nederlanders,
overheden en instellingen over de Somalische cultuur en gemeenschap te informeren. Om
de doelgroepen nog beter van dienst te kunnen zijn, heeft de stichting Nedsom het plan
opgevat om samen met en onder begeleiding van Bureau Medelanders de portal te
professionaliseren en er een hoogwaardig journalistiek magazine van te maken. Het
magazine zal in nauwe samenwerking met de Somalische gemeenschap gemaakt worden.
Het project heeft een duur van anderhalf jaar en de totale subsidiabele projectkosten
bedragen ¤ 118.000,-. Het Bedrijfsfonds heeft besloten 40% daarvan als subsidie
beschikbaar te stellen, te weten ¤ 47.520,-. In het resterende deel van de projectkosten ter
hoogte van ¤ 70.480,- zal de uitgever aantoonbaar zelf dienen te voorzien. Het besluit de
aanvraag toe te wijzen is gebaseerd op artikel 2 van de Tijdelijke subsidieregeling
minderhedenbladen en journalistieke internet-informatieproducten dat het Bedrijfsfonds de
mogelijkheid geeft steun te verlenen aan projecten gericht op de totstandkoming en
verspreiding van journalistieke informatieproducten via het internet. De belangrijkste
overweging om de aanvraag te honoreren betreft de vernieuwende aspecten van de site.
Nedsom is de enige portal is die Nederlanders, overheden en instellingen over de
Somalische cultuur en gemeenschap informeert. Deze portal zal worden omgesmeed tot een
hoogwaardig journalistiek magazine dat zal moeten amuseren, informeren en tot nadenken
moeten aanzetten over maatschappelijke kwesties en sociale verhoudingen binnen de
Nederlandse samenleving. Verder zal het educatief en informatief zijn richting de
Nederlandse doelgroep.Het informatieproduct wijkt daarmee naar inhoud en strekking
zodanig af van andere journalistieke informatieproducten, dat de verscheidenheid van
informatie en opinievorming wordt vergroot en daarmee een vernieuwende bijdrage levert
aan de journalistieke informatievoorziening via het internet.
Bedrijfsfonds voor de Pers