september 2004
Nieuw evenementenbeleid Den Haag (14 september)
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft op voorstel van
wethouder Stolte een evenementennota vastgesteld. Den Haag krijgt
hiermee een nieuw evenementenbeleid, dat is vastgelegd in de
Evenementenvisie Den Haag 2004-2009.
Doel van deze visie is om door middel van evenementen de stad nog
beter op de kaart te zetten, meer aantrekkelijk te maken voor bewoners
en potentiële bewoners en bezoekers naar de stad te trekken. Hiermee
bouwt Den Haag verder aan zijn status als evenementenstad. Dit jaar
werd Den Haag tijdens een landelijke verkiezing , uitgeroepen tot
Evenementenstad van het jaar.
Belangrijk in de nieuwe beleidsvisie is dat evenementen passen in het
city marketingbeleid en een bijdrage leveren aan de doelstellingen op
het gebied van wonen, werken, recreëren en studeren in Den Haag.
Voorts moeten evenementen meer aansluiten op het profiel van de stad.
Het gaat daarbij om de thema`s "Groene stad aan zee" ; "Stad van
recht, vrede en veiligheid "en "Koninklijke stad".
Bij het nieuwe evenementenbeleid zullen evenementen moeten bijdragen
aan een positieve uitstraling van Den Haag als hoogwaardige en
aantrekkelijke stad en publiciteit voor de stad moeten genereren.
Voorkeur wordt gegeven aan evenementen, die het internationaal
karakter van Den Haag versterken. Voorts dient een evenement zo te
worden opgezet, dat een breed publiek wordt geworven dat meerdere
dagen in Den Haag verblijft.
Ook dienen er mogelijkheden te zijn voor actieve en passieve
participatie van Haagse burgers en bezoekers. Tot slot is er bij het
nieuwe beleid een sterke voorkeur voor vernieuwende evenementen.
In de nieuwe evenementenvisie wordt een subsidiebeleid voorgesteld,
waarbij organisatoren een subsidietoezegging voor drie jaar ontvangen.
Scheveningen en de Haagse binnenstad zijn de voorkeurslocaties voor
grote evenementen. Bij keuze van locaties voor evenementen zullen
meewegen
de verkeersontsluiting, de mogelijkheden voor beveiliging en het
geluidsniveau. Ook zal worden gekeken naar mogelijkheden voor het
aanbrengen van vaste voorzieningen als krachtstroomaansluiting en
vaste grondpotten voor vlaggen-masten.
Den Haag Marketing en Events krijgt bij het nieuwe beleid als taak de
gemeente te adviseren over evenementen en de daaraan gekoppelde
voorwaarden. Tevens zal Den Haag Marketing een Kenniscentrum
evenementen opzetten, waarbij nauw zal worden samengewerkt met de
evenementensector. Bij de feitelijke besluitvorming over subsidies
voor evenementen zullen burgemeester en wethouders zich laten
adviseren door een nog in te stellen onafhankelijke commissie.
Gemeente Den Haag