Lobby Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen gaat onverminderd door
Eerste reactie op commissiebehandeling
De Stedendriehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen blijft lobbyen in Den
Haag om de status van economisch kerngebied te verkrijgen. Een zware
bestuurlijke delegatie van de gemeenten Apeldoorn, Deventer en Zutphen
woonde vanochtend de vergadering van de kamercommissie voor
Economische Zaken bij en constateerde dat de door het kabinet
gehanteerde selectiecriteria ook bij de kamerleden vraagtekens
oproepen. Ronduit ontevreden is de Stedendriehoek over de wijze waarop
vanmorgen de kamervragen door staatsecretaris van Gennip werden
gepareerd.Volgens de staatssecretaris is de Stedendriehoek niet
geselecteerd omdat het geen mainport is en omdat er geen universiteit
is gevestigd. Daarnaast is volgens de staatsecretaris geen sprake van
grote congestie op de A1. De Stedendriehoek is het volstrekt oneens
met de zienswijze van het kabinet en blijft van mening dat de selectie
van de economische kerngebieden op drijfzand is gebaseerd. De
Stedendriehoek heeft inmiddels een gesprek met de staatssecretaris
aangevraagd. De plenaire kamerbehandeling staat over enkele weken
gepland. De lobby van de Stedendriehoek gaat tot die tijd onverminderd
door.
De Stedendriehoek (430.000 inwoners, 160.000 arbeidsplaatsen) is een
regio met potentie. Het is centraal gelegen op de west-oost-as, direct
bereikbaar via de A1 en de A50 en heeft stedelijke allure gekoppeld
aan het groen van de Veluwe en het blauw van de IJssel. De gemeenten
in het gebied werken al jaren nauw samen en de opbrengst mag er zijn.
Ruimtelijke plannen zijn op elkaar afgestemd en op economisch terrein
wordt nauw samengewerkt terwijl over de spreiding van voorzieningen
permanent afstemmingsoverleg plaatsvindt. De Stedendriehoek
Apeldoorn-Deventer-Zutphen is na het Knooppunt Arnhem-Nijmegen het
grootste stedelijke netwerk van Oost-Nederland.
Wat wil de Stedendriehoek ?
De Stedendriehoek wil de status van economisch kerngebied verkrijgen.
Op basis van de belangrijkste criteria van het ministerie van
Economische Zaken is het verbazend dat de Stedendriehoek niet al is
geselecteerd als economisch kerngebied. De omvang van de stuwende
werkgelegenheid is groter dan van veel andere regios. De perspectieven
zijn beter en het aanbod van hooggeschoold personeel is groter.
Daarnaast meent de Stedendriehoek dat een verbeterde bereikbaarheid
van de A1 niet alleen van groot belang is voor de regio, maar ook voor
de Randstad en Twente. De internationale economische mogelijkheden
rond deze kennis-as naar Duitsland en de nieuwe EU-lidstaten moeten
ten volle benut worden.
De Stedendriehoek vraagt ondersteuning van het rijk bij de
herstructurering van grote bedrijventerreinen als de Kanaalzone
(Apeldoorn) en Bergweide (Deventer) alsmede voor de ontwikkeling van
regionale bedrijventerreinen. Tevens vraagt zij steun bij de
ontwikkeling van een goed regionaal OV alsmede een goede aantakking
aan de HSL-Oost via Arnhem.
Als laatste wil de regio graag in nationaal verband de innovatieve
kracht van Nederland verder uitbouwen. De Stedendriehoek denkt daarbij
met name op het gebied van duurzaamheid, voedsel en dienstverlening
een voortrekkende rol te kunnen vervullen.
Wat gaat er mis als de Stedendriehoek geen economisch kerngebied
wordt?
Nederland buit de strategische ontwikkeling langs de A1-as vanuit de
Randstad via Twente, Duitsland naar Polen en de Baltische Staten niet
voldoende uit. Het gaat hier om landen waar de economie zich nu, en de
komende tijd, sterk ontwikkelt. Feitelijk remt het rijksbeleid de
economische ontwikkeling in de Stedendriehoek, doordat
bedrijventerreinen in andere regios een concurrentievoordeel
krijgen.
De Stedendriehoek kan niet snel genoeg de herstructurering en
transformatie van bestaande bedrijventerreinen ter hand nemen. Ook
hier geldt dat het rijksbeleid de ontwikkeling van de regio belemmert
door concurrentievoordelen aan andere regios te geven.
De bereikbaarheid via de A1 verslechtert. Omdat er minder prioriteit
gegeven wordt aan de capaciteit van, en aansluitingen op, de A1,
verslechtert de bereikbaarheid van bedrijven. Het traject Apeldoorn
Deventer klinkt nu al elke dag bij de file-berichten.
De Stedendriehoek dreigt minder prioriteit te krijgen bij de
uitbreiding van het OV-netwerk terwijl de aantakking van de
Stedendriehoek op de HSL-Oost juist de komende periode ter hand
genomen zou moeten worden.
De rijksplannen hinderen de economische ontwikkeling van de
Stedendriehoek. De private sector leest immers mee met de plannen van
de rijksoverheid. Binnen- en buitenlandse investeerders kunnen
hierdoor afhaken.
Als laatste loopt de Stedendriehoek toekomstige rijks- en Europese
subsidies mis. Illustratief is de ervaring van Apeldoorn met het GSB.
Doordat Apeldoorn op grond van sociale indicatoren niet geselecteerd
is als G30-stad, loopt de stad nu subsidies mis in de fysieke sector.
Voor het laatst bijgewerkt op: 15-sep-2004 04:01
Gemeente Apeldoorn