Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Hilversum, 15 september 2004
Talpa en mtv networks sluiten overeenkomst over zendtijd
Het investeringsbedrijf van John de Mol - Talpa - en MTV Networks zijn een
overeenkomst aangegaan over de exploitatie van de avondzendtijd op het
Nederlandstalige TV-station Nickelodeon. Op z'n vroegst per augustus 2005
wil Talpa de Nickelodeon-zendtijd vanaf 18 uur dagelijks invullen met een
programmering gericht op een brede doelgroep, waarmee een natuurlijke
aansluiting op het familiaire karakter van de Nickelodeon programmering
bereikt wordt.
Details kunnen in dit stadium nog niet worden gegeven, maar de nieuwe zender
wil naast op families gericht entertainment ook sport uitzenden. In dat
verband is Talpa geĂŻnteresseerd in de uitzendrechten van de Nederlandse
Eredivisie. Deze rechten komen met ingang van het seizoen 2005-2006 vrij.
MTV en Talpa zullen samen zo snel mogelijk gesprekken met kabelbedrijven en
programmaraden aangaan om de benodigde toestemming voor doorgifte van de
aangepaste programmaformule te verkrijgen.
De naderende overgang van analoge naar digitale televisie zal, in de
overtuiging van Talpa, ook in Nederland binnen afzienbare tijd leiden tot
een herschikking van het TV-landschap. Talpa wil daar een rol in spelen,
waarmee het starten van een eigen televisiekanaal moet worden gezien als een
eerste stap in die richting. Volgens de Talpa-visie vormt free-to-air
broadcasting, met de bijpassende brede programmering, een interessant
vertrekpunt op weg naar digitalisering en het daarmee samenhangende einde
van de schaarste in de ether dan wel de krapte op de kabel.
Talpa vindt het nog te vroeg om details over de programmering van het nieuwe
station bekend te maken, maar de zender wil duidelijk streven naar een
substantieel marktaandeel en een breed samengesteld publiek. "Ik realiseer
me heel goed", zegt John de Mol, " dat het druk is op de Nederlandse
televisiemarkt en dat zo'n substantieel marktaandeel makkelijker gezegd is
dan bereikt. Toch denk ik dat met goed product, een dosis geduld en een
beetje lef een positie bij de best bekeken zenders binnen een aantal jaren
bereikbaar is."
Over de keuze voor Nickelodeon zegt hij: "Ik ben erg enthousiast over MTV
Networks als partner. Het is niet alleen internationaal maar ook in
Nederland een sterke organisatie die met de zenders MTV, TMF, Nickelodeon en
The Box een mooie positie inneemt. En het voordeel van Nickelodeon is, dat
het station al bij vrijwel alle Nederlandse kabelhuishoudens op de
afstandsbediening staat geprogrammeerd."
MTV Networks en Talpa zullen de komende maanden ook gebruiken om andere
vormen van samenwerking te onderzoeken. Zo zal worden gekeken naar
gezamelijke activiteiten op het gebied van jongerenformats,
reclameverkoopactiviteiten en andere media.
Dan Ligtvoet, directeur van MTV Networks in de Benelux: "De samenwerking met
Talpa en John de Mol spreekt MTV Networks om meerdere redenen erg aan. Heel
belangrijk is het gegeven dat John de Mol zelf aan de wieg van vele formats
heeft gestaan die juist door jonge mensen massaal werden omarmd. Met onze
vier jongerenzenders Nickelodeon, MTV, The Box en TMF zal die creatieve
factor in de samenwerking met Talpa een positieve stimulans gaan betekenen."
De snelgroeiende zender Nickelodeon is eigendom van MTV Networks, dat deel
uitmaakt van het Amerikaanse Viacom. Sinds dit jaar is Viacom tevens
grootaandeelhouder van het Duitse Viva Media, dat in Nederland de
muziekzender The Box exploiteert.
Nickelodeon begon 25 jaar geleden als kinderzender in de Verenigde Staten en
is inmiddels in 149 landen te zien. Het Nederlandstalige station bestaat
sinds september 2002. In de zomer van 2003 werd een 24-uurs programmering
ingesteld. De afgelopen zomer was Nickelodeon de bestbekeken jeugdzender van
Nederland.
__________________