Gemeente Voorburg-Leidschendam
Doorbraak in planontwikkeling Trekvliettracé
Gezamenlijk persbericht van het stadsgewest Haaglanden, de gemeente
Leidschendam-Voorburg en de gemeente Den Haag, 15 september 2004.
---
Het stadsgewest Haaglanden en de gemeenten Leidschendam-Voorburg en
Den Haag gaan gezamenlijk bekijken hoe het Trekvliettracé, de nieuwe
weg vanaf het knooppunt Ypenburg naar de Binckhorst, tot stand kan
komen. Gestart wordt met een MER-procedure voor het tracé, waarbij nog
verschillende varianten aan bod komen. Dit met als inzet een goede
inpassing van de weg in de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied en
een zo snel mogelijke realisatie.
De aanleg ervan is van groot regionaal belang. Het gaat onder meer om
een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Voorburg, Rijswijk, de
Binckhorst en de Haagse binnenstad.
Onmisbare schakel
Het Trekvliettracé is een onmisbare schakel in de oplossing van de
bereikbaarheidsproblematiek van de Haagse regio. Zo heeft het een
positief effect op het autoverkeer uit de richting Rotterdam/Delft die
naar Den Haag gaat, het verkeer dat via het Prins Clausplein en de
Utrechtsebaan naar de stad en Leidschendam-Voorburg wil en de
doorstroming op het nabij gelegen Rijkswegennet (A4, A12 en A13). Dit
zeker vanwege de verwachte groei van het autoverkeer in de komende
jaren. Doordat het Trekvliettracé verder een verbetering is van de
aansluiting op de CentrumRing zorgt het bovendien voor een betere
bereikbaarheid van de Haagse binnenstad.
De aanleg van het Trekvlietttracé geeft hiermee de noodzakelijke
ruimte aan de economische continuïteit en groei. Daarnaast draagt het
door onder andere minder verkeer door woonwijken in hoge mate bij aan
verbetering van de leefbaarheid.
Start MER-procedure
De afgelopen tijd is er gestudeerd op verschillende tracé-varianten.
Deze worden betrokken bij de procedure voor de Milieu Effect
Rapportage (MER) die nu wordt gestart. Dit om grondig te kunnen
bekijken wat de effecten zijn voor onder andere het milieu en
bijvoorbeeld de archeologie in het gebied. Zo wordt bij een MER ook
gekeken naar een OV-variant en een meest milieuvriendelijke variant.
Uitgangspunt is dat de aanleg start rond 2008 en rond 2010 de eerste
autos over de nieuwe weg kunnen rijden.
Bij de uiteindelijke keuze van het tracé spelen aspecten als het
behoud van groen en leefbaarheid voor de omwonenden een grote rol.
Varianten
In de MER worden drie tracé-varianten onderzocht. Van de varianten
variëren de kosten voor de aanleg van 143 tot 172 miljoen euro.
Een eerste variant begint vanaf knooppunt Ypenburg en gaat bovengronds
door het weiland naar de Zuidvliet. Vanaf de Zuidvliet komt een tunnel
die vervolgens onder de Trekvliet loopt en met een S-bocht onder de
Jupiterkade door naar de Binckhorstlaan gaat. Het laatste deel ervan
komt gelijkvloers in een open hellingbaan in de Binckhorstlaan te
liggen.
De volgende variant is een verlengde versie van de eerste variant.
Daarnaast wordt in de MER-procedure een derde variant onderzocht die
gedeeltelijk door Voorburg loopt met een aansluiting op de Maanweg.
Bij de procedures die nu van start gaan zullen vertegenwoordigers van
belanghebbende bewoners en bedrijven worden uitgenodigd om samen met
de betrokken ambtelijke functionarissen plaats te nemen in een
begeleidingscommissie.
Wensen en ideeën van deze commissie worden meegenomen bij de verdere
planvorming van het Trekvliettracé.