RAAD VAN STATE
http://www.raadvanstate.nl
Raad v State: Wegverbreding A2 voorlopig van de baan.
Wegverbreding A2 Den Bosch Eindhoven voorlopig van de baan
Het verbreden van snelweg A2 tussen Den Bosch en Eindhoven van twee
naar drie rijstroken door de bestaande rijstroken te versmallen en de
vluchtstrook te gebruiken als spitsstrook is voorlopig van de baan.
Dat volgt uit een uitspraak van de Raad van State van vandaag (15
september 2004).
De minister van Verkeer en Waterstaat had het wegvak op grond van de
Spoedwet wegverbreding aangewezen voor verbreding. Tegen dat besluit
hadden 20 partijen, waaronder de Stichting Overlast A2 en twee
bewonersgroepen, beroep bij de Raad van State ingesteld.
De minister heeft de Raad van State er niet van overtuigd dat de
veiligheid op het wegvak wordt gehandhaafd. De minister heeft er
weliswaar op gewezen dat tijdens de spits de maximumsnelheid van 120
naar 100 km per uur wordt teruggebracht maar de gewone rijstroken zijn
ook buiten de spits versmald en dan kan er weer 120 km per uur worden
gereden. De Raad wijst erop dat uit het onderzoek Veiligheid
Spitsstroken blijkt dat bij een breedte van 3,10 m een snelheid van 80
km per uur zou moeten gelden. Ook is de bereikbaarheid voor
hulpdiensten van voertuigen die bij een ongeval zijn betrokken niet
gegarandeerd. De maatregelen die de minister voorstelt zoals het
gebruik van bermen, rijden over de andere rijbaan, middendoor rijden
of tegen de rijrichting in zijn naar het oordeel van de Raad niet
voldoende. Daar komt nog bij dat er onvoldoende inzicht is in de
lokale situatie op het wegvak.
Verder oordeelt de Raad dat de minister onvoldoende onderzoek heeft
verricht naar de gevolgen van de wegverbreding voor de luchtkwaliteit.
De Raad wijst er daarbij nog op dat, als uit onderzoek zou blijken dat
de luchtkwaliteit verbetert, de minister nog moet aangegeven of die
verbetering past binnen het Rijksbeleid om de hoeveelheid
stikstofdioxide en roetdeeltjes in de lucht terug te dringen.
Tenslotte is de Raad van oordeel dat een milieueffectrapport had
moeten worden opgesteld. De Raad acht het niet uitgesloten dat, zelfs
als de wegaanpassing kan plaatsvinden zonder dat er asfalt wordt
bijgelegd, de capaciteitsuitbreiding van de weg uit het oogpunt van
geluidhinder, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en behoud van
natuurlijke waarden aanzienlijk nadelige gevolgen kan hebben voor het
milieu bij de A2.
Het betreffende wegvak heeft een lengte van 23 kilometer en ligt
tussen de knooppunten Vught en Ekkersweijer. De breedte van de
rijstroken zou worden teruggebracht van 3,5 m naar ongeveer 3,35 m en
op sommige stukken tot 3,10 m. De spitsstrook zou worden opengesteld
bij meer dan 3000 voertuigen per uur per rijbaan.