THEATER NOMADE
CIDI Bedreigt Voortgang Theaterproject Het beloofde Land.
Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft in een
brief alle financiers van het toneelstuk 'Het Beloofde Land',dat op 25
Augustus in première ging, aangeschreven en hen onder verwijzing van
het antisemitisch karakter van het toneelstuk om opheldering
gevraagd.
Adjunct-directeur CIDI Hadassah Hirschfeld heeft met behulp van het
tekstboek passages aangegeven waarin de auteur de 'Joden
verantwoordelijk zou stellen voor de kruisiging van Jezus'. In een
insinuerende brief zijn zonder de auteur en producent in te lichten
alle subsidiegevers aangeschreven. Het CIDI betreurt de steun voor dit
toneelstuk, vraagt om opheldering en dringt er bij betrokkenen op aan,
om waar dat kan, de steun voor het project in te trekken.
Het Fonds Podium Programmering & Marketing(FPPM) heeft gemeend om
zonder overleg met auteur of producent die CIDI-brief door te zenden
naar alle locaties, die zich in het Nomade-netwerk bevinden. Men heeft
hiervoor zonder overleg alle adressen uit dat netwerk zelf
verzameld.
De producent Theater Nomade karakteriseert deze brievenacties in haar
netwerk als 'sluipende vormen van censuur', die zich onttrekken aan de
publieke ruimte en 'daarmee bedreigender dan een openlijk verbod van
het toneelstuk'.
Auteur van 'Het Beloofde Land' Ab Gietelink laat geen misverstand
bestaan over zijn intenties. 'Ik ben ten alle tijde bereid om met open
vizier mijn tekst, opvattingen en de voorstelling te verdedigen tegen
inhoudelijke kritiek. Het CIDI heeft alle mogelijkheid om met mij in
debat te treden over het Jodendom, de staat Israël of alles waar het
toneelstuk overgaat. Een van haar leden is op onze boekpresentatie
geweest en heeft een boek gekregen. Ze had mij kunnen schrijven,
e-mailen, bellen. Ze had mij kunnen uitdagen voor debat, Ze kan zelfs
in de krant schrijven dat ik gevaarlijke onzin opvoer, maar achter
onze rug zich met insinuerende beschuldigen expliciet wenden tot de
voorwaardenscheppers geeft ons de overtuiging dat ze helemaal niet
geïnteresseerd is in het inhoudelijk argument, maar alleen poogt het
project te ondermijnen'.
Het verwijt dat het toneelstuk anti-semitisch gedachtengoed zou
exploiteren wijst de auteur met kracht van de hand en schrijft in zijn
verweer: 'Volgens de verhalen in de evangeliën is Jezus door de
Romeinen gekruisigd op voorspraak van de Joodse hogepriesters. Is het
nog steeds taboe omdat te zeggen? Is het geen tijd om van dat taboe
eens afscheid te nemen? Dat is iets heel anders dan dat het Joodse
volk, als entiteit, schuldig zou zijn aan de kruisiging van Jezus en
zeker dat zij 2000 jaar na dato daarvan een erfschuld zou dragen. Voor
mij is dat laatste een zo ridicule gedachte, dat ik mij niet kan
voorstellen dat enig modern mens dat serieus meent'.
In 'Het Beloofde Land' is de kruisiging als parabool gebruikt. De
Joods-Israëlische vredesactivist Jezus de Nazarener wordt gekruisigd
op voorspraak van zijn oom, de Israëlische premier Sharon. Die
kruisiging van de vredesgedachte gaat niet over 2000 jaar geleden maar
over de actuele politiek nu. Het toneelstuk vormt een scherpe kritiek
op de huidige Israëlische politiek van repressie en vernedering
tegenover de rechten van het Palestijnse volk en op de Nederlandse
medeplichtigheid daarin.
De positieve pers en het publieksreacties laten over het succes van de
voorstelling overigens voorlopig geen misverstand bestaan.
Theater Nomade heeft besloten om voorafgaand aan iedere voorstelling
het publiek op de hoogte te stellen van de beschuldigingen van het
CIDI en daagt hen uit tot een inhoudelijk publiek debat.
Nadere informatie:
Alle beschikbare stukken. www.theaternomade.nl
Uitvoerende groep: Theater Nomade:
Auteur/regisseur Ab Gietelink
Tel. 020-6941082
Contact: info@theaternomade.nl
15 sep 04 10:14