Gemeente Amsterdam

Begroting 2005 Amsterdam: college stelt ambitieniveau bij

14 september 2004 - Corine Lindhout

Het college van B&W van Amsterdam heeft de besluitvorming over de voorstellen voor de begroting 2005 afgerond. Door de tegenvallende economie, Rijksbezuinigingen en diverse financiële tegenvallers is er fors minder geld te besteden dan tot nu toe werd aangenomen. Het college heeft een aantal moeilijke keuzes moeten maken om het geld zo goed mogelijk te verdelen. De accenten worden gelegd op: armoedebeleid, zorg, jeugdbeleid en serviceverlening aan de Amsterdammer. Het college stelt naar tevredenheid daarbij vast, dat de uitvoering van het Programakkoord goed op koers ligt.

Wethouder Financiën Frits Huffnagel: "Amsterdam heeft te maken met forse tegenvallers. Het financiële plaatje van de gemeente is somber te noemen. Dit is één van de moeilijkste begrotingen in jaren. Er is geen geld voor alle wensen van het college en de gemeenteraad. Voor nieuw beleid zijn extra ombuigingen nodig. Daarom doet het college een voorstel om het geld zo goed en zo efficiënt mogelijk te verdelen. Pijnlijke keuzes zijn daarbij onvermijdelijk".

Gemeentebegroting op hoofdlijnen

Amsterdam geeft in 2005 ruim EUR 5 miljard uit. Dat geld komt voor een belangrijk deel van het Rijk. De algemene uitkering uit het Gemeentefonds bedraagt EUR 1,0 miljard. Voor onderwijs, jeugdbeleid, openbaar vervoer, verkeer en infrastructuur, zorg, stedelijke ontwikkeling, economie, veiligheid en sociale zaken ontvangt de gemeente Rijksuitkeringen. Bij elkaar is dit een totaalbedrag van zo'n EUR 1,4 miljard, waarvan EUR 800 miljoen betrekking heeft op bijstandsuitkeringen en arbeidsbemiddeling.

Gemeentelijke bedrijven, zoals het GVB, het Gemeentelijk Havenbedrijf (GHA), het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA) en Gemeentewaterleidingen Amsterdam (GWA) hebben een totale omzet van EUR 0,8 miljard en leveren per saldo een positieve bijdrage van EUR 75 miljoen aan de begroting. Uit de heffing van belastingen, leges, tarieven en parkeergelden krijgt Amsterdam EUR 400 miljoen. Overige inkomsten, zoals rente en aflossingen van door de gemeente verstrekte geldleningen en diverse kleine inkomstenposten van diensttakken, vormen samen een bedrag van EUR 0,8 miljard.

Veel uitgaven staan vast en zijn niet of nauwelijks te beïnvloeden. De begrotingsbesprekingen spitsen zich dan ook toe op de besteding van de extra gelden. Aangezien er dit jaar weinig geld is, stond meer dan in andere jaren centraal waar het geld vandaan komt voor bestedingen die we wel willen doen. Dit geld moest worden gezocht om aan de prioriteiten van het Programakkoord en andere wensen van het college en de gemeenteraad te voldoen. Ondanks het feit dat de begroting één van de moeilijkste was in jaren, en het college een aantal problemen heeft moeten oplossen, is het toch gelukt om aan alle prioriteiten van het Programakkoord invulling te geven. Ook heeft het college nog een aantal andere aanvragen kunnen honoreren.

Financiën staan onder druk

De lopende begroting geeft een fors negatief beeld te zien. Het Rijk heeft besloten tot een omvangrijk aanvullend bezuinigingspakket naar aanleiding van het (te grote) tekort van de Europees Monetaire Unie. Bovendien zijn er nog aanvullende Rijksbezuinigingen in voorbereiding die naar verwachting pas in de loop van oktober bekend zullen worden. Dit zal in de vorm van een korting op de algemene uitkering doorwerken. Het Gemeentefonds wordt voor het jaar 2004 al aanzienlijk gekort: EUR 35 miljoen, waarvan een substantieel deel structureel zal doorwerken.

Verder is in de voorjaarsnota rekening gehouden met een incidenteel overschot op de Wet Werk en Bijstand van EUR 44 miljoen. De Tweede Kamer heeft echter in de laatste vergadering voor het zomerreces besloten tot een ander verdeelmodel voor het landelijke bijstandsbudget. Dit leidt tot een forse neerwaartse bijstelling van EUR 36 miljoen (een verlaging van EUR 44 miljoen naar EUR 8 miljoen).

Vorig jaar is besloten tot een omvangrijke ombuigingsoperatie van EUR 25 miljoen in 2005. Dit jaar is er nog EUR 15 miljoen bovenop gekomen; wat een totaal geeft van EUR 40 miljoen in 2005.

Ook andere onderdelen van de begroting laten bij ongewijzigd beleid een negatieve ontwikkeling zien. Dit geldt onder meer voor de grondopbrengsten van het OGA (EUR 8 miljoen), de lagere belastingopbrengsten, waaronder OZB en toeristenbelasting (EUR 4 miljoen) en het nadelig saldo van de Rokingroep (EUR 2 miljoen) ten opzichte van de voorjaarsnota.

Hiertegenover staat een meevaller bij het GHA van EUR 5 miljoen.

Als ombuiging op de gemeentelijke organisatie is vorig jaar een totaalbedrag van EUR 30 miljoen ingeboekt. Hiervan heeft EUR 9 miljoen netto betrekking op 2005. Het college realiseert deze ombuiging door een verbeterde inkoopfunctie van diverse diensttakken en door betere samenwerking tussen diensttakken.

Armoedebeleid

In het voorstel van het college is EUR 14,8 miljoen opgenomen voor de bestrijding van armoede. Zo moet het effect van de bezuinigingen op de Rijksbijdragen opgevangen worden. Het college hecht veel belang aan het armoedebeleid en dan met name aan jongeren die in een armoedesituatie opgroeien. Volgens de dienst Onderzoek en Statistiek zijn er in Amsterdam 39.080 kinderen die geconcentreerd in een aantal wijken onder de armoedegrens leven. Van de EUR 14,8 miljoen heeft het college EUR 2,8 miljoen bestemd voor deze kinderen. Daarnaast wordt er EUR 2 miljoen verschoven van het woonlastenfonds en draagt de burgemeester vanuit de portefeuille Openbare Orde en Veiligheid EUR 200.000 bij. In totaal is er een bedrag EUR 5 miljoen vrijgemaakt voor een fonds dat een bijdrage gaat leveren aan de kosten die gemoeid zijn met schoolboeken, openbaar vervoer, computers en internetverbindingen en deelname aan sport en cultuur. Dit project zal van start gaan onder de noemer `39080'.

Belangrijkste begrotingsvoorstellen per sector

Openbare Orde en Veiligheid

Voor een veiliger Amsterdam trekt het college in 2005 in totaal een extra bedrag van bijna EUR 8 miljoen uit. Het programma `Harde Kern Jeugd' dat zich onder andere bezig houdt met het ontwikkelen van nieuwe trajecten voor criminele jongeren met meervoudige psychiatrische problematiek krijgt EUR 2,375 miljoen. Er worden plannen opgesteld voor de bestrijding van rampen bij LPG-stations ( EUR 50.000).

Het jaar 2005 kent een aantal grootse, niet jaarlijks terugkerende evenementen, zoals Sail en het jubileum van de Koningin. Het fenomeen `crowd control' en aanvullende veiligheidsmaatregelen bij dergelijke bijeenkomsten zijn redelijk in beeld. Het college heeft hier bedragen ter beschikking gesteld van respectievelijk EUR 400.000 en EUR 200.000.

Het college heeft geen geld uitgetrokken voor de aanpassing van de duikopleiding bij de Brandweer Amsterdam.

Werk en Inkomen

In de begroting gaat Dienst Werk en Inkomen (DWI) er van uit dat in totaal EUR 15,8 miljoen aan inkomsten gerelateerd aan werk kunnen worden gerealiseerd. De huisvesting van de DWI kan door de recente ontwikkelingen waarschijnlijk goedkoper worden verkregen dan in het huisvestingsplan van de DWI wordt verondersteld. Dit leidt tot een financiële meevaller van EUR 0,8 miljoen.

Op het budget Ruimbaan voor Werk zal EUR 2 miljoen worden bezuinigd. Ruimbaan voor Werk is gericht op het creëren van reguliere arbeid, met name in het lage segment van de arbeidsmarkt. De projecten die uit deze post worden gefinancierd bevinden zich in de portefeuilles van de wethouder Werk, Ahmed Aboutaleb, en wethouder EZ, Frits Huffnagel. Het college zal zich inspannen om de projecten die nu uit het budget Ruimbaan voor Werk worden gefinancierd, te betalen uit Europese gelden, zodat het voorzieningenniveau in de stad op peil kan blijven.

Zorg

Het college legt de accenten op het verslavingsbeleid en het voorkomen van problemen in de stedelijke crisisopvang. Om aan de toenemende hulpvraag en gestegen aantal cliënten in de crisisopvang te voldoen, moet er meer personeel worden ingezet. Hiervoor is een bedrag van EUR 250.000 ter beschikking gesteld. Extra geld wordt ook besteed aan de opening van een tweede voorziening voor drugsverslaafden in Zuidoost (EUR 310.000), de mobiliteit van ouderen en gehandicapten (EUR 700.000) en de versterking van de maatschappelijke opvang (EUR 500.000).

Minder geld wordt beschikbaar gesteld voor zogeheten `praatgroepen', zoals de patiënten/consumentenorganisaties (EUR 200.000).

Educatie, Jeugd en Diversiteit

Het college hecht veel waarde aan de intensivering van het jeugdbeleid. Hiervoor is een bedrag van EUR 5 miljoen euro gereserveerd. Dit geld zal worden ingezet voor activiteiten op het terrein van risicojongeren en jeugd en veiligheid.

Geïnvesteerd wordt in een Multifunctioneel Centrum Zeeburg (EUR 160.000), Veiligheid in en om de School (EUR 1 miljoen), Nieuwe Perspectieven voor jonge Jeugd Nieuw West (EUR 630.000) en de nieuwbouw van de Openbare Bibliotheek Amsterdam ( EUR 7,4 miljoen).

In de begroting van 2003 is een structurele prioriteit beschikbaar gesteld voor het oplossen van het personeelstekort in de collectieve sector. Door de huidige situatie op de arbeidsmarkt zijn de problemen nu minder dan verwacht. Zowel in 2005 als in 2006 zal een bedrag van EUR 0,5 miljoen omgebogen worden.

Voor risicojongeren (o.a. cultuureducatietrajecten, tienermoeders, Brede Educatie) wordt een bedrag ter beschikking gesteld van EUR 2,075 miljoen.

Het college stelt voor de ambitie op het terrein van taalcursussen aan oudkomers bij te stellen; dit als gevolg van lagere Rijksbijdragen.

Verkeer en Infrastructuur

Voor de financiering van de metrowachten in het openbaar vervoer is een bedrag opgenomen van EUR 3 miljoen. Voor de kosten van omgevingsmanagement wordt bij Stadsregie een bedrag van EUR 500.000 ter beschikking gesteld. Op het Centraal Station zal een fietspassage worden gerealiseerd. Hiervoor is een bedrag van EUR 11 miljoen gereserveerd uit het Mobiliteitsfonds.

Voor de versterking van de economische positie van Amsterdam is de aanleg van het glasvezelnetwerk gewenst. Hier wordt EUR 1,5 miljoen voor uitgetrokken. De verkeersveiligheid wordt verbeterd en de aanpak van de `black spots' gaat door. Voor de daling van het aantal fietsendiefstallen wordt EUR 573.000 ingezet.

Het college heeft ingestemd met het opheffen van de Distelveerweg. Dit levert een besparing op van EUR 1,4 miljoen. Ook stelt het college voor om de Opstapper op te heffen. Dit levert Amsterdam een bedrag op van EUR 1 miljoen.

Economie en Haven

Voor de versterking van de concurrentiepositie van de Zeehavens Amsterdam is een bedrag vrijgemaakt van EUR 490.000. Om de promotie van Amsterdam en regio in het buitenland te bevorderen wordt er voor city marketing een éénmalig bedrag uitgetrokken van EUR 500.000 (I amsterdam).

Er wordt in de portefeuille EZ een half miljoen bezuinigd op projecten die worden betaald uit de gelden van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV).

Het college heeft geen geld toegekend voor de aanleg van een kade bij de Passenger Terminal Amsterdam, waar de bussen kunnen parkeren ten behoeve van de cruiseschepen, omdat er in 2005 een tijdelijke oplossing is.

Openbare Ruimte en Groen

Het college heeft ervoor gekozen om de bouw van een nieuw dierenasiel aan de Ookmeerweg voor de opvang van zwerfdieren financieel te ondersteunen. Hiervoor is een bedrag van EUR 4 miljoen gereserveerd. Ook wordt een bedrag ter beschikking gesteld van EUR 1,88 miljoen voor de renovatie van het Vondelpark, de Nieuwe Oosterbegraafplaats, Frankendael en regionale groenprojecten.

Het college ziet af van een extra impuls voor de stadsdelen ten behoeve van het versneld uitvoeren van projecten in de openbare ruimte (EUR 4,8 miljoen).

Cultuur en educatie

In het concept-Kunstenplan is de ombuigingstaakstelling van EUR 4,4 miljoen volledig verwerkt. Het Kunstenplan 2005-2008 zal buiten beschouwing worden gelaten bij de inventarisatie van de aanvullende ombuigingen voor 2005 en 2006.

Voor de professionalisering van Salto wordt een bedrag van EUR 200.000 opgenomen. Voor de Amsterdamse tv-zender AT5, stelt het college een bedrag ter beschikking van EUR 1,8 miljoen euro.

Het college stelt voor om geen extra geld te geven voor het onderhoud van Cultuurgebouwen. Het Theater voor Cosmic wordt bij de begroting buiten beschouwing gelaten, deze is reeds opgenomen in het Kunstenplan.

Stedelijke vernieuwing en volkshuisvesting

Voor het vlottrekken van (woning)bouwprojecten door het omzetten van koop in huur heeft het college een bedrag van EUR 7 miljoen gereserveerd. In 2005 wordt uit het ISV EUR 74 miljoen verdeeld; dit bedrag is fors minder dan in de voorgaande jaren (in 2004: EUR 120 miljoen). De belangrijkste bestedingsrichtingen van het ISV zijn: de stadsdelen (EUR 25 miljoen), projectvoorbereidingskosten (EUR 11 miljoen), monumentenzorg (EUR 5 miljoen) en bodemsanering van woningbouwlocaties en bedrijventerreinen (EUR 6 miljoen).

Het budget voor Regionaal werk van de dienst Ruimtelijke Ordening wordt verlaagd met EUR 100.000. Ook het budget voor de bodemsanering van de Zuidergasfabriek wordt gehalveerd. Hiervoor is nu EUR 500.000 beschikbaar. Het in de begroting van de dienst Wonen opgenomen bedrag voor het Amsterdams Steunpunt Wonen wordt structureel met EUR 50.000 verlaagd.

Milieu en sport

Het college wil EUR 400.000 beschikbaar stellen waardoor onder meer bijdragen gegeven kunnen worden aan het WK rolstoelbasketbal, WK roeien voor junioren, WK roeien onder de 23 en het WK honkbal; deze evenementen worden benut om deze takken van sport ook in de breedte te stimuleren. Verder wordt geïnvesteerd in achterstallig onderhoud van het Amsterdamse Bos (EUR 675.000) en krijgt Artis een bijdrage voor de transformatie tot een concurrerende dierentuin (EUR 250.000). Voor maatregelen tegen verkeerslawaai wordt EUR 3,4 miljoen vrijgemaakt.

De aanvragen voor diverse investeringen in de Amsterdamse Bos Camping (EUR 115.000) en de eenmalige startbijdrage voor een nieuwe opleiding aan het Johan Cruyff College (EUR 50.000) zijn niet opgenomen in de voorstellen.

Bestuur & Concern

Voor het 25-jarig regeringsjubileum van de koningin en het 350-jarig bestaan van het voormalige Amsterdamse stadhuis, tegenwoordig het Paleis op de Dam, is EUR 1 miljoen beschikbaar gesteld. Ook voor elektronisch stemmen is een bedrag gereserveerd van EUR 0,4 miljoen. Hierdoor verbetert de efficiency en wordt een snelle voorlopige uitslag bewerkstelligd (15 minuten na sluiting stembureau's).

In het voorstel is een startbudget opgenomen voor een stedelijk Contact Center voor alle diensten, waaraan ook de stadsdelen mee kunnen doen. Het streven is op 1 januari 2006 veertien diensten op dit systeem te hebben aangesloten ten dienste van de serviceverlening aan de Amsterdammer. Voor het realiseren hiervan is in 2005 een bedrag van EUR 4,5 miljoen voor het Contact Center gereserveerd.

Stadsdeelfinanciën

De stadsdelen worden ontzien in de plannen van het college. Wel hebben de stadsdelen te maken met doorwerkende gevolgen van bijvoorbeeld de lagere uitkering uit het Gemeentefonds. Dit volgens het principe: samen de trap op, samen de trap af. De stadsdelen krijgen in 2005 uit het Stadsdeelfonds een structurele uitkering van EUR 514 miljoen. Verder krijgen de stadsdelen de in het programakkoord afgesproken tweede tranche van EUR 9 miljoen. En een aandeel van EUR 26 miljoen in de vrijgevallen opbrengst uit de UNA verkoop. Door deze incidentele prioriteiten krijgen de stadsdelen in 2005 een bedrag van circa EUR 548 miljoen, wat hoger is dan het bedrag van 2004 (EUR 537 miljoen). Een lichte daling ligt in het verschiet voor het jaar 2006.

Belastingen en tarieven

Op de tarieven voor de OZB wordt een inflatiecorrectie van 0,5 % toegepast . De hondenbelasting wordt verhoogd met 25%. Het tarief wordt daardoor EUR 91,80 per hond, nog altijd minder dan het tarief in Rotterdam, daar is het tarief EUR 106,39 per hond, oplopend tot EUR 168,59 voor de derde hond. Dit levert een meeropbrengst van EUR 378.000 op. Het rioolrecht blijft ongewijzigd (EUR 107,49), terwijl het tarief voor water licht daalt. De vermakelijkheidsbelasting (rondvaartboten) wordt verhoogd met EUR 0.05.

Begrotingsbehandeling door de gemeenteraad

De begroting is in drukproef op 4 oktober beschikbaar voor de gemeenteraad. Op 15 oktober is de officiële publicatie van de begrotingsboeken. De raadscommissies bespreken de begroting eind oktober, waarna op 3 november de algemene en financiële beschouwingen in de gemeenteraad volgen. Daarna verwerkt het college de reacties en moties in preadviezen, die op 26 november worden gepubliceerd. Hierna volgt de tweede commissiebehandeling. Tot slot volgen de afrondende debatten (slotbeschouwingen) op 15 en 16 december, waarna de begroting definitief wordt vastgesteld.

Pb-154

© Gemeente Amsterdam