GS stellen Plan van Aanpak Westfrisiaweg vast
In hun wekelijks beraad hebben Gedeputeerde Staten (GS) van
Noord-Holland het Plan van Aanpak vastgesteld dat medio 2005 moet
uitmonden in een besluit over de toekomst van de Westfrisiaweg.
Leidraad bij de uitwerking van de plannen is het in februari 2002
vastgestelde streefbeeld Westfrisiaweg, waarin is vastgelegd dat zo
veel mogelijk gebruik zal worden gemaakt van de bestaande
infrastructuur.
Het streefbeeld gaat uit van opwaardering van een aantal bestaande
wegen die met elkaar de Westfrisiaweg vormen. Voorbeelden van
opwaardering zijn: ongelijkvloerse kruisingen, parallelwegen,
wegverbredingen en veiligheidsmaatregelen. Het gaat om de provinciale
wegen de Braken (N507) en het Jaagpad (N243) tussen Heerhugowaard en
Hoorn en het gedeelte rijksweg A7 nabij Hoorn. Vervolgens maakt de
provinciale weg tussen Hoorn en Enkhuizen (N302) deel uit van de
Westfrisiaweg.
Eventuele nieuwe infrastructuur waarnaar nog nader onderzoek moet
plaatsvinden, is een stuk weg tussen de Braken bij Obdam naar de N242
ten noorden van Heerhugowaard en een mogelijke omlegging van de
Drechterlandseweg (N302) onder Hoogkarspel door naar de provinciale
weg (N506).
Het Plan van Aanpak telt een aantal stappen. Allereerst wordt dit
najaar uitvoerig met alle belanghebbenden gesproken om wensen te
inventariseren en verwachtingen te toetsen. Er zullen gesprekken
volgen met overheden, bedrijfsleven, natuur- en milieuorganisaties en
NW8. Begin 2005 vindt verdieping plaats van deze gesprekken, de nadere
uitwerking van mogelijke oplossingen, en een inventarisatie van
mogelijke financiële bijdragen van derden.
Ook wordt een verkeerskundig onderzoek gestart. Met behulp van een
verkeersmodel wordt berekend in hoeverre er sprake is van een
doorstromingsprobleem. Er wordt gekeken naar de basissituatie in 2002,
én er wordt in kaart gebracht wat de verkeerskundige gevolgen zijn van
een verwachte groei tot aan 2020. Hierbij wordt uiteraard rekening
gehouden met de ruimtelijke ontwikkelingen uit het streekplan
Noord-Holland Noord.
Tot slot vindt een quick scan plaats naar de
financieringsmogelijkheden. Hierbij wordt uitdrukkelijk ook gekeken
naar mogelijke bijdragen van het bedrijfsleven en andere mogelijke
bronnen.
Naar verwachting levert het onderzoek voldoende informatie op om te
komen tot een goed onderbouwd besluit over de meest noodzakelijke
aanpassingen aan de Westfrisiaweg.
L. Zwart 14 september 2004