Eén provinciebrede handhavingsdienst voor Limburg
GS geven opdracht voor haalbaarheidsonderzoek
Gedeputeerde Staten hebben op 14 september besloten een
haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren naar een provinciebrede
handhavingsdienst. Aanleiding voor dit onderzoek is de constatering
dat niet alle handhavingspartners met ingang van 1 januari 2005
(kunnen) voldoen aan de wettelijke kwaliteitscriteria die door het
Rijk in het wetsontwerp Verbetering handhavingsstructuur zijn
vastgelegd. De te ontwikkelen handhavingsdienst zou een zodanige
omvang moeten hebben dat er sprake is van maximale efficiency en
minimale kosten voor de deelnemende overheden.
In hun thema Veilig leven in Limburg hebben GS aangegeven een
professionele handhavingsinfrastructuur op het gebied van milieu en
water te willen realiseren. Dat geldt niet alleen voor de eigen
handhavingsactiviteiten van de provinciale overheid zelf, maar ook
voor de kwaliteit van andere handhavingspartners zoals de gemeenten,
de waterschappen, Rijkswaterstaat en de overige rijksdiensten die in
Limburg werken.
Gedeputeerde Herman Vrehen: In april is een meting verricht naar de
stand van zaken van het professionaliseringstraject van alle partners.
In grote lijnen kan worden geconstateerd dat de rijks- en
provinciediensten (inclusief de waterschappen) per 1 januari 2005
beschikken over een organisatie die kwalitatief aan de maat is. Bij de
gemeenten is dat beeld genuanceerder. Ongeveer 50% van de gemeenten
geeft aan te kunnen voldoen aan de criteria. De overige 50%, vaak de
wat kleinere gemeenten, kunnen, met name als gevolg van de combinatie
van een tekort aan financiële middelen en een beperkte menskracht,
niet per 1 januari 2005 voldoen aan de door het Rijk gewenste
wettelijke criteria.
GS hebben geconstateerd dat het doorzetten van het huidige beleid,
voornamelijk gericht op het via het servicepunt handhaving faciliteren
van de gemeente niet voldoende is. Vandaar dat wij het idee voor een
provinciebrede handhavingsdienst hebben uitgewerkt. De provinciebrede
handhavingsdienst zou een zodanige omvang moeten hebben dat deze
maximale efficiency en minimale kosten voor de deelnemende overheden
oplevert. Wij als Provincie moeten hierin zélf, ook vanuit een
voorbeeldfunctie, vooroplopen.
In het meest ideale plaatje van een provinciebrede handhavingsdienst
gaat de Provincie uit van het samengaan van de ambtelijke
handhavingsorganisatie van de Provincie Limburg, de sector handhaving
van het waterschapsbedrijf Limburg, de laboratoria (en monitoring) van
de Provincie Limburg en de waterschappen, gemeenten die vrijwillig
willen aansluiten (in 2005) en gemeenten die het kwaliteitsniveau niet
halen en niet vrijwillig toetreden.
Deze laatsten zullen in 2006 als gevolg van een aanwijzing door GS, of
door de minister van VROM moeten aansluiten.
De Provincie houdt toezicht op de vaak wat complexere bedrijven in
Limburg, de afvalstoffenbedrijven maar ook de ontgrondingen,
grondwateronttrekkingen en groene regelgeving in het buitengebied. De
eigen organisatie voldoet inmiddels voor vrijwel 100% aan de
kwaliteitscriteria die naar verwachting per 1 januari 2005 in het
wetsontwerp Verbetering handhavingsstructuur geëist worden. Met
voortvarendheid is gewerkt aan een verbetering van de herkenbaarheid
van de provinciale handhaving in Limburg.
De heden gepresenteerde dienstautos voor de toezichthouders en de
verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening door de
Milieuklachtentelefoon zijn hier een voorbeeld van. De pilot waarbij
inwoners van Kerkrade en Echt-Susteren klachten over overlast en/of
misstanden in het milieu kunnen melden bij de provinciale
milieuklachtentelefoon, lijkt succesvol. Wellicht dat deze faciliteit
voor het einde van dit jaar aan alle gemeenten in de provincie kan
worden aangeboden.
14-9-2004 16:03
Provincie Limburg