13/09/2004
Europees Ecolabel voor milieuvriendelijkere producten en diensten
Het Europees Ecolabel is het Europese keurmerk voor non-food producten
en diensten, die minder belastend zijn voor het milieu. Door
bijvoorbeeld energie- en waterbesparing, het reduceren van afval en
het verminderen van uitstoot naar lucht, water en bodem, worden deze
producten en diensten vriendelijker voor het milieu.
Producten en diensten
Het gaat om niet-voedingsmiddelen en diensten variërend van
wasmiddelen, bedmatrassen, binnenhuis verven en lakken, gloeilampen,
afwasmachines tot toeristische accommodaties en toiletpapier.
De producten zijn te herkennen aan ´de bloem´, het symbool van het
Europees Ecolabel.
In Europa zijn er al meer dan 1000 producten en diensten met ´de
bloem´ verkrijgbaar.
In Nederland is ´de bloem´ terug te vinden op bont- en
totaalwasmiddel, handafwasmiddel, en vaatwastabletten van het merk
Klok ECO en bij vijf toeristische accommodaties: Grand Hotel Opduin op
Texel (De Koog), NH Leeuwenhorst te Noordwijkerhout, Landal GreenParks
Twenhaarsveld te Holten, Groepsaccommodatie Doeksen op Terschelling
(Oosterend) en Tulip Inn Brinkhotel te Zuidlaren.
Criteria
Het Europees Ecolabel mag worden gebruikt op producten en diensten die
voldoen aan Europese milieucriteria, opgesteld door de Europese
Commissie in samenwerking met alle Europese lidstaten. De
milieucriteria zijn tot stand gekomen na grondig onderzoek naar de
effecten van het product of de dienst op het milieu in iedere fase van
de levenscyclus, van grondstof- tot afvalfase. Bij de totstandkoming
van de criteria zijn vertegenwoordigers van milieu-, industrie-,
retail- en consumentenorganisaties betrokken.
Voordelen
Voor consumenten is het keurmerk een handig en betrouwbaar hulpmiddel
bij het maken van milieuvriendelijke keuzes bij het winkelen.
Producenten en dienstverleners die het Europees Ecolabel gebruiken
bieden duidelijkheid en zekerheid over de milieuvriendelijkheid en
kwaliteit van hun product. Het Europees Ecolabel biedt licentiehouders
onderscheidend vermogen. Het is het enige Europese milieukeurmerk voor
non-food producten en diensten en onderscheidt zich daarin van de
nationale milieukeurmerken. Tevens kunnen de besparende maatregelen op
lange termijn energie- en waterverbruik verminderen en daarmee de
kosten reduceren.
Campagne
In september 2004 is het Europees Ecolabel een promotiecampagne
gestart met de titel: Met de bloem kies je voor groen. Het hoogtepunt
ligt in de week van 18 t/m 24 oktober 2004, wanneer de bloem in zeven
Europese landen tegelijkertijd wordt gepromoot. De deelnemende landen
zijn: Frankrijk, België, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zweden en
Nederland.
De campagne in Nederland bestaat uit een workshop voor het
bedrijfsleven, een nieuwe website: www.metdebloemkiesjevoorgroen.nl,
een bannercampagne op internet, promotiemateriaal zoals keycords,
placemats en brochures, en het uitreiken van een aanmoedigingsprijs
aan een aantal bedrijven en dienstverleners.
Toekomst
Het Europees Ecolabel wordt in Nederland vertegenwoordigd door
Stichting Milieukeur. In 1992 heeft de Europese Unie het Europees
Ecolabel opgericht met als doel producenten te stimuleren tot het
vervaardigen van milieuvriendelijke producten en de consument de
mogelijkheid te bieden bewuste en betrouwbare milieukeuzes te maken.
Momenteel zijn er in Nederland 9 producten en diensten met Europees
Ecolabel verkrijgbaar. Dit aantal zal naar verwachting in de nabije
toekomst toenemen. Vooral in de toeristen- en hygiëne papiersector
ziet het Europees Ecolabel in Nederland potentiële groei.
Den Haag, september 2004
Milieukeur