Milieukeur

13/09/2004

Europees Ecolabel voor milieuvriendelijkere producten en diensten

Het Europees Ecolabel is het Europese keurmerk voor non-food producten en diensten, die minder belastend zijn voor het milieu. Door bijvoorbeeld energie- en waterbesparing, het reduceren van afval en het verminderen van uitstoot naar lucht, water en bodem, worden deze producten en diensten vriendelijker voor het milieu.

Producten en diensten
Het gaat om niet-voedingsmiddelen en diensten variërend van wasmiddelen, bedmatrassen, binnenhuis verven en lakken, gloeilampen, afwasmachines tot toeristische accommodaties en toiletpapier. De producten zijn te herkennen aan ´de bloem´, het symbool van het Europees Ecolabel.
In Europa zijn er al meer dan 1000 producten en diensten met ´de bloem´ verkrijgbaar.
In Nederland is ´de bloem´ terug te vinden op bont- en totaalwasmiddel, handafwasmiddel, en vaatwastabletten van het merk Klok ECO en bij vijf toeristische accommodaties: Grand Hotel Opduin op Texel (De Koog), NH Leeuwenhorst te Noordwijkerhout, Landal GreenParks Twenhaarsveld te Holten, Groepsaccommodatie Doeksen op Terschelling (Oosterend) en Tulip Inn Brinkhotel te Zuidlaren.

Criteria
Het Europees Ecolabel mag worden gebruikt op producten en diensten die voldoen aan Europese milieucriteria, opgesteld door de Europese Commissie in samenwerking met alle Europese lidstaten. De milieucriteria zijn tot stand gekomen na grondig onderzoek naar de effecten van het product of de dienst op het milieu in iedere fase van de levenscyclus, van grondstof- tot afvalfase. Bij de totstandkoming van de criteria zijn vertegenwoordigers van milieu-, industrie-, retail- en consumentenorganisaties betrokken.

Voordelen
Voor consumenten is het keurmerk een handig en betrouwbaar hulpmiddel bij het maken van milieuvriendelijke keuzes bij het winkelen. Producenten en dienstverleners die het Europees Ecolabel gebruiken bieden duidelijkheid en zekerheid over de milieuvriendelijkheid en kwaliteit van hun product. Het Europees Ecolabel biedt licentiehouders onderscheidend vermogen. Het is het enige Europese milieukeurmerk voor non-food producten en diensten en onderscheidt zich daarin van de nationale milieukeurmerken. Tevens kunnen de besparende maatregelen op lange termijn energie- en waterverbruik verminderen en daarmee de kosten reduceren.

Campagne
In september 2004 is het Europees Ecolabel een promotiecampagne gestart met de titel: Met de bloem kies je voor groen. Het hoogtepunt ligt in de week van 18 t/m 24 oktober 2004, wanneer de bloem in zeven Europese landen tegelijkertijd wordt gepromoot. De deelnemende landen zijn: Frankrijk, België, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Zweden en Nederland.
De campagne in Nederland bestaat uit een workshop voor het bedrijfsleven, een nieuwe website: www.metdebloemkiesjevoorgroen.nl, een bannercampagne op internet, promotiemateriaal zoals keycords, placemats en brochures, en het uitreiken van een aanmoedigingsprijs aan een aantal bedrijven en dienstverleners.

Toekomst
Het Europees Ecolabel wordt in Nederland vertegenwoordigd door Stichting Milieukeur. In 1992 heeft de Europese Unie het Europees Ecolabel opgericht met als doel producenten te stimuleren tot het vervaardigen van milieuvriendelijke producten en de consument de mogelijkheid te bieden bewuste en betrouwbare milieukeuzes te maken. Momenteel zijn er in Nederland 9 producten en diensten met Europees Ecolabel verkrijgbaar. Dit aantal zal naar verwachting in de nabije toekomst toenemen. Vooral in de toeristen- en hygiëne papiersector ziet het Europees Ecolabel in Nederland potentiële groei.

Den Haag, september 2004