FINANCIËLE STEUN ONMISBAAR VOOR NIEUWE AANPAK BASISVORMING
De eindrapportage Vernieuwing Basisvorming stelt de leerling en het
leerproces centraal. Scholen moeten zelf in staat worden gesteld om
een eigen gezicht aan de onderbouw te geven, luidt het advies. De
leraar wordt erkend als spil van het leerproces. De Onderwijsbond CNV
onderschrijft die positiebepaling en bepleit dat scholen in de komende
tijd ook de financiële steun krijgen om deze processen vorm te geven.
De Onderwijsbond CNV (56.000 leden) vindt die ondersteuning nodig,
omdat in het rapport een nieuw soort basisvorming zichtbaar wordt.
Bijvoorbeeld om de eerste twee jaar in te richten als schakel tussen
het primair onderwijs en de bovenbouw van het vmbo en havo/vwo. Lessen
op maat zijn dan nodig.
Aan deze processen kunnen - in de optiek van de Onderwijsbond CNV -
door de scholen het best zelf vorm geven. Resultaten zijn pas
zichtbaar wanneer de overheid de scholen daarbij tegemoet komt in
financiële en personele zin. Het rapport bepleit de oprichting van een
branche-organisatie. De Onderwijsbond CNV vindt dat de specifieke rol
van de vakorganisaties, bijvoorbeeld bij de totstandkoming van CAO's,
volmondig moet worden erkend.
Een nieuw rol is weggelegd voor de overheid. Geconstateerd kan worden
dat deze nu al veel moeite heeft met deze rol in de dagelijkse
praktijk. De toegezegde autonomie in het onderwijs wordt vaak teniet
gedaan door bemoeienis van politiek Den Haag met zaken van geringe
importantie. Ook wat betreft de rol van de Inspectie zijn wijzigingen
nodig, zodat minder sturend en vaker stimulerend zal worden
opgetreden.
Nadere informatie: Kees van Kortenhof, 06 53 20 47 36 of 079 320 20 40