NOC*NSF


Bedrijfssport voor werkgevers lucratief

ARNHEM - Mensen die sporten en mensen die niet sporten zijn even vaak ziek. Het aantal dagen verschilt echter wel enorm. Sporters zijn gemiddeld 15 en niet-sporters gemiddeld 29 dagen ziek. Dit is een van de belangrijkste conclusies uit onderzoek dat GfK Panel Services Benelux voor NOC*NSF heeft uitgevoerd in het kader van het 50-jarig bestaan van GfK.

Niet-sporters zijn voor werkgevers dus relatief duur. Genoeg reden voor werkgevers om te investeren in bedrijfssport. Om werkgevers dit zo gemakkelijk mogelijk te maken heeft NOC*NSF in samenwerking met de Arbo-diensten in Nederland een nieuw aanbod in de markt gezet: Bedrijfssport. Bij bedrijfssport neemt een gediplomeerde trainer van een sportvereniging een groep werknemers voor een langere periode onder handen. Het doel is gezonder worden, maar het heeft ook een positief effect op de teamgeest.

Overigens blijkt ook uit de resultaten van het GfK-onderzoek dat sporters hoger scoren op well-being dan niet-sporters. Mensen met een hoge score op well-being of mentale gezondheid zijn gelukkiger dan mensen met een lagere score. Er van uitgaande dat gelukkige mensen effectiever werken, is dit voor werkgevers nog een reden om te investeren in bedrijfssport.
NOC*NSF ziet de resultaten van dit onderzoek dan ook als een belangrijke stimulans voor werkgevers om met sport te investeren in haar werknemers.

Bedrijfssport

Eind februari is Achmea Arbo uit Amstelveen als eerste onderneming gestart met Bedrijfssport-trainingen. Een deel van de werknemers traint nu na werktijd onder begeleiding bij de plaatselijke volleybalvereniging HCCnet/Martinus. De overige medewerkers krijgen looptraining van een ervaren looptrainer van de Atletiekunie (KNAU). Sindsdien volgt een tiental andere bedrijven Achmea Arbo met de implementatie van bedrijfssport en zijn een aantal verenigingen gestart met het aanbieden van bedrijfssport aan het bedrijfsleven.

Vanaf 6 september wordt een grote groep bedrijven in Nederland uitgedaagd door de publiekscampagne FLASH! om hun werknemers in beweging te krijgen. Bedrijfssport maakt hier onderdeel vanuit. Voor bedrijven die sport en gezondheid hoog in het vaandel hebben staan, is het direct na of onder werktijd sporten bij een sportvereniging een goedkoop, laagdrempelig en breder alternatief dan bijvoorbeeld bedrijfsfitness.
Bovendien wordt met het deelnemen aan Bedrijfssport de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf met het lokale verenigingsleven zichtbaar. Op dit moment bestaat het aanbod van Bedrijfssport al uit hardlopen, volleyballen, hockey en squash. De georganiseerde sport zal de komende periode het aanbod uitbreiden met andere sporttakken.

(13 september 2004)