TROS
Afdeling Communicatie
Hilversum, 13-09-2004
SMS-Actie Reumafonds misleidend voor consument
Uit onderzoek van het TROS-consumentenprogramma RADAR blijkt dat de
SMS-actie van het Reumafonds misleidend is voor de consument en het
fonds financieel niets heeft opgeleverd. Bij deze actie moeten mensen
(er wordt met name op jongeren gemikt) het woord 'reuma' sms'en naar
een speciaal nummer. "Dit", zo beweert het Reumafonds in een
tv-spotje, "kost maar ¤1,10 en je helpt er echt mee
reuma te bestrijden".
RADAR wijst er vanavond in de uitzending op dat van de ¤1,10 gemiddeld
maar 50 procent binnenkomt bij het Reumafonds. De overige 50 procent
gaat naar de telecombranche. Van de 50 procent die binnenkomt bij het
fonds moeten dan nog de gebruikelijke kosten zoals het tv-spotje en
andere campagne-uitingen betaald worden. Dit betekent dat de gulle
gever alleen heeft betaald voor de reclamecampagne en de actie een
negatief rendement heeft gehad. Dick van Dijl van het Reumafonds geeft
in de uitzending toe dat de actie voor het fonds financieel niet
interessant is, maar geeft tevens aan er wel mee door te gaan omdat
men er in de toekomst mogelijk wel wat van verwacht.
Geld werven door middel van sms-acties wordt door steeds meer goede
doelen toegepast. Onder andere door de Nederlandse Stichting voor het
Gehandicapte Kind, de Nierstichting, het Rode Kruis (lokaal) en
Unicef. Inmiddels hebben deze organisaties aangegeven de sms-actie als
experiment te beschouwen en er voorlopig niet mee door te gaan. Geen
van de organisaties heeft helder gecommuniceerd hoeveel procent van de
inkomsten van de smsjes naar het goede doel gaat.
RADAR spreekt vanavond met het Centraal Bureau Fondsenwerving in
hoeverre dit soort acties voldoet aan de regels dat 75 procent van de
inkomsten van goede doelen moeten worden besteed aan het goede doel
zelf.
Presentatie en eindredactie: Antoinette Hertsenberg
RADAR is ook te vinden op internet: www.trosradar.nl