Stadsdeel Geuzenveld/Slotermeer Amsterdam
Vernieuwd stappenplan voor horeca-ondernemers
Per 1 oktober zijn er nieuwe regels voor horeca-ondernemers. U kunt
het hier lezen.
Aanleiding
In 1997 zijn voor de handhaving van de meest voorkomende overtredingen
van horecabedrijven stappenplannen opgesteld. Met deze plannen kan het
bestuur optreden tegen ondernemers die zich niet aan de regels houden
en daarmee (vaak) overlast veroorzaken voor omwonenden.
De afgelopen jaren is gebleken dat het vaak lang duurt voordat met de
stappenplannen het gewenste effect bereikt werd. De stadsdelen en de
politie hebben daarom verzocht de huidige stappenplannen aan te passen
om sneller en effectiever te kunnen optreden.
Daarnaast is in november 2000 de Drank- en Horecawet gewijzigd,
waardoor gemeenten meer mogelijkheden kregen om bij overtreding van de
bepalingen de vergunning in te trekken.
Wijzigingen
Een aantal stappenplannen is ingekort: met name het aantal
dwangsombeschikkingen is teruggebracht. Maar ook de tijdelijke
sluitingen die in de stappenplannen stonden zijn in aantal verminderd.
Dat betekent dat het bestuur sneller en efficiënter tegen een illegale
situatie kan optreden.
Daarnaast zijn er stappenplannen toegevoegd als gevolg van gewijzigde
regelgeving. Aan de APV is in december 2002 een artikel toegevoegd dat
ook in een alcoholvrije inrichting tijdens openingstijden een
leidinggevende aanwezig moet zijn (conform de regeling in de Drank- en
Horecawet voor alcoholschenkende zaken). Daarvoor is een nieuw
stappenplan geschreven.
Ook is het stappenplan voor hasjcafés gelijk getrokken aan dat van de
coffeeshops, nu er gezien de vastgestelde einddatum voor hasjcafés op
1 april 2007 geen reden meer bestaat om hasjcafés aan een ander regime
te onderwerpen.
De Drank- en Horecawet is strenger geworden ten aanzien van het
schenken van drank aan jongeren, als gevolg van het
alcoholmatigingsbeleid. De strengere regelgeving is in de
stappenplannen verwerkt.
Voor deze nieuwe, strengere regels zijn nieuwe stappenplannen
opgesteld, zoals verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik
elders dan ter plaatse zonder vergunning voor een slijtersinrichting,
schenken van zwakalcoholische drank aan jongeren onder de 16 jaar of
sterke drank aan jongeren onder de 18 jaar, dronken personen in
slijters- of horecalokaliteit en niet voldoen aan de voorwaarden in de
drankvergunning.
Voor handhaving van de Wet op de Kansspelen bestonden nog geen
stappenplannen. Om ook overtredingen van deze wet goed te kunnen
handhaven, zijn deze stappenplannen opgesteld. Daarbij is aansluiting
gezocht bij vergelijkbare overtredingen van de APV en de DHW.
Bevoegdheden
Met betrekking tot de regels uit de APV en de Wet op de Kansspelen is
de burgemeester bevoegd. Daarom heeft de burgemeester deze
stappenplannen vastgesteld. De stadsdeelvoorzitters voeren deze
stappenplannen in mandaat uit.
Voor de regels uit de Drank- en Horecawet is het college van
Burgemeester en Wethouders het bevoegde orgaan. Deze bevoegdheid is
gedelegeerd aan de Dagelijkse Besturen van de stadsdelen. Dat betekent
dat de Dagelijkse Besturen zelf handhavingsbeleid kunnen vaststellen.
Het college is wel bevoegd voor de gebieden die (nog) niet in een
stadsdeel vallen, zoals Westpoort.
In 1997 hebben de Dagelijkse Besturen ingestemd met het vaststellen
van de stappenplannen voor de Drank- en Horecawet voor de hele stad.
Ook deze keer hebben de stadsdelen allemaal hetzelfde plan
vastgesteld. De voordelen daarvan zijn:
* de regels uit deze wet worden in de hele stad op dezelfde manier
toegepast;
* overtredingen worden in heel Amsterdam op gelijke wijze
gehandhaafd. Dat is eerlijk ten opzichte van de ondernemers, maar
maakt het voor centrale handhavers als de politie en de inspectie
van de Voedsel- en Waren Autoriteit (voorheen de Keuringsdienst
van Waren) ook eenvoudiger. Zij kunnen bij dezelfde overtreding in
alle stadsdelen hetzelfde optreden;
* een eenduidig stappenplan is van belang voor het OM in verband met
het opleggen van sancties.
Inwerkingtreding
Op 28 juni 2004 heeft de burgemeester de nieuwe stappenplannen voor de
handhaving van de regels uit de APV en de Wet op de Kansspelen
vastgesteld. De stappenplannen zijn op 14 juli 2004 in het
Gemeenteblad, afd. 3B, nr. 44 gepubliceerd.
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer heeft op 7
september 2004 de stappenplannen Drank- en Horecawet voor stadsdeel
Geuzenveld-Slotermeer vastgesteld. Dit besluit is op 15 september 2004
gepubliceerd. De stappenplannen zullen zoals gezegd op 1 oktober in
werking treden.
U vindt het stappenplan onderaan deze pagina als pdf-bestand. Om dit
te kunnen openen, heeft u Adobe Reader nodig. Klik hier voor dit
gratis programma. Horeca-ondernemers krijgen het stappenplan ook per
post toegestuurd.
Bijlage(n):
Stappenplan voor horeca-ondernemers (pdf-bestand)