Time : 12:03:29 PM
Date : Monday, September 13, 2004
Sender Name: Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen
Acht reddingsboeien om het Vlaamse klimaatbeleid boven water tehouden
Op 9 september 2004 heeft de MiNa-Raad advies uitgebracht over het
Voortgangsrapport bij het Vlaamse klimaatbeleidsplan 2002-2005. De
MiNa-Raad stelt vast dat de Vlaamse regering haar eigen
klimaatdoelstellingen niet zal halen. Met de maatregelen uit het
Voortgangsrapport zal Vlaanderen de broeikasgasemissies niet
stabiliseren op het niveau van 1990. De kloof met de
stabilisatiedoelstellingen wordt slechts met een kwart gedicht. Ook
de Kyoto-doelstelling voor 2010 zal Vlaanderen niet halen.
Om de geloofwaardigheid van het Vlaamse klimaatbeleid overeind te
houden, moet Vlaanderen bijkomende inspanningen leveren. De MiNa-Raad
formuleert daarom acht voorstellen om Vlaanderen op relatief korte
termijn om te vormen tot een koolstofarme samenleving.
1. Onroerende voorheffing
De Vlaamse huizen zijn energieverslinders en verspillers. Om de
mensen aan te sporen hier iets aan te doen stelt de Raad voor om de
onroerende voorheffing te verlagen voor lage energiewoningen. Deze
maatregel werd ook aangekondigd in het Vlaamse Regeerakkoord 2004.
2. Wegenvignet en verkeersbelasting
In het Regeerakkoord wordt ook de invoering van het wegenvignet ter
vervanging van de verkeersbelasting aangekondigd. Deze maatregel
wordt echter enkel voorzien als financieel instrument om de
wegeninfrastructuur te betalen. De MiNa-Raad stelt voor om de prijs
van het wegenvignet vast te leggen in functie van de CO2-uitstoot van
het voertuig. Op deze manier levert het vignet ook een
klimaatbijdrage.
3. Fiscale aftrekbaarheid bedrijfswagens
De Raad stelt een beperking voor van de fiscale aftrekbaarheid in de
vennootschapsbelasting tot bedrijfswagens die een A of een B-label
hebben omwille van hun beperkt brandstofverbruik en CO2-uitstoot.
Aangezien het gaat over een federale bevoegdheid moet deze maatregel
besproken worden in de Nationale Klimaatcommissie. De Raad is van
oordeel dat discussies over bevoegdheidsverdeling van minder belang
moeten zijn in het licht van de hoogdringendheid van de
klimaatuitdaging.
4. Klimaatkrediet
Gezinnen kunnen 30 tot 70% besparen op hun energieverbruik en
energiekost door een bestaand huis een 'klimaatbeurt' te geven. Het
betreft ingrepen als het aanbrengen van muur- en dakisolatie, het
plaatsen van super isolerend glas en de installatie van een
hoogrendementsketel. De Raad pleit ervoor dat gezinnen die deze
investeringen doen, kunnen genieten van een 'klimaatkrediet', waarbij
zij de investeringen op korte termijn kunnen afschrijven en reeds na
enkele jaren volop kunnen genieten van de drastische besparing op de
energiekost.
5. Slimme kilometerheffing
De MiNa-Raad pleit voor de invoering van een 'slimme
satellietgestuurde kilometerheffing die toelaat op elk moment en op
elke plaats de werkelijk veroorzaakte maatschappelijke kosten aan de
weggebruikers door te rekenen. Zelfs bij een budgettair neutrale
invoering stuurt een dergelijke heffing het gedrag veel meer dan de
huidige accijnzen op motorbrandstoffen. Door een hogere tarief voor
het rijden in filegevoelige of stedelijke gebieden tijdens de spits
of met een meer 'vervuilende' wagen, worden weggebruikers aangezet om
met schonere wagens te rijden en daar ook verstandiger gebruik van te
maken.
6. Decentrale kleinschalige hernieuwbare energie
De uitbouw van decentrale energieproductie via hernieuwbare
energiebronnen en warmtekrachtkoppeling valt volledig binnen de
bevoegdheid van het Vlaamse Gewest. De Raad stelt vast dat de
regering langzaam inbindt op de 6% doelstelling voor hernieuwbare
energie. Dit is spijtig aangezien recent wetenschappelijk onderzoek
de mogelijkheden van ons land schatten op 18% in 2025.
7. Modal shift in milieuvergunningen
Vlaanderen kan vergunningsplichtige vervoersgenererende
bedrijven(zones) opleggen bedrijfs(zone)vervoerplannen op te maken.
Op basis van de resultaten van deze plannen kan de regering via de
milieuvergunning een te halen minimumaandeel aan alternatieve
transportmodi vastleggen in de aan- of afvoer van goederen en
producten of in de woonwerk verplaatsingen van de werknemers. Dit is
al het geval in een aantal concrete milieuvergunningen. De bestaande
instrumenten die bedrijfsvervoerplannen willen stimuleren, blijken
echter onvoldoende, zodat bijkomende ondersteuning nodig is.
8. Derde investeerdersysteem
Een derde investeerdersysteem moet toelaten dat bedrijven en later
ook gewone huiseigenaars de investeringskost voor energie-efficiëntie
laten dragen door een derde partij, die achteraf wordt vergoed met de
opbrengst van de gerealiseerde energiebesparing. Bij 'derde
investeerders' wordt gedacht aan samenwerkingen tussen
energie-auditbedrijven, bouwbedrijven, toeleveringsfirma's, banken...
Deze samenwerking kan leiden tot massale energie-efficiënte
investeringen in bestaande woningen. Ook sociale woningmaatschappijen
kunnen dit systeem hanteren.
____________________
Meer info:
Bert De Wel
tel: 02/558.01.39
bert.de.wel@minaraad.be