13-9-2004
Fiat Panda 4x4 overwint stadsjungle en ongebaande wegen
De nieuwe generatie Fiat Panda slaat in Europa dermate goed aan dat de
compacte Italiaan inmiddels de best verkochte auto in zijn klasse is.
Ook in ons land voert hij met afstand de hitlijsten aan.
Het succes werd kort geleden nog eens versterkt door de introductie
van de geavanceerde en sterk geprijsde 70 pk 1.3 MultiJet
dieseluitvoering. Volgende maand lanceert Fiat wederom een tweetal
nieuwe uitvoeringen: de Panda 4x4 en de Panda 4x4 Climbing.
De twee hebben ieder hun eigen karakter en mikken samen op een zeer
brede kopersgroep. De Panda 4x4 Climbing heeft een grote Fun factor en
is echt een auto voor rijders die ook in de betaalbare klasse een auto
zoeken die iets extras kan bieden, terwijl de Panda 4x4 meer een
weloverwogen praktische keuze is. Bijvoorbeeld voor bedrijven,
instellingen en organisaties die niet altijd met glad geplaveide wegen
te maken hebben. De nieuwe Panda versies worden in eerste instantie
geleverd met de beproefde, 60 pk sterke 1,2 liter FIRE
benzinekrachtbron. In een later stadium komen er ook uitvoeringen met
de geavanceerde 1.3 MultiJet turbodiesel.
Zoals de naam al aangeeft, zijn beide nieuwe Panda modellen uitgerust
met een modern systeem van vierwielaandrijving. Om precies te zijn een
traploos regelende en zeer snel automatisch op aandrijfproblemen
reagerende viscokoppeling.
Beide autos bieden het alom geprezen speelse design en ongekend
veelzijdige concept van de Panda serie en voegen daar een stijlvol en
bijna avontuurlijk tintje aan toe. En dat is zeker niet alleen
uiterlijk vertoon. In meer dan een miljoen testkilometers naar alle
uithoeken van de wereld van Lapland tot Zuid-Afrika en van de Spaanse
Sierra Nevada tot de flanken van de Mount Everest bewees de 4x4 dat
zijn nieuwe aandrijving niet alleen meer veiligheid met zich
meebrengt, maar er ook voor zorgt dat geen uitdaging hem te ver gaat.
Met zijn grotere bodemspeling, speciale beschermplaten, aangepaste
banden, verstevigde schokdempers en zelfs een compleet nieuw
ontwikkelde onafhankelijke achterwielophanging is de Panda 4x4 perfect
op zijn plaats in de stadsjungle. Maar weet hij ook met evenveel gemak
om te gaan met gladheid en zelfs ongebaande paden. Juist door zijn
handzame formaat, bescheiden gewicht en grote wendbaarheid is de Panda
4x4 een verbazend serieus te nemen off-roader, die menig grote
terreinauto het nakijken geeft. Zo kan hij met zijn afgetrainde
lichaam onvoorstelbaar steile hellingen overwinnen.
Stadsverkeer of onverharde weg
Het is dus nauwelijks verwonderlijk dat de Panda 4x4 veel aandacht
trekt uit de professionele hoek. Werknemers die regelmatig te maken
hebben met een bospad, bouwgrond of bijvoorbeeld een zandweg in
landbouwgebied vinden in de Panda 4x4 een heel aantrekkelijk en
bovenal zeer betaalbaar vervoermiddel. Die scherpe prijs (waarover
later meer) is een weloverwogen factor. Fiat rekent erop ook deze
nieuwe Panda uitvoeringen in flinke aantallen te kunnen verkopen en
kiest een bijpassend prijskaartje om ook deze auto inderdaad voor een
groot publiek toegankelijk te maken. Ook in de Alpenlanden is er al
vanaf de eerste berichten over deze nieuwe vierwielaangedreven
Italiaan erg veel belangstelling, omdat ze daar (van zijn voorganger)
weten dat een kleine 4x4 Fiat de mobiliteit zelfs onder extreme weg-
en weersomstandigheden garandeert. Je komt, heel simpel gezegd, ook
bij werk en winkel aan op momenten dat andere autos de strijd allang
hebben opgegeven.
In ons land zul je als autorijder weliswaar iets minder vaak te maken
hebben met besneeuwde hellingen, toch zijn er de grote voordelen die
vierwielaandrijving met zich meebrengt. Een zogenaamde viscokoppeling
zorgt ervoor dat de achterwielen een deel van het werk overnemen zo
gauw de voorwielen grip beginnen te verliezen.Doorgaansrijdtde
Panda 4x4 als een normale voorwielaangedreven auto. Meestentijds wordt
tot 98 procent van de krachten (op normaal, stroef asfalt) door de
voorwielen op de weg overgebracht. Alleen indien nodig helpen de
achterwielen mee. De werking is traploos variabel, tot de krachten
uiteindelijk gelijk over de vier wielen worden verdeeld. Die regeling
werkt volledig automatisch binnen een fractie van een seconde. Zo
snel, dat je niet eens merkt dat de techniek ingrijpt. Zodra de voor-
en achterwielen niet langer dezelfde snelheid hebben, grijpt het
systeem in.
Dat garandeert niet alleen veel meer tractie bij het optrekken, maar
stelt diezelfde voorwielen ook aanzienlijk beter in staat om hun
andere (en niet minder belangrijke) taak met verve te verzorgen:
sturen. Op testbanen op het ijs in het hoge noorden blijkt
onomstotelijk dat de Panda 4x4 met aanzienlijk hogere snelheid een
bocht kan nemen dan een vergelijkbare, voorwielaangedreven uitvoering.
In grenssituaties moeten de aangedreven voorwielen nu eenmaal grotere
krachten verwerken (aandrijving + dwarskrachten) dan in een situatie
met aandrijving op alle vier de wielen. Een belangwekkend voordeel
voor de veiligheid. Letterlijk en figuurlijk een comfortabel gevoel.
Daar komt overigens nog bij dat je dankzij de hoge zitpositie in een
Panda een beter overzicht op het verkeer om je heen hebt.
Techniek aangepast
De Panda 4x4 en Panda 4x4 Climbing zijn in vergelijking met de
bestaande uitvoeringen ingrijpend gewijzigd. Kijk maar eens naar de
aangepaste interieurafwerking en aspecten als de plaat die het
motorblok beschermt, stoere bodembescherming op de voor- en
achterbumper, brede beschermstrips, speciale M+S (modder en sneeuw)
banden en de extra ruime bodemspeling van respectievelijk 16 en 16,5
centimeter. Zon vijf centimeter meer dan de tweewielaangedreven Panda.
Dat verklaart overigens meteen waarom hij een gespierde uitstraling
heeft: met een hoogte van 163 centimeter torent hij boven menig
middenklasse model uit. Met zijn inmiddels bekende variabele interieur
desgewenst met verschuifbare achterbank is ook deze Panda niet zelden
even veelzijdig als grotere autos.
Het ligt voor de hand dat vering en schokdemping aan de zwaardere
eisen van hun nieuwe taak zijn aangepast. Uiteindelijk spreek je over
een auto die ook in het terrein zijn mannetje staat en zelfs tegen een
helling met een hoek van 50 procent op kan rijden. Lopen is dan al
nauwelijks meer mogelijk. Dat vraagt in de afdaling overigens ook het
een en ander van de remmen. Die (240 mm grote schijven, de voorste
inwendig geventileerd) zijn eveneens op hun taak berekend.
Wielophanging
Over afdalen gesproken: de techniek van de krachtenverdelende
viscokoppeling helpt ook mee om in het terrein en bij gladheid
beheerst omlaag te rijden. Letterlijk gecontroleerd op de motor
remmend. De Panda 4x4 is uitgerust met ABS, EBD en MSR. Die laatste
techniek voorkomt dat de wielen blokkeren wanneer je op het rempedaal
trapt en bij het terugschakelen ook wat te veel op de motor afremt.
Maar de meest opvallende noviteit naast de 4WD natuurlijk - is zonder
twijfel de nieuw ontwikkelde achterwielophanging. De
semi-onafhankelijke torsieas van de Panda wordt in de 4x4 vervangen
door een onafhankelijk werkend systeem met gesleepte draagarmen. Het
geheel wordt samen met de aandrijving door een eveneens nieuw subframe
gedragen. Het garandeert niet alleen een uitmuntend weggedrag, maar
staat de wielen op ruw wegdek ook meer bewegingsvrijheid toe.
Zonder dat je het meteen ziet, is ook de McPherson voorwielophanging
op talloze punten veranderd. Met zijn dubbelwerkende schokdempers (de
in- en uitgaande slag wordt gedempt), aangepaste veren, dikkere
zuigerstangen in de schokdempers, nieuwe triangels, andere rijhoogte
en aangepaste ophangbussen kun je zelfs bijna van een nieuwe set-up
spreken.
Verfijnd
Hoe verfijnd de Panda 4x4 is, blijkt wel wanneer je zijn
uitrustingsmogelijkheden bekijkt. Zo is bijvoorbeeld de Dualdrive (in
twee standen instelbare elektrische) stuurbekrachtiging standaard. In
deze klasse biedt geen enkel ander merk een dermate verfijnd
navigatie- en informatiesysteem als de CONNECT Nav+ infotelematica
eenheid.
De Climbing uitvoering is als gezegd de meest luxueuze versie van de
twee. Hij is uiterlijk herkenbaar aan de gescheiden beschermpanelen
voor en achter, dakrelings, in kleur gespoten bumperspoilers, spiegels
en deurgrepen en de lichtmetalen wielen. In het interieur een luxueuze
afwerking en extras als airconditioning.
De Panda 4x4 Climbing staat vanaf medio oktober in de Fiat showrooms
en krijgt als gezegd een zeer aantrekkelijk prijskaartje mee van ca.
12.300,-. Komend voorjaar maakt vervolgens de Fiat Panda 4x4 zijn
debuut.
AutoRai