Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA evalueert uitvoering inburgeringsdecreet (11/09/04)
Elk jaar komen er een 10.000-tal anderstalige nieuwkomers in
Vlaanderen wonen. Ongeveer 3000 nieuwkomers vestigen zich in
Antwerpen-Stad, en een 1000-tal in de rest van de provincie Antwerpen.
Daarmee krijgt de provincie en vooral de stad Antwerpen veruit het
grootste aandeel te verwerken. Vlaanderen heeft helaas niet de
bevoegdheden om een eigen beleid te voeren ten aanzien van deze
migratiestroom. Vlaanderen moet zich noodgedwongen beperken tot
inburgeringsbeleid, wat eigenlijk een onhoudbare situatie is. Hoe
schizofreen de huidige situatie in de praktijk is maakt het voorbeeld
van de snel-belgwet duidelijk. De federale snel-belgwet stelt immers
geen enkele inburgerings-voorwaarde en eens iemand de nationaliteit
heeft, kan je hem/haar niet meer verplichten tot een
inburgeringstraject.
Hoe dan ook is het Vlaams inburgeringsbeleid volgens de N-VA van
cruciaal belang om te komen tot een evenwichtige samenleving. Er moet
prioritaire beleidsaandacht en middelen aan worden besteed. In deze
willen wij de bevoegde minister ten volle ondersteunen.
Uit een eerste analyse in de provincie Antwerpen van de uitvoering van
het inburgeringsdecreet dat in werking trad op 1 april 2004, stellen
we vast dat het met een aantal kinderziektes kampt.
Gedeeltelijk valt dit te verhalen op een gebrek aan middelen, denken
we maar aan het wegwerken van de wachtlijsten Nederlands Tweede Taal
in de basiseducatie en het (her)invoeren van cursussen Maatschappelijk
Oriëntatie in het volwassenenonderwijs voor hooggeschoolde
nieuwkomers.
Daarnaast dringt een aantal structurele maatregelen zich op.
Prioritair is de uitbreiding van de doelgroep voor verplichte
inburgering. Daarnaast moet de duur van de modules NT2 uitgebreid
worden van 60u naar 80u, moeten er op het veld actieve
wervingscampagnes opgezet worden en moet er een maximumfactuur voor de
opleidingstrajecten in de centra voor volwassenenonderwijs ingevoerd
worden. Ten slotte moet er dringend een overlegronde komen om de kloof
tussen het primaire en secundaire inburgeringstraject te dichten en
moet de peiler loopbaanoriëntatie van het primaire inburgeringstraject
opnieuw bekeken en uitgewerkt worden met de bedoeling om elke
nieuwkomer een duidelijk beeld te geven van de arbeidsmarkt en het
opleidingsaanbod in Antwerpen en Vlaanderen.
Ons veldonderzoek wijst uit dat de toepassing van het
inburgeringsdecreet tot relatief goede resultaten leidt. Mits een
aantal bijsturingen en mits uitvoering van de inzichten in het nieuwe
Vlaamse regeerakkoord (o.a. de uitbreiding van de doelgroep en de
verhoging van de middelen), kan het Vlaams inburgeringsbeleid een
onmisbare hoeksteen worden in het broodnodige streven naar een
harmonieus samenlevingsmodel.
Auteur:
Bart De Wever en Kris Van Dijck, Vlaamse parlementsleden
Luk Lemmens, gemeenteraadslid Antwerpen
Meer informatie:
Contactpersoon: Theo Francken, fractiemedewerker
E-post: theo.francken@n-va.be
Url: www.n-va.be/inburgeringsdecreet