Nieuws
10 sep 2004 - Inzicht gewenst bij problemen rond
detailhandel en creditcardaanbieders
Volgens dagblad De Telegraaf van vrijdag 10 september 2004 voelt de
Nederlandse detailhandel zich gechanteerd door de aanbieders van
creditcards. Deze aanbieders zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuw
type creditcard. Het invoeren van de nieuwe kaart zal voor de
detailhandel 96 miljoen euro gaan kosten. De creditcardaanbieders eisen -
volgens De Telegraaf - dat ondernemers op eigen kosten de betaalautomaten
aanpassen of vervangen. MKB-Nederland en Platform Detailhandel hebben te
kennen gegeven dat de aanbieders zelf voor deze operatie op moeten
draaien.
VVD-Tweede-Kamerleden Charlie Aptroot en Stef Blok hebben, op basis van
dit bericht, schriftelijke vragen gesteld aan de ministers van Financiën
en Economische Zaken. De twee liberalen willen weten wat de bewindslieden
kunnen doen tegen deze situatie. Hieronder treft u de vragen van Blok en
Aptroot.
Vragen van de leden Blok en Aptroot aan de ministers van Financiën en
Economische Zaken over de extra kosten voor de detailhandel vanwege
creditcard fraude.
1. Kent u het artikel "Detailhandel voelt zich gechanteerd"?
2 . Klopt het dat de extra kosten voor het beveiligen van creditcards,
die voortkomen uit de EMV operatie, voor rekening van de winkelier zullen
zijn?
3 . Hoe beoordeelt u dit gedrag van de aanbieders van creditcards en de
banken, mede gezien de boete, die de NMA aan Interpay heeft opgelegd op
29 april 2004?
4 . Welke stappen kunnen worden ondernomen om strategisch gedrag van
aanbieders van dergelijke noodzakelijke apparatuur in de toekomst tegen
te gaan?
10 september 2004
VVD