PERSBERICHT - 2004-09-09

Luchtvaartmaatschappij bindt ludieke stijd aan met de low cost carriers

British Airways brengt Londen nóg dichterbij dan je denkt

Met een ruim één miljoen euro kostende marketingcampagne in de maand september wil British Airways Nederland er van overtuigen dat 'Londen dichterbij is dan je denkt'. De campagne is onderdeel van BA's grootste Europese campagne ooit en wordt dit najaar ook "uitgerold" in Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Parijs, Stockholm, Milaan en Rome. "Zowel zakenreiziger als vakantieganger willen we bereiken", aldus Colin Talbot, BA's salesmanager Nederland, donderdag bij de presentatie.

Vanzelfsprekend is de Europese campagne, die in totaal acht miljoen pond kost, vooral gericht op positiebehoud en -zo mogelijk -versterking ten opzichte van het low-cost geweld van de goedkope carriers. Op de Europese markt zijn er intussen zo'n 56 goedkope maatschappijen, die de traditionele luchtvaartondernemingen allemaal beconcurreren.

Vanaf Schiphol heeft British Airways vijf low-cost concurrenten. "En dat maakt de strijd om de passagier pittig en zeker niet eenvoudig", aldus Colin Talbot. BA biedt een retourvlucht op Londen aan vanaf Euro 70,- en volgens Colin doet de reiziger er goed aan deze prijs te vergelijken met het bedrag dat hij bij de lage kosten maatschappijen kwijt is.

"Daarbij moet ook worden ingecalculeerd het gemak van de bestemming die we in Londen aanvliegen en de service die we voor, tijdens en na de vlucht bieden." Voor wie goed nadenkt is in dat geval de keuze niet moeilijk, meent de sales manager van BA.

Dat BA met zijn marketinginspanning de aandacht trekt is duidelijk. Wie door hartje Amsterdam loopt kan het bijna niet missen; British Airways verandert deze maand Mokum in Londen City. Verschillende gebouwen zijn verpakt met afbeeldingen van de bekende Londense bouwwerken zoals de Big Ben en Houses of Parliament.

Daarnaast varen op sommige dagen (zoals zaterdag 11 september) drie salonboten door de grachten. Op deze boten worden de Amsterdammers getrakteerd op een gratis boottochtje in Engelse stijl, compleet met een bescheiden high tea.

Onder de slogan 'Londen is dichterbij dan je denkt' brengt British Airways haar grootste Europese campagne ooit naar Amsterdam en hoopt daarmee op ludieke wijze haar thuisbasis Londen onder de aandacht brengen als ideale bestemming voor zowel zakelijke als vakantiereiziger.

Door middel van deze tweede fase van de campagne wil British Airways zich sterker positioneren in de belangrijkste Europese steden als Europees marktleider en voorkeursmaatschappij voor vluchten naar London.

Een promotieteam van British Airways loopt ook op zaterdag 11 september rond op het Muntplein, Rembrandtplein, Koningsplein (hoek Singel) om geïnteresseerde Amsterdammers uit te nodigen en te begeleiden naar de dichtstbijzijnde opstapplaats om zo de sfeer van Londen in Amsterdam te proeven.

Naast de binnenstad van Amsterdam zal de campagne ook op Schiphol duidelijk merkbaar zijn. Vrijdag 10 september houden Bobby's, de overbekende Londense politieagenten, een oogje in het zeil in de aankomsthallen en reizigers die zich naar buiten begeven worden begroet met een groot bord met de tekst: 'Welcome to London Heathrow'.

Een BA-team geeft uitleg over de actie, samen met een kleine attentie. Tevens zal de campagne tot uiting komen door middel van een grootschalige outdoor campagne met billboards, steigers, radio spots, internet, versierde bushokjes met geluid, abri's en masten langs de snelweg.

Amsterdam is door British Airways uit strategische overwegingen gekozen. Op de route Amsterdam-Londen is dagelijks een groot aantal vluchten en de vlucht duurt maar drie kwartier. Dit betekent dat Londen zowel geschikt is voor korte stedentrips als eendaagse business trips. Londen is al dichtbij en met deze campagne wil British Airways Londen nog dichterbij brengen. Daarnaast speelt er in Amsterdam een uitdagende concurrentiestrijd tussen traditionele vliegtuigmaatschappijen en low budget vliegtuigmaatschappijen, waartussen British Airways een belangrijke positie inneemt.

Dankzij de introductie van e-ticket en het 'Manage My Booking' systeem heeft de reiziger bij British Airways steeds meer controle over zijn/haar reis en zijn veel tijdrovende handelingen op het vliegveld niet meer nodig.

Zo kan men vanaf begin dit jaar vanaf 24 uur voor vertrek online inchecken, een eigen stoel kiezen en zelf de eigen instapkaart afdrukken. Hierdoor hoeft de reiziger dus niet meer in de rij te staan bij de incheckbalie en kan men zelfs direct doorlopen naar de gate. Op deze manier is Londen heel dichtbij - of, in de woorden van British Airways: 'Londen is dichterbij dan je denkt'.

De internationale campagne
De campagne in Amsterdam vormt de tweede fase van de succesvolle internationale campagne 'London is Closer than You Think' die in september vorig jaar van start is gegaan in Keulen, Dusseldorf, Parijs, Milaan en Stockholm.

Deze campagne was genomineerd voor 10 marketing prijzen en een IPR. Excellence Award. Naast Amsterdam zal dit jaar ook in Rome en Barcelona Londen een stukje dichterbij worden gebracht.

Voor British Airways is Londen de thuishaven. Met een geschiedenis die terug gaat naar 1919 kent geen enkel andere luchtvaartmaatschappij Londen zo goed als British Airways. Vanuit Nederland vliegt British Airways rechtstreeks naar London Heathrow (8 x dagelijks), Gatwick (7 x dagelijks) en naar Manchester (3 x dagelijks).

British Airways' netwerkverbinding met 168 plaatsten in 75 landen en de vroege en late vliegtijden van en naar centraal gelegen vliegvelden zorgt ervoor dat BA een breed publiek naar gewenste bestemming op gewenst tijdstip kan vervoeren. Bovendien zorgt de full-service catering van British Airways ervoor dat de reizigers tijdens de vlucht niets te kort komen.

Daarnaast is er in het kader van de campagne een internationaal reizigersonderzoek* gehouden naar de reisgewoonten en vakantievoorkeuren van Europese reizigers. De resultaten van het onderzoek zijn op 9 september bekend gemaakt.

Bij de foto's:


- Een collage van uitingen in Amsterdam, die aangeven dat "Londen dichterbij is dan je denkt" (links)


- Colin Talbot (rechts) tijdens de ludieke presentatie van de BA-campagne op een 'salonboot' in de Amsterdamse grachten (rechts).