PERSBERICHT - 2004-09-09
Luchtvaartmaatschappij bindt ludieke stijd aan met de low cost
carriers
British Airways brengt Londen nóg dichterbij dan je denkt
Met een ruim één miljoen euro kostende marketingcampagne in de maand
september wil British Airways Nederland er van overtuigen dat 'Londen
dichterbij is dan je denkt'. De campagne is onderdeel van BA's
grootste Europese campagne ooit en wordt dit najaar ook "uitgerold" in
Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Parijs, Stockholm, Milaan en Rome.
"Zowel zakenreiziger als vakantieganger willen we bereiken", aldus
Colin Talbot, BA's salesmanager Nederland, donderdag bij de
presentatie.
Vanzelfsprekend is de Europese
campagne, die in totaal acht miljoen pond kost, vooral gericht op
positiebehoud en -zo mogelijk -versterking ten opzichte van het
low-cost geweld van de goedkope carriers. Op de Europese markt zijn er
intussen zo'n 56 goedkope maatschappijen, die de traditionele
luchtvaartondernemingen allemaal beconcurreren.
Vanaf Schiphol heeft British Airways vijf low-cost concurrenten. "En
dat maakt de strijd om de passagier pittig en zeker niet eenvoudig",
aldus Colin Talbot. BA biedt een retourvlucht op Londen aan vanaf Euro
70,- en volgens Colin doet de reiziger er goed aan deze prijs te
vergelijken met het bedrag dat hij bij de lage kosten maatschappijen
kwijt is.
"Daarbij moet ook worden ingecalculeerd het gemak van de bestemming
die we in Londen aanvliegen en de service die we voor, tijdens en na
de vlucht bieden." Voor wie goed nadenkt is in dat geval de keuze niet
moeilijk, meent de sales manager van BA.
Dat BA met zijn marketinginspanning de aandacht trekt is duidelijk.
Wie door hartje Amsterdam loopt kan het bijna niet missen; British
Airways verandert deze maand Mokum in Londen City. Verschillende
gebouwen zijn verpakt met afbeeldingen van de bekende Londense
bouwwerken zoals de Big Ben en Houses of Parliament.
Daarnaast varen op sommige dagen (zoals zaterdag 11 september) drie
salonboten door de grachten. Op deze boten worden de Amsterdammers
getrakteerd op een gratis boottochtje in Engelse stijl, compleet met
een bescheiden high tea.
Onder de slogan 'Londen is
dichterbij dan je denkt' brengt British Airways haar grootste Europese
campagne ooit naar Amsterdam en hoopt daarmee op ludieke wijze haar
thuisbasis Londen onder de aandacht brengen als ideale bestemming voor
zowel zakelijke als vakantiereiziger.
Door middel van deze tweede fase van de campagne wil British Airways
zich sterker positioneren in de belangrijkste Europese steden als
Europees marktleider en voorkeursmaatschappij voor vluchten naar
London.
Een promotieteam van British Airways loopt ook op zaterdag 11
september rond op het Muntplein, Rembrandtplein, Koningsplein (hoek
Singel) om geïnteresseerde Amsterdammers uit te nodigen en te
begeleiden naar de dichtstbijzijnde opstapplaats om zo de sfeer van
Londen in Amsterdam te proeven.
Naast de binnenstad van Amsterdam zal de campagne ook op Schiphol
duidelijk merkbaar zijn. Vrijdag 10 september houden Bobby's, de
overbekende Londense politieagenten, een oogje in het zeil in de
aankomsthallen en reizigers die zich naar buiten begeven worden
begroet met een groot bord met de tekst: 'Welcome to London Heathrow'.
Een BA-team geeft uitleg over de actie, samen met een kleine attentie.
Tevens zal de campagne tot uiting komen door middel van een
grootschalige outdoor campagne met billboards, steigers, radio spots,
internet, versierde bushokjes met geluid, abri's en masten langs de
snelweg.
Amsterdam is door British Airways uit strategische overwegingen
gekozen. Op de route Amsterdam-Londen is dagelijks een groot aantal
vluchten en de vlucht duurt maar drie kwartier. Dit betekent dat
Londen zowel geschikt is voor korte stedentrips als eendaagse business
trips. Londen is al dichtbij en met deze campagne wil British Airways
Londen nog dichterbij brengen. Daarnaast speelt er in Amsterdam een
uitdagende concurrentiestrijd tussen traditionele
vliegtuigmaatschappijen en low budget vliegtuigmaatschappijen,
waartussen British Airways een belangrijke positie inneemt.
Dankzij de introductie van e-ticket en het 'Manage My Booking' systeem
heeft de reiziger bij British Airways steeds meer controle over
zijn/haar reis en zijn veel tijdrovende handelingen op het vliegveld
niet meer nodig.
Zo kan men vanaf begin dit jaar vanaf 24 uur voor vertrek online
inchecken, een eigen stoel kiezen en zelf de eigen instapkaart
afdrukken. Hierdoor hoeft de reiziger dus niet meer in de rij te staan
bij de incheckbalie en kan men zelfs direct doorlopen naar de gate. Op
deze manier is Londen heel dichtbij - of, in de woorden van British
Airways: 'Londen is dichterbij dan je denkt'.
De internationale campagne
De campagne in Amsterdam vormt de tweede fase van de succesvolle
internationale campagne 'London is Closer than You Think' die in
september vorig jaar van start is gegaan in Keulen, Dusseldorf,
Parijs, Milaan en Stockholm.
Deze campagne was genomineerd voor 10 marketing prijzen en een IPR.
Excellence Award. Naast Amsterdam zal dit jaar ook in Rome en
Barcelona Londen een stukje dichterbij worden gebracht.
Voor British Airways is Londen de thuishaven. Met een geschiedenis die
terug gaat naar 1919 kent geen enkel andere luchtvaartmaatschappij
Londen zo goed als British Airways. Vanuit Nederland vliegt British
Airways rechtstreeks naar London Heathrow (8 x dagelijks), Gatwick (7
x dagelijks) en naar Manchester (3 x dagelijks).
British Airways' netwerkverbinding met 168 plaatsten in 75 landen en
de vroege en late vliegtijden van en naar centraal gelegen vliegvelden
zorgt ervoor dat BA een breed publiek naar gewenste bestemming op
gewenst tijdstip kan vervoeren. Bovendien zorgt de full-service
catering van British Airways ervoor dat de reizigers tijdens de vlucht
niets te kort komen.
Daarnaast is er in het kader van de campagne een internationaal
reizigersonderzoek* gehouden naar de reisgewoonten en
vakantievoorkeuren van Europese reizigers. De resultaten van het
onderzoek zijn op 9 september bekend gemaakt.
Bij de foto's:
- Een collage van uitingen in Amsterdam, die aangeven dat "Londen
dichterbij is dan je denkt" (links)
- Colin Talbot (rechts) tijdens de ludieke presentatie van de
BA-campagne op een 'salonboot' in de Amsterdamse grachten (rechts).