PERSBERICHT - 2004-09-09
Internationaal reizigersonderzoek British Airways toont Europese
reisgewoonten
Vakantieliefde Nederlandse man onbeantwoord in buitenland
Nederlanders, en in het bijzonder Nederlandse mannen, zijn geen
geliefde kandidaten voor vakantieromances bij Europese
vakantiegangers. Desondanks hebben de Nederlanders vergeleken met de
andere nationaliteiten het meeste succes in de vakantieliefde, maar
dan wel met iemand uit het eigen land.
Dit zijn enkele van de opmerkelijke resultaten uit het tweede
internationale reizigersonderzoek van British Airways dat naar
aanleiding van de 'Londen is dichterbij dan je denkt' - campagne is
uitgevoerd.
Uit het onderzoek blijkt dat 43% van alle respondenten ooit wel eens
een vakantieromance heeft gehad. Nederland en Frankrijk scoren het
hoogste met respectievelijk 55% en 54%. Spanjaarden en Italianen zijn
het meest gewild als buitenlandse vakantiepartner met respectievelijk
18% en 17%. Nederlanders bleken met 7% de minst begeerlijke partner
voor vakantieromances. Overigens geniet bij alle landen een
vakantieliefde met iemand van dezelfde nationaliteit nog altijd de
voorkeur. Zweden komen bij Nederlanders op de tweede plaats.
Het onderzoek naar de Europese reisgewoonten toont verder aan dat
vooral Nederlanders en Britten houden van ontspannen en georganiseerde
reizen; Nederlanders pakken hun speciaal aangeschafte kleding graag de
avond voor hun vlucht in en zorgen ervoor dat ze voldoende nachtrust
hebben gekregen. De vlucht zelf brengen ze graag relaxed door met een
goed boek of krant en een paar oordoppen.
Dit staat in schril contrast met de Italianen die samen de Fransen de
meest chaotische reizigers van Europa zijn. Zij boeken hun reis vaak
pas twee weken van te voren (beide 17%), gaan graag de nacht voor
vertrek nog een nachtje stappen met hun vrienden en nemen de kleren
mee die toevallig schoon zijn (28%). Bovendien komt 27% van de
Italianen later dan gepland op het vliegveld aan - dit geldt in het
bijzonder voor Italiaanse vrouwen.
Van de Europeanen in het algemeen zegt 80% meestal op tijd op het
vliegveld aan te komen. Het onderzoek bevestigde ook enkele stereotype
veronderstellingen: de temperamentvolle Zuid Europeanen zijn vooral op
zoek naar passie tijdens hun vakantie terwijl Noord Europeanen vooral
op zoek zijn naar de zon.
Overigens toont het onderzoek ook aan dat voor bijna alle respondenten
de vakantie eigenlijk al begint op het moment dat ze in het vliegtuig
stappen; de meerderheid gaf aan zich opgewekt en ontspannen te voelen
zodra ze in het vliegtuig zitten.
* Noten voor redactie:
Voor het onderzoek heeft British Airways 600 reizigers uit
Groot-Brittannië , Frankrijk, Italië, Spanje, Sweden en Nederland
gevraagd naar hun reisgewoonten en vakantievoorkeuren.
Het onderzoek is een onderdeel van een marketing campagne ter promotie
van London voor zowel de zakelijke als de vakantiereizigers. Deze
campagne met de slogan "Londen is dichterbij dan je denkt" wordt
gedurende september, oktober en november uitgerold in Amsterdam,
Barcelona, Berlijn, Frankfurt, Parijs, Stockholm, Milaan en Rome.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
GCI Holland Public Relations/Public Affairs
Michel Boulogne (mboulogne@gci.nl)
Yael de Haan (ydehaan@gci.nl)
telefoon: 020 - 67 68 666