FILMMUSEUM
Amsterdam, 7 september 2004
Joost Rekveld presenteert 4D
Over de fascinatie van kunstenaars voor beelden uit wetenschap en
technologie
Van 10 september t/m 27 oktober organiseert het Filmmuseum het
multidisciplinaire project 4D in het Filmmuseum. Curator van het
project is filmmaker en kunstenaar Joost Rekveld, die door het
Filmmuseum werd uitgenodigd een programma samen te stellen over de
fascinatie van kunstenaars en filmmakers voor beelden uit wetenschap
en technologie. Het resultaat is een film- en lezingenprogramma en een
wisselende expositie met elf installaties.
Het Filmmuseum nodigde experimenteel filmmaker Joost Rekveld uit naar
eigen inzicht een selectie te maken uit de omvangrijke collectie van
het Filmmuseum. Zijn zoektocht spitste zich toe op een bijzonder
onderdeel van de collectie: korte non-fictiefilms met onderwerpen uit
wetenschap en technologie. Dit zijn films die oorspronkelijk zijn
gemaakt voor onderwijs, voorlichting en reclame en die niet zijn
bedoeld voor publieke vertoning in een kunstzinnige context. Rekveld
stelt deze films tegenover het werk van hedendaagse experimentele
kunstenaars die zich met dezelfde onderwerpen bezighouden. Op deze
wijze creëert hij een nieuwe context waarin onverwachte poëtische
verbanden en nieuwe betekenissen ontstaan.
4D in het Filmmuseum bestaat uit een filmprogramma, een wisselende
expositie en een serie lezingen. In het filmprogramma komen veertien
verschillende compilaties aan bod met thema's als 'Op reis door de
tijd', 'De verruimde blik', 'De menselijke machine' en 'De
geschiedenis van de toekomst'. De compilaties, een selectie van uniek
materiaal uit de Filmmuseumcollectie gecombineerd met experimentele
cinema uit buitenlandse archieven', bevatten films van o.a. Charles &
Ray Eames (1907-'78 / 1912-'88), Michael Snow (1929), Malcolm LeGrice
(1940) en Stan Brakhage, van wie het filmisch testament Comingled
Containers (1996) te zien is. Ook is een programma korte stille films
te zien met live elektronische begeleiding door Yannis Kyriakides,
Justin Bennet, Anne Wellmer en Andy Moor. Daarnaast wordt een
overzicht vertoond van het filmwerk van Joost Rekveld en de Hongaarse
kunstenaar Laszló Moholy-Nagy (1895-1946), constructivist en prominent
Bauhaus-lid. Ook vertoont het Filmmuseum een aantal toepasselijke
klassiekers: Things to come (William Cameron Menzies, 1936) is een
epische science fiction film, en Aleksandr Dovzjenko's Zemlia (Aarde,
1930) is een hoogtepunt van Sovjet-filmkunst. Ook te zien: Farrebique
(1947,Georges Rouquier), The City (1939, Willard van Dyke en Ralph
Steiner) en het drie uur durende La région centrale van Michael Snow
(1970).
In de expositieruimte van het Filmmuseum is een wisselende
tentoonstelling te zien van elf nieuwe installaties, gemaakt door
jonge kunstenaars. Elke vrijdag wordt een nieuwe installatie
gepresenteerd. De kunstenaars die curator Joost Rekveld voor deze
expositie uitnodigde, houden zich op eigen wijze bezig met het
incorporeren van wetenschappelijke concepten in hun werk. Deelnemers
aan de expositie zijn Anne-Marie Cornu (v.a 10/9), Arnold Hoogerwerf
(v.a. 10/9), Dirk Eijsbouts (v.a. 1/10), Jeff Guess (v.a. 24/10),
Julien Maire (v.a. 10/9), Jürgen Reble (v.a. 8/10), Mateusz Herczka
(v.a 8/10), WLFR (v.a. 10/9) en Joost Rekveld zelf (v.a. 10/9). Voor
haar installatie 'Perspectiva 5' maakt Anne-Marie Cornu gebruik van
glasvezelkabels, die het geprojecteerde beeld door de ruimte
verspreiden. Arnold Hoogerwerf laat zelfs de bezoeker de weg van het
licht in zijn 'Lightroom' beïnvloeden, doordat diens bewegingen
lichtgolven veroorzaken. Julien Maire maakte drie projectoren die
voorzien zijn van mechaniekjes die razendsnel een serie glazen
voorwerpen voor de lens laten bewegen.
Kunstenaars en theoretici die hun sporen verdiend hebben op het gebied
van technologisch en artistiek onderzoek geven in lezingen een
overzicht van hun werk. Daarbij gaan ze in op het maatschappelijk
belang van dergelijk onderzoek. Reeds in de jaren twintig stelde
Moholy-Nagy dat het voor een maatschappij van vitaal belang is om
technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen niet uitsluitend in
handen van specialisten te laten. Volgens Moholy-Nagy hebben
kunstenaars hierin een belangrijke taak, een opvatting die de sprekers
delen. De lezingen worden achtereenvolgens gehouden door Otto Piene
(17/9), Eleonore Schöffer (24/9), Yona Friedman (1/10), Dan Sandin
(8/10), Errki Kurenniemi (15/10) en Yann Beauvais (22/10).
4D in het Filmmuseum
10 september t/m 27 oktober Filmmuseum Vondelpark
Filmprogramma's: vrijdag/ zaterdag, 20.00 uur (herhaling dinsdag/
woensdag, 20.00 uur)
Een lijst van alle te vertonen films is verkrijgbaar bij het
Filmmuseum. Openingstijden tentoonstelling: dagelijks van 13.00 tot
22.00 uur, m.u.v. donderdag (gesloten), vrijdag (van 17.30 tot 22.00
uur) en zaterdag (15.00 tot 22.00 uur). Presentatie nieuwe
installatie: elke vrijdag, 17.30 uur. Lezingen: elke vrijdag, 19.00
uur, voorafgaand aan het filmprogramma.
Joost Rekveld (1970) studeerde aan de Interfaculteit Beeld en Geluid
aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij zich
bezighield met experimentele film en compositie van elektronische en
'visuele' muziek. Sinds 1992 maakt hij hoofdzakelijk abstracte films
en kinetische installaties. Hij programmeerde o.a. voor het
IMPAKT-festival en het Sonic Acts-festival. Ook werkte hij samen met
ZT Hollandia/Paul Koek, het Asko Ensemble, orkest de Volharding en het
Nederlands Danstheater. Rekveld geeft les aan de Interfaculteit Beeld
en Geluid.
Voor meer informatie en voor beeldmateriaal:
FILMMUSEUM
Jan van den Brink, tel. (020) 5891.469, e-mail: Jbrink@filmmuseum.nl
Mark Mallon, tel. (020) 5891.405, e-mail: mmallon@filmmuseum.nl
(woensdag afwezig)
07 sep 04 16:49