KONINKLIJKE GROLSCH N.V.
Winst Grolsch in lijn met prognose
Koninklijke Grolsch
N.V. PERSBERICHT
WINST GROLSCH IN LIJN MET PROGNOSE
De netto-winst van Koninklijke Grolsch N.V. heeft zich in het eerste
halfjaar van 2004 ontwikkeld binnen de begin dit jaar afgegeven
prognose. De inmiddels in gebruik genomen nieuwe brouwerij leidt tot
stijgende afschrijvingslasten en dalende rentebaten, waardoor het
bedrijfsresultaat met 15% en de netto-winst met 30% is gedaald.
Grolsch verwacht dat over geheel 2004 sprake zal zijn van een
vergelijkbare procentuele daling van de netto-winst.
FINANCIELE RESULTATEN
- De netto-omzet van Koninklijke Grolsch N.V. steeg in de eerste helft
van 2004 met 5,2% tot Euro 152,0 miljoen (2003 Euro 144,4 miljoen). De
omzetgroei komt voornamelijk voort uit de overname van een Nederlandse
drankenhandel. De lichte volumegroei in het buitenland heeft slechts
een beperkt effect op de omzet gehad door toedoen van prijsdruk en
valuta-effecten.
- De eerste fase van de efficiencyverbetering voortvloeiend uit de
samenvoeging van de twee oude brouwerijen in één nieuwe brouwerij is
gerealiseerd. Anderzijds is echter sprake van een met de nieuwbouw
samenhangende stijging van de afschrijvingslasten (stijging eerste
halfjaar 2004 Euro 2,8 miljoen). Ten opzichte van het eerste halfjaar
van 2003 daalde het bedrijfsresultaat in 2004 dan ook van Euro 17,0
miljoen naar Euro 14,5 miljoen (daling 14,9%).
- Naast een stijging van de pensioenlasten en afschrijvingslasten zal
de nieuwbouw zoals eerder aangegeven, zich vertalen in een stijging
van de rentelasten (nadelig effect Euro 2,2 miljoen vóór
belastingen).
- Nadat in 2003 door toedoen van een faciliteit voor milieu- en
energie-investeringsaftrek sprake was van een verlaagde belastingdruk
(effect eerste halfjaar 2003 Euro 0,9 miljoen), kent 2004 weer een
belastingdruk van ruim 34%.
- De netto-winst (resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na
belastingen) is met 29,9% gedaald tot een niveau van Euro 8,9 miljoen
(2003 Euro 12,7 miljoen).
- De winst per aandeel is uitgekomen op Euro 0,53 (2003 Euro 0,75).
GANG VAN ZAKEN
- Grolsch heeft in de eerste helft van 2004 haar afzetvolume in horeca
en thuisverbruik licht weten te verbeteren, ondanks het feit dat de
Nederlandse biermarkt onder druk heeft gestaan door lichte
volumedaling in de horeca. Grolsch heeft derhalve marktaandeel
gewonnen.
- Het buiten Nederland verkochte volume vertoonde per saldo een kleine
groei. Tegenvallend was de Verenigde Staten, waar in de eerste helft
van 2004 het verscheepte volume is gedaald door 'overstocking' in
2003. In het Verenigd Koninkrijk is een bescheiden groei
gerealiseerd.
- Op 7 april 2004 is de nieuwe brouwerij van Grolsch in Enschede
geopend. Met deze meest moderne brouwerij ter wereld concentreert
Grolsch alle Nederlandse brouwerijactiviteiten op één locatie. De oude
brouwerij in Groenlo heeft inmiddels haar bedrijfsactiviteiten
gestaakt en de oude brouwerij in Enschede-Noord zal begin 2005
gesloten worden. In de loop van de eerste helft van 2004 zijn de
meeste afdelingen vanuit de testfase overgegaan tot productie. De
activiteiten in Enschede-Noord beperken zich sedertdien tot het
afvullen van bier in pijpjes (de 30cl. statiegeld fles voor de
Nederlandse markt) en de daarmee corresponderende bierbereiding. In
het eerste halfjaar van 2004 is een bedrag van Euro 35,6 miljoen
geïnvesteerd in de nieuwe brouwerij, waarmee de cumulatieve
investering tot en met 30 juni 2004 uitkomt op Euro 229,3 miljoen. Met
het totale investeringsprogramma zal een bedrag van Euro 277,0 miljoen
gemoeid zijn.
STRATEGIE
- Onder leiding van de nieuw aangetreden voorzitter van de Raad van
Bestuur heeft Grolsch de afgelopen maanden een grondige interne en
externe analyse uitgevoerd. Deze analyse heeft geresulteerd in een
actualisering van de strategie van de onderneming.
- De strategie van Grolsch richt zich op autonome groei in zowel
Nederland als in een (beperkter) aantal focuslanden. Hierbij vormen
premium kwaliteit en smaak een belangrijk onderscheid ten opzichte van
de concurrentie. Voortvloeiend uit de strategische analyse zal Grolsch
komen met een nieuwe reclamecampagne voor de Nederlandse markt.
VOORUITZICHTEN VOOR 2004
- Binnenland
De Nederlandse biermarkt zal naar verwachting ook over geheel 2004 een
volumedaling laten zien. Daarbinnen verwacht Grolsch marktaandeel te
winnen.
- Buitenland
Naar verwachting zal in de tweede helft van 2004 de groei in de
buitenlandse markten hoger liggen dan in de eerste helft van 2004. De
valuta-ontwikkelingen zullen op jaarbasis een drukkend effect hebben
op het bedrijfsresultaat.
- Nieuwe brouwerij
In 2003 werd nog niet afgeschreven op de nieuwe brouwerij. In de
eerste helft van 2004 was sprake van een geleidelijke toename van de
betreffende afschrijvingen. De tweede helft van 2004 zal de volledige
afschrijvingslast van de nieuwe brouwerij kennen, met uitzondering van
de afschrijving op de nog op te leveren activa die zullen dienen ter
vervanging van de productie-processen die nu nog plaatsvinden in
Enschede-Noord. Ten aanzien van de rentelasten geldt dat deze verder
zullen toenemen. Ook de efficiencyverbeteringen zullen in de tweede
helft van 2004 hoger liggen dan in de eerste helft van 2004.
- Prognose
Koninklijke Grolsch N.V. verwacht dat over geheel 2004 de netto-winst
een vergelijkbare procentuele daling zal tonen als over het eerste
halfjaar van 2004.
Koninklijke Grolsch N.V. Enschede, 8 september
2004
- - - - - - - - - - - -