J.M. MEULENHOFF BV

Bellini's 'Madonna' heeft echt bestaan

Henk van Os: 'Ik wilde dat ik het zelf had gezien.'

Eén vrouw heeft model gestaan voor de beroemde Madonna's van Giovanni Bellini, en via hem voor veel schilders die na hem kwamen. Journalist en Venetië-kenner Joost Divendal komt tot deze conclusie na een vergelijkend onderzoek waarvan de resultaten zijn te vinden in zijn boek 'Nicolosia' dat 8 september verschijnt. De Venetiaanse schilder, zo ontdekte Divendal, portretteerde op zijn Maria-schilderijen zijn stiefzusje Nicolosia, dat later zou trouwen met zijn collega en concurrent Andreas Mantegna. Zij bepaalt sindsdien het beeld dat wij van Maria hebben.

De tot nu toe gangbare opvatting is dat veel Maria-portretten in de Renaissance op elkaar lijken omdat er in die tijd al een duidelijke idee bestond over het uiterlijk van de Moeder Gods. Door aan te sluiten bij een herkenbare typologie zou het publiek zich ook makkelijker met Maria kunnen identificeren.

Die opvatting moet nu worden bijgesteld. Van wereldse schilderijen uit deze periode was al bekend dat zij naar modellen van vlees en bloed waren gemaakt, maar van veel religieuze voorstellingen nog niet. Om de gelijkenis tussen de vele Maria-afbeeldingen in Italië en daarbuiten te verklaren wezen kunsthistorici meestal op de 'productielijntechnieken' die er in de 'atelier-fabriek' van Giovanni Bellini zouden hebben bestaan. In de loop der jaren had hij meer dan 140 leerlingen die voor hem werkten. Ook zou navolging een rol spelen. Veel bewonderaars en imitatoren zouden een graantje van zijn succes willen meepikken.
Op 40 van schilderijen van Bellini en op 15 werken van naaste collega's staat echter, zo ontdekte Divendal, niet alleen steeds dezelfde vrouw, er blijkt ook een opmerkelijke gelijkenis te zijn tussen deze Maria-portretten en een vrouw die voorkomt op 'De presentatie in de Tempel' van Giovanni Bellini in het Palazzo Querini Stampalia in Venetië. Deze laatste vrouw is Giovanni Bellini's stiefzusje Nicolosia.

Heeft Bellini's stiefzusje Nicolosia dan ook model gestaan voor zijn befaamde Madonna's en is dit Venetiaanse meisje daardoor uitgegroeid tot het beeld dat wij sindsdien van de maagd Maria hebben, zo vroeg Joost Divendal zich af. Hij zag zijn veronderstelling bevestigd in een speurtocht naar biografische gegevens en tijdens gesprekken met kunsthistorici als Henk van Os, Bernard Aikema en de Italiaan Giovanna Nepi Scirè.

Joost Divendal presenteert zijn bevindingen in de vorm van een reeks reisverslagen over Venetië. Naast een verslag van zijn speurtocht naar Bellini's model bevat zijn boek beschouwingen over Venetië, de Maria-verering en oude schildertechnieken. Nicolosia beschrijft verder de factoren die van invloed waren op de veranderende waardering van religieuze voorstellingen in de Italiaanse Renaissance: de vrijere verhouding tussen de kunstenaar en zijn opdrachtgever, de nieuwe schildertechnieken van de Renaissance en de veranderende opvattingen over Maria als Moeder Gods en menselijke vrouw.

Giovanni Bellini (ca. 1430-1516) was de leermeester van Titiaan, Giorgione en Carpaccio. Hij schilderde meer Madonna's dan wie dan ook in zijn tijd. Van de ongeveer 130 bewaard gebleven schilderijen van zijn hand zijn er circa 70 werken waarop Maria voorkomt. Op 55 schilderijen staat de Heilige Maagd met haar Kind centraal.

Joost Divendal (1955) schreef eerder het boek Passie voor Venetië en was onder meer chef kunstredactie van Trouw. Hij is nu hoofdredacteur van het vakblad De Journalist. Nicolosia - Giovanni Bellini en zijn Venetiaanse model van Joost Divendal verschijnt op 8 september 2004 bij Uitgeverij J.M. Meulenhoff, in een boekverzorging van Tessa van der Waals.

MEER INFORMATIE VOOR DE PERS
Xander Stroo
Uitgeverij J.M. Meulenhoff
tel. 020 55 33 550
xander.stroo@meulenhoff.nl


06 sep 04 08:00