Persberichten
Den Haag, 8 september 2004
Start campagne afstand houden
Vandaag start het ministerie van Verkeer en Waterstaat in samenwerking
met het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) de
hernieuwde campagne afstand houden. Met de nieuwe radio-spot, de
TV-spot en attentieborden langs de snelweg wordt de automobilist
gewezen op het belang van een veilige afstand ten opzichte van de
voorligger.
De 2-seconden regel wordt hierbij gecommuniceerd als hulpmiddel voor
de weggebruiker. Tegelijkertijd met de start van deze campagne worden
handhavingsmogelijkheden van politie en justitie uitgebreid waardoor
de pakkans wordt verhoogd.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat Nederlandse weggebruikers zich het
meest ergeren aan bumperkleven. Op dit moment rijdt circa 70% van de
automobilisten binnen 2 seconden van zijn voorligger. Te weinig
afstand houden is een belangrijke oorzaak van ongevallen op de weg.
Circa 40% van alle letselongevallen op de snelwegen bestaat uit
kop-staart botsingen. Volgens het Korps Landelijke Politiediensten
(KLPD) is het merendeel daarvan te voorkomen door meer afstand te
houden.
Op rijks- en provinciale wegen samen vielen in 2003 2725 slachtoffers
door kop-staartbotsingen. Hierbij vielen 45 doden en 627
zwaargewonden. Beter afstand houden kan leiden tot een aanzienlijke
vermindering van het aantal jaarlijkse slachtoffers.
Onvoldoende afstand houden is niet alleen nadelig voor de
verkeersveiligheid, maar draagt door ongevallen en harmonicawerking
(het krachtig remmen en weer optrekken) ook bij aan files en
vertraging. Meer afstand houden leidt tot een rustiger en
gelijkmatiger verkeersbeeld en bevordert de doorstroming.
Voor Verkeer en Waterstaat is beteugeling van agressie in het verkeer
een belangrijk onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid. Afstand
houden is zeker tot en met 2007 een jaarlijks terugkerend thema in de
verkeersveiligheidscampagnes. Ook politie en justitie geven prioriteit
aan de aanpak van agressie en met name bumperkleven. Het KLPD
controleert met gewone en onopvallende surveillanceautos. Daarnaast
zet het KLPD ook het Video Controle Systeem in, waarbij met behulp van
videocameras, die gekoppeld aan een computer, ernstige overtredingen
zoals bumperkleven eenvoudiger kunnen worden geconstateerd. De kans op
een boete is hierdoor flink gestegen. Afhankelijk van snelheid en
afstand tot de voorligger kan bumperkleven leiden tot een boete van
400 euro en maximaal zes maanden ontzegging van de rijbevoegdheid. Het
Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie heeft bij de meeste
verkeershandhavingsteams onopvallende surveillance auto's operationeel
voor controles op o.a. agressief gedrag op 80 en 100 kilometer wegen.
Zie ook www.verkeershandhaving.nl
Openbaar Ministerie